– Black Friday er ille, men næringslivet og det offentlige må også endre handlevanene sine
Black Friday, en tradisjon som stadig får kritikk fra miljøorganisasjonene, ligger bak oss. Haugland ønsker likevel ikke å rette en pekefinger mot denne kjøpefesten og de tilhørende utslippene, men heller snakke om de innkjøpene som gjennomføres av norske bedrifter og Norges offentlig sektor året rundt.
– Det er snakk om enorme summer. Mer enn 500 milliarder årlig bare i offentlige innkjøp, i tillegg til betydelige innkjøp fra næringslivet. Disse innkjøpene kan stimulere til utvikling av grønne, fremtidsrettede løsninger. Gode, grønne innkjøp former leverandørmarkedet, hvilke varer og tjenester som er tilgjengelig, og dermed også vårt fotavtrykk på klima, miljø og menneskeliv, slår Haugland fast.
Tidligere i år lanserte Skift grønnvaskingsplakaten, en guide for bedrifter som vil unngå grønnvasking i sin markedsføring, som over 230 bedrifter så langt har støttet opp om.
– På lik linje med grønnvaskingsplakaten, er dette 10 overordnede prinsipper som vi alle kan strekke oss etter. Vi oppfordrer ledere til å signere, diskutere og operasjonalisere prinsippene i sine virksomheter for å bygge konkurransekraft og sette fart på utviklingen av gode innkjøpspraksiser, sier han.
Må etterspørre mer bærekraftige løsninger
Skift har har de siste månedene jobbet frem prinsippene sammen flere av deres medlemsbedrifter og miljøstiftelsen Zero. Prinsippene finner man på nettstedet grønneinnkjøp.no. En av bedriftene som har vært involvert er Statsbygg.
– Som en offentlig byggherre er det viktig for Statsbygg å innrette innkjøpspraksisen slik at den reduserer klima- og miljøbelastningen, sier administrerende direktør Harald Nikolaisen.
– Valg av produkter, materialer og systemer har stor betydning for miljøbelastningen til en bygning. Med gode rutiner for grønne innkjøp sikrer vi at vi velger de grønne løsningene til våre bygg, sier han.
Det at prinsippene viser til god praksis gjør at Statsbygg i enda større grad enn i dag vil kunne gå foran og etterspørre mer bærekraftige løsninger, mener Nikolaisen.
– Det vil være spesielt viktig på områder der dette ennå ikke er vanlig praksis. For å bidra til det grønne skiftet er produsentene avhengig av at vi er flere som etterspør klimavennlige løsninger. Derfor er det viktig med prinsipper for innkjøpsvett, som kan bidra til at grønne innkjøp blir en integrert del av innkjøpsrutinene hos oss alle, sier han.
Kommer ikke utenom grønne innkjøp i en «Green Deal»
Svein Terje Tveit, partner i advokatfirmaet Arntzen de Besche, har lenge jobbet med tematikken innad i Skiftnettverket, og er en av initiativtakerne bak kampanjen. Han er overbevist om at bedre innkjøpspraksiser vil kunne ha stor betydning for utslipp både innenlands og globalt.
– Grønne innkjøp er løftet frem som et av de mest sentrale virkemidlene til å drive det grønne skiftet av EU, nasjonale myndigheter, miljøorganisasjoner, klimaledere og næringslivet mer generelt. Enten det gjelder i varehandelen, tjenesteproduksjonen, energiproduksjon-transport og anvendelse – og enten det gjelder offentlige eller privat, sier han.
Flere av Skifts medlemmer har selv erfart hvordan det å stille krav til leverandører har gjort at varer og løsninger som tidligere ikke har vært tilgjengelige, slik som Ruters elektriske busser, har blitt utviklet i en mye større fart.
– Grønne innkjøp styrer produksjon, sysselsetting og forbruk i en mer bærekraftig retning. Vi kommer ikke utenom grønne innkjøp i en «green deal». Derfor har vi i Skift valgt å løfte frem grønne innkjøp som et prioritert handlingsområde, sier Tveit.
Bjørn Kjærand Haugland i Skift, er opptatt av hvordan dette også kan være med å ruste næringslivet for hard konkurranse om å levere de beste nullutslippsløsningene i det europeiske markedet.
