
Natur og Ungdom og næringslivet krever lovpålegg om returordning for kjeler og panner

– Det er like stort behov for gjenvinning av jern som det er for innsamling av plast. Likevel har utfordringene knyttet til kjeler, panner og gryter gått under radaren i lang tid. Vi krever at regjeringen innfører en forskrift for gjenvinning og optimering av jern og metallprodukter på lik linje med den som eksisterer for gjenvinning av elektrisk avfall, sier Jørgen Næss Karlsen, nestleder i Natur og Ungdom.
Hele åtte prosent av fossile utslipp av klimagasser kommer fra utvinning og produksjon av stål, jern og aluminium. Dette tilsvarer de årlige totale utslippene fra et land som India. Behovet for mer resirkulert jern og metall er med andre enormt, samtidig som det er effektiv. Gjenvinning av stål og aluminium kutter utslipp med omtrent 90 prosent sammenlignet med nyproduksjon.
Kunstneren Lise Wulff har bygger et kunstverk, en installasjon formet som en varde bestående av gamle stekepanner og gryter på Jernbanetorget i Oslo i samarbeid med Oslo europeisk miljøhovedstad. Hensikten er at den kan vise vei og belyse problematikken rundt jern- og metallavfall. Kunstinstallasjonen Vardeer interaktiv og alle oppfordres til å ta med gamle panner og gryter og være med å bygge varden videre frem til og med lørdag.
– Det selges anslagsvis en halv million kjeler, gryter og panner i Norge årlig. Det gir en indikasjon på et avfallspotensial på omtrent fem hundre tonn i året. Svært mye av dette havner i restavfall, og går dermed til spille. De fleste gryter, panner og også kjøkkenkniver er laget av metaller som jern, stål og aluminium. Dette er fantastiske råvarer som kan brukes igjen og igjen. Derfor har vi laget vår egen gjenvinningsordning sier Espen Karlsen, administrerende direktør i Jernia, som støtter utspillet til Natur og Ungdom helhjertet.
I en undersøkelse gjennomført av Norstat i januar, går det frem at over halvparten av nordmenn enten ikke vet hvor de skal gjøre av utslitte gryter og panner, eller at de behandler avfallet feil. Hele femten prosent av de spurte sier de kaster dette i restavfallet, mens ytterligere femten prosent sier det blir liggende i boden eller innerst i kjøkkenskapet.
– Vi kjenner igjen disse tallene, sier Espen Karlsen. – Det er mange av våre kunder som sier de ikke vet hvor de skal gjøre av de utslitte kjelene, pannene og knivene sine. Vi som handelsbedrifter har et stort ansvar for å bidra til at det blir enklere for folk å gjøre de rette miljøvalgene.
Lise Wulff har gjort flere slike prosjekt tidligere, blant annet «Skrik fra Naturen» i forbindelse med Munch-jubileet i 2013, og «Hesje» en installasjon i Svolvær basert på innsamlet plastavfall fra strandkanten. Les mer og se bilder på: http://lisewulff.com
Natur og ungdom vil markere kravet om returordning i forbinelse med den formelle åpningen av kunstinstallasjonen Varde på Jernbanetorget i Oslo fredag klokken 08:00 i samarbeid med Jernia, Virke, Circular Norway og Oslo europeisk miljøhovedstad representert ved Ordfører i Oslo Marianne Borgen og Byråd for miljø og samferdsel i Oslo Lan Marie Nguyen Berg. Installasjonen blir stående til lørdag kveld.
Kontakter
Jørgen Næss Karlsen, nestleder Natur og Ungdom
telefon: 971 39 086
Espen Karlsen, administrerende direktør Jernia
telefon: 905 32 505
Bilder


Om Jernia
Følg pressemeldinger fra Jernia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernia
«Ro ned julehandelen», sier Jernia9.12.2021 09:05:20 CET | Pressemelding
Jernia oppfordrer nordmenn til å kjøpe noen færre julegaver, og heller støtte Røde Kors´ arbeid for barn og unge.
Jernia har snudd røde tall til grønne5.5.2021 07:30:00 CEST | Pressemelding
(Vinterbro, 5. mai 2021) Jernias snuoperasjon har lykkes. Etter flere års strategisk satsing på modernisering av faghandelen, leverte Jernia et solid, positivt driftsresultat. Stadig mer fornøyde kunder og medarbeidere synes på bunnlinjen.
Jernia vinner av “Årets bidrag” av Sustainable Brand Index19.3.2021 14:09:50 CET | Pressemelding
Jernias “Trenger onkel enda en stekepanne” er kåret til Årets bidrag innen bærekraftig merkevarebygging 2021 av Sustainable Brand Index Norge. Prisen har som mål å oppmuntre og synliggjøre bærekraftsarbeid og kommunikasjon som gjør en forskjell for mennesker, samfunn eller miljø. Juryen viste blant annet til Jernias langsiktige arbeid for sirkulærøkonomi i handelen.
Trenger onkel enda en stekepanne?11.12.2020 08:00:00 CET | Leserinnlegg
Til deg som er i sluttfasen på julehandelen: Tenk deg om to ganger før du kjøper flere ting folk egentlig ikke trenger. Kjøp heller gavekort hos din lokale restaurant!
Jernia med positiv drift etter satsing på service25.6.2020 10:50:38 CEST | Pressemelding
(Vinterbro, 25. juni 2020) Etter en vellykket snuoperasjon, går de norske Jernia-butikkene omsider driftsmessig i pluss for 2019. – Oppskriften er egentlig ganske enkel. Vi har satset mer på mennesker enn på ting, sier administrerende direktør Espen Karlsen.