
Jernia med positiv drift etter satsing på service

Etter fire år med negative resultater, viser 2019-regnskapene for Jernia i Norge et positivt brutto driftsresultat (EBITDA) på henholdsvis 0,4 og 0,2 millioner for Jernia detalj AS og Jernia AS. Det er en forbedring på over 13 millioner fra året før. De to Jernia-selskapene omsatte i Norge for til sammen 1,702 mrd i 2019, mot 1,644 mrd i 2018.
Flere kunder og mer salg per kunde
Kjeden får stadig flere kunder, som hver og en handler for litt mer. Størst vekst er i kundegruppen mellom 20-30 år. I løpet av året har over butikkmedarbeidere i alle butikker gjennomført kurs i farger og interiør hos Jotun og blitt fargerådgivere kundene kan booke avtaler med. Det har resultert i en rekordvekst innen kategorien maling og oppussing.
– Vi har ikke bare utviklet hele varesortimentet, men hele vår servicekultur. Det handler om å om å hjelpe folk til det de trenger, ikke om å pushe mest mulig billig ræl, sier Karlsen.
Grønn vekst i en varehandel i hardt vær
En viktig del av omstillingen er å rigge selskapet for en fremtidig sirkulær økonomi. Vinteren 2019 introduserte Jernia innsamling av gryter og stekepanner, for resirkulering av metallet. I løpet av året samlet de inn over 5,7 tonn jern til gjenvinning. I nettbutikken er to tonn plastemballasje byttet ut med papp, mens prosessen for å kutte plastforpakning på skruer fortsetter i 2020. Av totalsalget på kjeler og panner utgjør nå produkter med mer enn 50% resirkulerte materialer, 32% av salget. Sommeren 2020 lanserer Jernia en 100% gjenvunnet og resirkulert bærepose, hvorav 30-40% består av husholdningsplast fra Rogaland.
– Vi i varehandelen har et ansvar for å drive forretning på en bærekraftig måte, og vi må utnytte den innkjøpsmakten vi tross alt har. Vi stiller krav til våre underleverandører om resirkulert og resirkulerbar emballasje og vi har intensivert kravene til at produktene skal produseres fra resirkulert materiale og i seg selv være resirkulerbare, sier Karlsen.
– Samtidig er det viktig å oppfordre kundene til ikke alltid å kjøpe nye produkter, men heller reparere det gamle – vi snakker om å selge varer som varer, sier Karlsen.
Trenden fortsetter inn i 2020
I en turbulent vår sterkt preget av koronapandemien, beholder Jernia den gode trenden inn i 2020, med omsetningsvekst hittil i år i på over 20%. Malingskategorien har fortsatt vekststen. Grillsalget, som regnet bort i 2019-sesongen, fikk et sterkt oppsving da folk ble bedt om å holde seg hjemme.
Det er svært gledelig å se at satsingen på bærekraftige produkter, kunnskapsrike medarbeidere og service gir økonomisk uttelling. Når vi ser på lønnsomheten fremover, må vi blant annet vurdere våre leiekostnader. Vi, som andre i varehanden, betaler uforholdsmessig høye leiekostnader. Dette er for øyeblikket den største trusselen for en økonomisk bærekraftig fysisk detaljhandel, avslutter Karlsen.
I år avvikler Jernia butikkvirksomheten i Sverige for å satse fullt og helt på det norske markedet.
Nøkkeltall
Jernia detalj AS (MNOK) | 2019 | 2018 | Diff | % |
Omsetning | 858,2 | 819,3 | 38,9 | 4,7% |
Driftsresultat (EBIT) | -13,5 | -28,2 | 14,7 | |
Resultat før skatt | -19,9 | -33,4 | 13,5 | |
Brutto driftsresultat (EBITDA) | 0,4 | -14,4 | 14,0 |
Jernia AS (MNOK) | 2019 | 2018 | Diff | % |
Omsetning | 843,9 | 825,3 | 33,8 | 4,3% |
Driftsresultat (EBIT) | -13,2 | -12,4 | -0,8 | |
Resultat før skatt | -21,9 | -70,0 | 48,1 | |
Brutto driftsresultat (EBITDA) | 0,2 | 1,2 | -1,0 |
Jernia AS består i hovedsak av grossistvirksomheten og nettbutikken.
Jernia Detalj AS er de 81 butikkene som kjeden selv eier
Jernia-kjeden består i tillegg av 47 forhandlereide butikker og 2 butikker under merkenavnet Järnhuset i Sverige
- Jernia i Norge har gått fra negativt til positiv brutto driftsresultat (EBITDA) på 4 år
- Virksomheten i Norge forbedrer samlet sett positivt brutto driftsresultat (EBITDA) med mer enn 13 millioner etter ekstra kostnader med flyttinger og nedleggelser.
Flere kunder og mer salg per kunde
- Kundevekst på 3,8 % i Jernia detalj
- Netthandelen på Jernia.no økte med over 20% prosent
- Størst kundevekst i aldersgruppen 20-30 år
Fortsetter viktig satsing på miljø og klima
- 5,7 tonn jern samlet inn til resirkulering i Jernias innsamling av brukte stekepanner, kjeler og kniver.
- Har kuttet over 2 tonn plastemballasje i netthandelen
- Redusert 320 000 kWh/år, som følge av investeringer i bergvarme og LED-pærer
- Av totalsalget på kjeler og panner utgjør nå produkter med mer en 50% resirkulerte råmaterialer 32% av salget.
Nøkkelord
Kontakter
Espen Karlsen
Administrerende direktør
Mobil: 905 32 505
E-post: espen.karlsen@jernia.no
Bilder

Om Jernia
Jernia ble etablert 1951 som et innkjøpssamarbeid for å kunne tilby det norske folk det de trengte til hus og hjem. I dag er Jernia en ledende faghandelskjede for jernvare, verktøy, maling, grill, husholdningsartikler, kjøkkenutstyr og interiør.
Følg pressemeldinger fra Jernia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernia
«Ro ned julehandelen», sier Jernia9.12.2021 09:05:20 CET | Pressemelding
Jernia oppfordrer nordmenn til å kjøpe noen færre julegaver, og heller støtte Røde Kors´ arbeid for barn og unge.
Jernia har snudd røde tall til grønne5.5.2021 07:30:00 CEST | Pressemelding
(Vinterbro, 5. mai 2021) Jernias snuoperasjon har lykkes. Etter flere års strategisk satsing på modernisering av faghandelen, leverte Jernia et solid, positivt driftsresultat. Stadig mer fornøyde kunder og medarbeidere synes på bunnlinjen.
Jernia vinner av “Årets bidrag” av Sustainable Brand Index19.3.2021 14:09:50 CET | Pressemelding
Jernias “Trenger onkel enda en stekepanne” er kåret til Årets bidrag innen bærekraftig merkevarebygging 2021 av Sustainable Brand Index Norge. Prisen har som mål å oppmuntre og synliggjøre bærekraftsarbeid og kommunikasjon som gjør en forskjell for mennesker, samfunn eller miljø. Juryen viste blant annet til Jernias langsiktige arbeid for sirkulærøkonomi i handelen.
Trenger onkel enda en stekepanne?11.12.2020 08:00:00 CET | Leserinnlegg
Til deg som er i sluttfasen på julehandelen: Tenk deg om to ganger før du kjøper flere ting folk egentlig ikke trenger. Kjøp heller gavekort hos din lokale restaurant!
Natur og Ungdom og næringslivet krever lovpålegg om returordning for kjeler og panner25.1.2019 08:54:52 CET | Pressemelding
Med ny regjering på plass denne uka, fremmer Natur og Ungdom et krav om at alle butikker som selger kjeler, gryter og panner må lovpålegges å ha en returordning for husholdningsmetall.