I dag deles rettssikkerhetsprisen ut

Er Russland en trussel mot norsk rettsstat, rettssikkerhet og demokrati? Bør mediene få mer innsyn i straffesaker? Rettsoppfatningen i Norge – er straffene strenge nok?

Disse deltar på årets retssikkerhetskonferanse
Disse deltar på årets retssikkerhetskonferanse Juristforbundet

Dette er noen av spørsmålene Juristforbundet stiller på Rettssikkerhetskonferansen i dag 18. oktober. Den viktigste programposten er imidlertid utdelingen av Rettssikkerhetsprisen, som deles ut for 18. gang.

Pris for Baneheia-innsats

Halvard Sivertsen, Lars Mikkel Tronsrud og Bjørn Olav Jahr får årets pris for sin frivillige innsats for gjenopptakelse av Baneheia-saken som endte i frifinnelse for den ene dømte.

De vil alle tre bidra med et innlegg etter utdelingen. Prisen deles ut av juryleder Jon Wessel-Aas, leder av Advokatforeningen.

Rettsstatens blindsoner

Adele Matheson Mestad, direktør for Norges institusjon for menneskerettigheter, kommer for å gå i dybden på den norske rettsstaten etter alle de siste årenes avsløringer av justisfeil. Tittelen på hennes innlegg er «Rettsstatens blindsoner – hvordan bruke historien og erfaringene til å bygge en sterkere rettsstat?».

Straffenivå og medieinnsyn

Hvordan er rettsoppfatningen i Norge? Hva mener folk om straffenivået – og vet de egentlig hvor strenge straffene er i virkeligheten? Forsker Lars Roar Frøyland ved OsloMet presenterer noen av sine funn og diskuterer dem med advokat Frode Sulland og lagmann Tonje Vang.

Bør mediene få mer innsyn i straffesaker, slik at innbyggerne får vite hva som foregår? Eller krever etterforskning og andre hensyn at mye bør holdes hemmelig? Førstestatsadvokat Lars Erik Alfheim, leder av Oslo statsadvokatembete, møter politisk redaktør Eirin Eikefjord i Bergens Tidende til debatt.

Er Russland en trussel?

Vi hører og leser mye om hva Russland og andre stater gjør eller i hvert fall kan gjøre for å påvirke politikken i et land. Er Russland virkelig en trussel mot norsk rettsstat, rettssikkerhet og demokrati? PST-sjef Beate Gangås møter spesialrådgiver Eskil Grendahl Sivertsen ved Forsvarets forskningsinstitutt og direktør Iver B. Neumann ved Fridtjof Nansens Institutt til en samtale om saken.

Den årlige Rettssikkerhetskonferansen holdes onsdag 18. oktober kl. 12.00 i Gamle Logen, Oslo. Mer om konferansen: Rettssikkerhetskonferansen 2023 | Juristforbundet