Stellantis Norge

Varebil med null utslipp, høy nyttelast og tilhengerfeste

Del
Peugeot e-Expert nærmer seg – tre lengder – 330 km rekkevidde – 1.000 kilo hengervekt og 1.275 kilo nyttelast.

Til høsten er e-Expert på markedet med rekkevidde, ladehastighet, nyttelast og tilhengervekt som gjør elektrisk varebil til et reelt alternativ.

-           Etter sommeren lanserer Peugeot en elektrisk varebil som gjør det mulig for svært mange å velge en utslippsfri arbeidsdag. Takket være lang rekkevidde og rask lading, vil denne bilen tilfredsstille de fleste behov for kjørelengde, sier Roy Erik Johnsen, merkesjef for PSA varebil hos Bertel O. Steen.

Lasteevne og hengerfeste

I utviklingen av e-Expert har det vært viktig å skape en bil uten ulemper for brukeren. Elektrisk varebil skal gi samme nytte i hverdagen som en vanlig Expert. Derfor kan bilen lastes med opptil 1.275 kilo nyttelast og trekke tilhenger på ett tonn.

Batteriene ligger i golvet og sikrer et lavt tyngdepunkt. Plassen i lasterommet er identisk som på dagens Expert.

Tre lengder og mye brukervennlighet

Peugeot har gjort nye e-Expert fleksibel med tanke på kundens behov. Den kommer i tre lengder, chassi og etter hvert også som personbilen e-Traveller, med inntil ni seter.

Peugeot e-Expert finnes med henholdsvis 4,6 meter, 5,0 meter og 5,3 meters lengde. De kan tilsvarende lastes med 4,6 (5,1), 5,3 (5,8) og 6,1 (6,6) kubikk. (Tallene i parentes gjelder med åpen luke i varebilvegg). Den korte rommer to europaller og de to lengste rommer tre paller. På taket kan den korte lastes med 140 kilo. De to lange variantene kan ha 170 kilo på taket. Alle tre lengder trekker henger på 1.000 kilo.

-           Med denne bilen gir vi norske varebilkunder et svært godt alternativ. Det er ikke mye man må gi avkall på ved å gå over til e-Expert. Selv om vi ikke vet prisen, så skal man huske på at bilen kvalifiserer til 50.000 kroner i Enovastøtte. Det er attraktivt, fortsetter Roy Erik Johnsen.

En motor, tre effekter

Peugeot e-Expert kommer med den samme drivlinjen som e-208 og e-2008. Motoren yter maksimalt 136 hestekrefter og 260 newtonmeter. Det finnes også to lavere effekter for rolig kjøring med redusert strømforbruk. Effekten justeres med knappen «Drive Mode», og som de andre elektriske bilene til Peugeot starter den med mellomeffekt. Siden e-Expert er beregnet på mye vekt og tilhenger er den lavere giret enn personbilene. Det resulterer i en toppfart på 130 kilometer i timen.

To batteripakker

Peugeot e-Expert leveres med to batteripakker, 50 kWh og 75 kWh. Oppgitt rekkevidde (WLTP) er henholdsvis 230 km og 330 km. Lading skjer via ombordlader på enten 7,4 kw eller 11 kw.

-       På en 7,4 kw veggboks lader batteriet på 50 kWh på 7 t og 30 min. Batteriet på 75 kWh lader på 11 timer og 20 minutter.

-       Med en 11 kw veggboks blir tidene henholdsvis 5 timer og 7 timer og 30 minutter.

-       På 100 kw supercharger kan et 50 kWh batteri lades til 80 prosent på 30 minutter, og et 75 kWh batteri lades til 80 prosent på 45 minutter.

Komfort

Peugeot e-Expert kommer med tre seter og den ekstra funksjonalitet det gir. I tillegg har den forvarming mens bilen står på lading. Dette og programmering av lading gjøres på skjermen i bilen eller via smarttelefon og appen My Peugeot. Du har også tilgang til Android Auto og Apple CarPlay.

Peugeot e-Expert er på markedet til høsten en gang, og vil etter hvert få følge av flere elektriske varebilmodeller.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Lenker

Om Stellantis Norge

Stellantis Norge
Stellantis Norge
Solheimveien 7
1473 Lørenskog

67 92 60 00
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye