
Jernia vinner av “Årets bidrag” av Sustainable Brand Index

"Jernia oppfordret i en reklamekampanje før jul kundene til å støtte lokale restauranter fremfor å kjøpe en ny stekepanne til «onkel» til jul. På denne måten aktualiserte Jernia bærekraft på en givende måte i en Covid 19 tid hvor mange restauranter og utesteder må holde lukket og dermed mister inntektsgrunnlaget sitt. Juryen vil særlig berømme Jernia for en kampanje som oppfordrer til det motsatte av hva butikker pleier å gjøre, nemlig å kjøpe produkter. (...)
Juryen vektlegger også at kampanjen henger godt sammen med hvordan virksomheten nå selv mer og mer setter fokus på bærekraft ved å oppfordre kunder til å ta vare på produktene de kjøper, og gjennom utleieordninger og innbytteordning for resirkulering av metall, glass og porselen ønsker å hjelpe kundene til å handle mer bærekraftig,"skrev juryen i sin begrunnelse.
Ikke bare et stunt
Annonsen "Trenger onkel enda en stekepanne" stod på trykk i landets største aviser i den travleste handlefredagen i desember, og ble delt på sosiale medier. I tillegg utdypet Jernia-leder Espen Karlsen budskapet i et innlegg, som ble delt og engasjerte bredt i sosiale medier, og hardt restaurant-eiere kunne melde om stor etterspørsel etter gavekort. Innlegget kom som en forlengelsen av en langsiktig strategi for Jernia, med fokus på bærekraft og sirkulær økonomi.
- Vi er utrolig stolte og takknemlige. Dette er en pris til alle Jernianere, som tør å tenke nytt og som engasjerer seg langt utenfor butikkdøra. For oss var ikke dette et enkeltbidrag, men en forlengelse vår felles langsiktig strategi for mindre bruk-og-kast, mer varer som varer og som det er verdt å ta vare på. Denne prisen gir oss masse motivasjon til å fortsette med forsterket kraft, sa Espen Karlsen, daglig leder i Jernia etter prisutdelingen.
Gjentok oppfordring om å handle for nærmiljøet
Espen Karlsen benyttet også prisutdelingen til å gjenta oppfordringen fra innlegget før jul:
- Vi står nå midt i en ny nedstengning. Mange går en usikker vår i møte. Jeg vil benytte prisen til å gjenta budskapet fra desember; ikke glem å handle for butikkene og restaurantene i byen og nabolaget du bor i. Du kan glede veldig mange om du kjøper et gavekort til påske.
«Årets bidrag» innen bærekraftig merkevarebygging ble lansert første gang i Norge i fjor, etter å ha blitt delt ut i Sverige siden 2014. Det grunnleggende kriteriet er at bidraget eller innsatsen det gjelder har et preg av nyskapning og aktualisere bærekraft og engasjement.
Jernias “Trenger onkel enda en stekepanne” var nominert sammen med “Vindkraftnå.no” fra Norsk Vind og Fretex sin “The Recycling Game”. Juryen for Årets bidrag 2021 har bestått av Kia Luise Klavenes fra KPMG Pure Sustainability (leder), Kristian Skard fra TRY, Brita Staal fra SALT, Ragnhild Nilsen fra Global Fairtrade og Vilde Sæther Haagenrud fra Isobar.
Nøkkelord
Kontakter
Espen KarlsenAdministrerende direktørJernia
Bilder
Om Jernia
Følg pressemeldinger fra Jernia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernia
«Ro ned julehandelen», sier Jernia9.12.2021 09:05:20 CET | Pressemelding
Jernia oppfordrer nordmenn til å kjøpe noen færre julegaver, og heller støtte Røde Kors´ arbeid for barn og unge.
Jernia har snudd røde tall til grønne5.5.2021 07:30:00 CEST | Pressemelding
(Vinterbro, 5. mai 2021) Jernias snuoperasjon har lykkes. Etter flere års strategisk satsing på modernisering av faghandelen, leverte Jernia et solid, positivt driftsresultat. Stadig mer fornøyde kunder og medarbeidere synes på bunnlinjen.
Trenger onkel enda en stekepanne?11.12.2020 08:00:00 CET | Leserinnlegg
Til deg som er i sluttfasen på julehandelen: Tenk deg om to ganger før du kjøper flere ting folk egentlig ikke trenger. Kjøp heller gavekort hos din lokale restaurant!
Jernia med positiv drift etter satsing på service25.6.2020 10:50:38 CEST | Pressemelding
(Vinterbro, 25. juni 2020) Etter en vellykket snuoperasjon, går de norske Jernia-butikkene omsider driftsmessig i pluss for 2019. – Oppskriften er egentlig ganske enkel. Vi har satset mer på mennesker enn på ting, sier administrerende direktør Espen Karlsen.
Natur og Ungdom og næringslivet krever lovpålegg om returordning for kjeler og panner25.1.2019 08:54:52 CET | Pressemelding
Med ny regjering på plass denne uka, fremmer Natur og Ungdom et krav om at alle butikker som selger kjeler, gryter og panner må lovpålegges å ha en returordning for husholdningsmetall.