Effektive tunneldrivere fyrer siste salve i Kvamskleiva
Hæhre fyrte av første salva fra vest 20. januar i år. 6. april begynte de effektive tunneldriverne å sprenge seg inn i fjellet fra øst. Siden påske har Hæhre boret, sprengt, sikret og kjørt ut tunnelmasse med en fart på 20 meter om dagen.
Ingen ting biter på de ansatte
Ingen ting ser ut til bite på de ansatte i Hæhre Entreprenørog Statens vegvesen, E16 Kvamskleiva
- Folka i Hæhre er superflinke. Vi har klart å holde tempoet oppe i vegbyggingen til tross for et tøff vinter med mye vær. Så langt har vi også unngått koronasmitte, sier byggeleder Edvin Rye i Statens vegvesen.
En ting er uker med streng kulde. Kraftig vind med orkan i kastene førte også til problemer for vegbbyggerne i Vang. Uværet skapte krøll for den 300 meter lange og ti meter dype siltgardin som skulle holde finstoffene på plass. Det førte til for høye verdier av finstoffer i Norsvinfjorden, og brefarge på Ryfossen.
- Hæhre monterte opp en ny gardin som tålte vind bedre. Det fikset problemet, sier Rye.
Etter gjennomslaget skal Hæhre frakte tunnelmasse fra vestsiden av Kvamskleiva gjennom tunnelen til fyllingen i Hugavika.
Trafikksikkert og effektivt
- Når E16 trafikken kjører gjennom tunnelen og under den midlertidige E16 brua i Hugavika får vi en effektiv anleggsveg som hvor anleggstrafikken ikke kommer i konflikt med trafikken på E16, sier Rye.
Det gjenstår fortsatt mye arbeid før det kan settes på trafikk gjennom Hugaviktunnelen. Den utsprengte tunnelen skal sikres ferdig og innredes med trafikksikkerhetsutstyr.
Det skal trekkes omlag 60.000 meter kabler i den 1,8 kilometer lange tunnelen.
Prosjektleder Jan Lima skryter av anleggsarbeiderne i Hæhre, og det gode samarbeidet med Statens vegvesen.
Østlandsveg i vestlandsterreng
- Vi bygger ny veg i vestlandsterreng på Østlandet. Likevel har vi god framdrift, uten at vi har hatt noen arbeidsulykker. Samtidig er dialogen god med byggherren. Vi får tatt de nødvendige avklaringene raskt underveis, sier Lima.
Ny E16 gjennom Kvamskleiva skal etter planen åpnes i slutten av februar 2023.
Kontakter
Edvin RyeStatens vegvesen, E16 Kvamskleiva
Tel:97425133Bilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Åpnet høyfjellsveg ved havet11.12.2025 13:17:56 CET | Pressemelding
Ny rv. 94 har kopiert vintertiltak fra E16 over Filefjell. Gir mindre stengt veg og mer forutsigbar fremkommelighet til og fra Hammerfest.
Nå blir det mindre trøbbel for Per Einar på E1611.12.2025 09:14:53 CET | Pressemelding
I flere ti år har trafikken ofte stått i stampe mellom midtrekkverk i betong opp mot Sollihøgda på E16. Nå er det lys i Sollihøgdtunnelen. Den nye motorvegen åpner neste tirsdag.
Ny ladestasjon på Gol gjør arbeidsdagen enklere for tungbilsjåfører som kjører elektrisk11.12.2025 07:49:42 CET | Pressemelding
Statens vegvesen har sammen med Fastcharge AS åpnet en ny høyeffekts ladestasjon for tungbiler og busser på Gol døgnhvileplass på riksveg 7.
Åpnet siste del av E6 Helgeland10.12.2025 16:04:23 CET | Pressemelding
E6 Svenningelv-Lien halverer kjøretiden forbi Trofors. Den største og eldste flaskehalsen på E6 Helgeland er borte.
Transportnæringa begeistra for fri køyrehøgde i E16-tunnel10.12.2025 08:21:35 CET | Pressemelding
– Det er vorte veldig bra med fri køyrehøgde i E16 Knoltatunnelen. Me er begeistra for jobben som er gjort.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
