
Trenger onkel enda en stekepanne?

Av: Espen Karlsen, administrerende direktør, Jernia
Julestria er godt i gang og vi vet at mot slutten kommer panikken og vi gjør impulskjøp i siste liten. For noen uker siden spådde Virke rekordvekst i butikkene. Det er ventet at vi i snitt skal handle for 11.760 kroner hver. Det er 1.100 kroner mer enn i fjor. I november i år hadde vi allerede brukt 8,3 prosent mer enn i 2019. I Black Week, den siste novemberuken, hadde butikkene i kategoriene mat og drikke og hus og hjem en omsetningsvekst på 20 % sammenliknet med samme tid året før.
Jeg er så heldig å være en del av den siste kategorien. Det er selvsagt veldig hyggelig for alle oss i handelen å ha fullt trykk i butikken. Men i år har jeg blandende følelser, når jeg ser ut døra og rett over gata til en restaurant, kanskje et helt livsverk, der bord står tomme eller det er helt mørkt i vinduene. Ifølge NHO Reiseliv har 6 av 10 medlemsbedrifter halvert omsetningen som følge av Korona. I slutten av november hadde 1 av 4 serveringssteder stengt eller planer om det. 40 % hadde planer om oppsigelser.
Det er mye snakk om å tenne lys til jul. Selv ønsker jeg meg lys og lyd i absolutt hele gågata hele neste år. Da haster det å handle.
En dobbelt julegave
Som gammel kokk, med over 20 år i hotellbransjen, har jeg gått fra å servere folk til å hjelpe folk å lykkes på kjøkkenet hjemme. Det er mange hobbykokker der ute, og enda flere som ønsker å legge en ny gryte, en ny kjøkkenmaskin eller en ekstra kul bakebolle under treet til jul. Men behøver vi egentlig så mange harde pakker i år? Kan ikke onkel bruke den gamle stekepanna ett år til?
Om vi flytter noe av årets julebudsjett fra ting folk egentlig ikke trenger til middagsopplevelser alle kan ha glede av, kan vi samtidig gi tusenvis av restaurantarbeidere troen på fortsatt jobb over nyttår. Det er dobbelt julegave, det!
Det er nok av anledninger for hyggelige hjemmemiddager, men det haster å investere i et godt måltid på din lokale restaurant. Du vet faktisk ikke hvor lenge du har favorittspisestedet på hjørnet.
Hvorfor kommer jeg med dette nå?
Nå er vi inne i den perioden vi ser mange impulskjøp, og mange kjøper bare for å kjøpe noe. Dette er salg vi ikke ønsker, og derfor kommer vi med vår appell.
Det er ikke mye hygge i en by uten et levende restaurant- og uteliv. Da blir det heller ikke et veldig godt sted å drive butikk. Erna Solberg har manet til dugnad, og vi alle antibacker hendene, holder avstand og tar grep. Men alle som går nedover en norsk bygate, vil se at det bokstavelig talt kun er få meter mellom oss som jubler og dem som fortviler. Dagens dugnad minner mest om den i et dysfunksjonelt borettslag; noen gjør litt, mange har fest ved kakebordet, og en liten gjeng står igjen på overtid og gjør det meste av jobben.
Det er rett og slett ikke bærekraftig. Like lite bærekraftig som at vi nordmenn, som allerede er på forbrukstoppen, fyller handleposer og gaveesker med enda flere ting vi kanskje ikke har bruk for, men har mer enn nok av fra før. I Jernia har vi de siste årene jobbet mye for å gjøre det enklere å ta vare på det man har, gjenbruke og gjenvinne. Vi har tro på en sirkulær fremtid, også for handelen, der vi går fra "3 for 2" til "få mer ut av 1". Men denne julen slår vi et slag spesielt for lokalmiljøet, og vier en del av reklameplassen til nettopp det. Vår oppfordring er enkel:
Tenk deg om to ganger før du kjøper flere harde pakker. For at vinterens og vårens matopplevelser kan nytes på en restaurant i nabolaget, må du handle nå.
PS: Om onkel virkelig trenger en ny stekepanne, så kjøp en han kan bruke og ta vare på lenge. Be ham levere den gamle til oss for resirkulering. (For nei, den skal ikke i glass- og metallcontaineren!)
Nøkkelord
Kontakter
Espen KarlsenAdministrerende direktørJernia
Bilder
Om Jernia
Jernia ble etablert 1951 som et innkjøpssamarbeid for å kunne tilby det norske folk det de trengte til hus og hjem. I dag er Jernia en ledende faghandelskjede for jernvare, verktøy, maling, grill, husholdningsartikler, kjøkkenutstyr og interiør.
Følg pressemeldinger fra Jernia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernia
«Ro ned julehandelen», sier Jernia9.12.2021 09:05:20 CET | Pressemelding
Jernia oppfordrer nordmenn til å kjøpe noen færre julegaver, og heller støtte Røde Kors´ arbeid for barn og unge.
Jernia har snudd røde tall til grønne5.5.2021 07:30:00 CEST | Pressemelding
(Vinterbro, 5. mai 2021) Jernias snuoperasjon har lykkes. Etter flere års strategisk satsing på modernisering av faghandelen, leverte Jernia et solid, positivt driftsresultat. Stadig mer fornøyde kunder og medarbeidere synes på bunnlinjen.
Jernia vinner av “Årets bidrag” av Sustainable Brand Index19.3.2021 14:09:50 CET | Pressemelding
Jernias “Trenger onkel enda en stekepanne” er kåret til Årets bidrag innen bærekraftig merkevarebygging 2021 av Sustainable Brand Index Norge. Prisen har som mål å oppmuntre og synliggjøre bærekraftsarbeid og kommunikasjon som gjør en forskjell for mennesker, samfunn eller miljø. Juryen viste blant annet til Jernias langsiktige arbeid for sirkulærøkonomi i handelen.
Jernia med positiv drift etter satsing på service25.6.2020 10:50:38 CEST | Pressemelding
(Vinterbro, 25. juni 2020) Etter en vellykket snuoperasjon, går de norske Jernia-butikkene omsider driftsmessig i pluss for 2019. – Oppskriften er egentlig ganske enkel. Vi har satset mer på mennesker enn på ting, sier administrerende direktør Espen Karlsen.
Natur og Ungdom og næringslivet krever lovpålegg om returordning for kjeler og panner25.1.2019 08:54:52 CET | Pressemelding
Med ny regjering på plass denne uka, fremmer Natur og Ungdom et krav om at alle butikker som selger kjeler, gryter og panner må lovpålegges å ha en returordning for husholdningsmetall.