– Næringslivet har muskler til både å stille krav i sine innkjøp, og levere når det stilles krav fra andre innkjøpere. Dette fremmer grønn konkurransekraft for norske bedrifter, sier Haugland.
Nøkkelord
Kontakter
Skift
- Bjørn Kjærand Haugland, administrerende direktør, bjorn@skiftnorge.no, +4797687315
- Mathias Juell Johnsen, kommunikasjons- og politikkansvarlig, mathias@skiftnorge.no, +4799425998
Statsbygg
- Hege Njaa Aschim, kommunikasjonsdirektør, HegeNjaa.Aschim@statsbygg.no, +4791370172
Arntzen de Besche
- Svein Terje Tveit, partner, stt@adeb.no, +47 950 62 685
Bilder
Lenker
Om Skift - Næringslivets klimaledere
Skift er et næringslivsdrevet klimainitiativ. Vårt formål er å være en pådriver for at Norge når sine klimamål i 2030, og skaper grønn konkurransekraft på veien.
Følg pressemeldinger fra Skift - Næringslivets klimaledere
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Skift - Næringslivets klimaledere på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Skift - Næringslivets klimaledere
Nye veiledere styrker grønn omstilling i norsk næringsliv30.10.2024 10:00:00 CET | Pressemelding
Flere store næringslivsaktører har i regi av Skift utviklet tre nye veiledere som skal hjelpe norske bedrifter i deres arbeid med grønn omstilling. Veilederne er skreddersydd for næringslivet og gir retningslinjer og gode eksempler innen tre viktige områder: omstillingsplaner, naturrapportering og vitenskapsbaserte mål.
Ny veileder for grønn omstilling. Lykkes de små, lykkes også Norge13.6.2024 14:11:34 CEST | Pressemelding
Det er utfordrende for mindre bedrifter å komme i gang med bærekraftsarbeidet, viser en fersk bærekraftsundersøkelse* fra SpareBank 1. Derfor har flere store næringslivsaktører, i regi av Skift, gått sammen for å utarbeide en SMB-veileder for klimaomstilling. Veilederen gir praktiske tips og anbefalinger til bedrifter som ikke vet hvor de skal starte, og fremhever forretningsmuligheter og fordeler som oppstår for selskaper som prioriterer klimaarbeidet.
Norsk næringsliv samarbeider om en ny nasjonal gap-analyse av Norges sirkularitet13.5.2024 20:26:26 CEST | Pressemelding
Norsk økonomi ble i 2020 målt til å være 2,4 prosent sirkulær. Over 97 prosent av ressursene vi forbruker går til deponi eller blir lagret. Det globale gjennomsnittet er 7,2 prosent og det er avgjørende for Norge å bli mer sirkulært for å lykkes med våre klima- og miljømål. Norske næringsaktører mobiliserer nå myndigheter og næringsliv til samarbeid om en ny nasjonal gap-analyse som kan danne grunnlag for å omstillingen til en sirkulær økonomi. Analysen blir gjort i samarbeid med den anerkjente nederlandske stiftelsen Circle Economy for å kunne sammenligne Norge med andre Europeiske nasjoner.
Næringslivet tar grep for mer natur17.3.2023 11:36:57 CET | Pressemelding
Naturen er under sterkt press. Nå går sentrale næringslivsaktører sammen og lanserer ti steg for å stanse tap av natur i tråd med FNs naturavtale. Med disse stegene vil Skift-nettverket tilrettelegge for en omstilling i både samfunns- og næringsliv i tråd med planetens tålegrenser. Prinsippene er utviklet i et samarbeid med Deloitte, Storebrand og Skift-nettverket med faglig støtte fra WWF Verdens naturfond.
Næringslivet inviterer til samarbeid for mer natur23.11.2022 11:53:27 CET | Pressemelding
Med Storebrand og Asplan Viak i spissen, har Skift-nettverket utarbeidet en ny praktisk veileder for grønnere eiendomsforvaltning. Nå inviterer vi næringsliv og offentlige virksomheter til å bli med på et nasjonalt samarbeid for biologisk mangfold og mer natur.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom