Folk dropper EU-kontroll. Kjempekøer etter koronakrisen kan føre til tusenvis av avskiltede biler

- Bilbransjen frykter at for mange utsetter å ta EU-kontroll. Verkstedene har ikke kapasitet til å ta titusenvis av ekstra kontroller en måned. Men verkstedene er åpne og kan operere med svært lav smitterisiko. Det er ingen grunn til å utsette EU-kontroll hvis du ikke er syk eller i karantene, sier Tor Simonsen, bransjefagligleder i Norges Bilbransjeforbund (NBF).
Statens vegvesen gav en utsettelse av fristen av EU-kontroll til 187 000 biler. Normalt gjennomføres det i snitt seks til åtte tusen kontroller hver dag. Totalt gjennomfører verkstedene seks millioner reparasjoner og vedlikeholdsoppgaver på biler hvert år.
- Det sier seg selv at dersom altfor mange velger å utsette nødvendig vedlikehold og reparasjoner så vil køene foran verkstedportene bli svært lange. Dette vil igjen gjøre at folk kan risikere å ikke ha tilgang til trygge og kjørbare biler i en lengre periode. Men det er helt unødvendig. Verkstedene har kapasitet og det er trygt, sier Simonsen. – Du trenger ikke møte et eneste menneske ved verkstedbesøk, legger Simonsen til.
Både Statsminister og Helseminister har poengtert at alt som kan fungere som normalt, bør fungere som normalt. Bilbransjen kan operere som normalt bare det kommer kunder. Det er laget veiledere for smittevern både for kunder, ansatte og biler. Hansker, ratt- og setetrekk, vask og desinfisering og avstand er viktige tiltak.
- Bilforhandlere og -verksteder strekker seg langt for å imøtekomme kundebehov. Mange tilbyr seg å hente biler og man tar kontakt med eksisterende kunder. Skal du ha god, rask og trygg service er dette tiden, sier Simonsen.
Nøkkelord
Kontakter
Bransjefaglig leder i NBF:
Tor Simonsen
Tlf: 982 23 823
Epost: tor.simonsen@nbf.no
Kommunikasjonssjef:
Egil Steinsland
Tlf: 994 85 268
Epost: egil.steinsland@nbf.no
Bilder
Om Norges Bilbransjeforbund (NBF)
Norges Bilbransjeforbund (NBF) er en landsdekkende interesseorganisasjon for nybilforhandlere og verksteder, og vi er tilsluttet NHO som bransje- og arbeidsgiverorganisasjon.
NBF er den samlende organisasjonen for aktører både innenfor lette og tunge kjøretøy, og har 1250 medlemmer som representerer ca 75 prosent av markedet målt i omsetning.
Følg pressemeldinger fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Bilbransjeforbund (NBF) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)
Nå blir det flere elbiler enn dieselbiler i Oslo27.9.2021 07:30:00 CEST | Pressemelding
Innbyggerne i hovedstaden skaper innen kort tid klimahistorie. Det er i dag ca. 68.000 dieselbiler og 65.000 elbiler registrert i hovedstaden. Med tempoet vi nå holder vil dette bety at innbyggerne i Oslo skaper elbilhistorie i god tid før jul. Da vil antallet registrerte elbiler ha passert antall dieselbiler. Dermed kuttes utslippene og luften blir renere.
Hvor er du, Rotevatn?23.4.2021 08:00:00 CEST | Pressemelding
Toppene Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL) og Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund (NBF) krever svar fra statsråden etter at det i dag ble kjent at ENOVA nok en gang svekker støtteordningen for elektriske varebiler
Statsbudsjettet: Straffer de tradisjonelle bilene med lavest utslipp mest.7.10.2020 11:49:27 CEST | Pressemelding
Vi frykter at dette rammer de som enda ikke har anledning til å kjøpe elbil. Dette er overraskende for bilbransjen og bilkjøpere. Samtidig er det bra at elbilfordelene i hovedsak videreføres og at varebilavgiftene omlegges provenynøytralt.
BILBRANSJEN HAR FÅTT ET NYTT KVALITETSSTEMPEL7.9.2020 14:10:00 CEST | Pressemelding
NBF (Norges Bilbransjeforbund) har endret logo og grafisk profil. NBF logoen er et kvalitetsstempel, og viser at NBF-medlemmer er profesjonelle og seriøse. Kundene blir litt tryggere når de ser logoen. Folks biler har det best hos NBF-medlemmer.
ELBILSALGET VIL STRUPES27.5.2020 07:00:00 CEST | Pressemelding
Bilbransjen frykter at det vil komme 53 000 færre elbiler ut på veiene de neste årene enn det ville i en normalsituasjon. Bilparken vil bli eldre, mer forurensende og mindre trafikksikker. Det trengs ny politikk.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom