Yrkestrafikkforbundet

Uansvarlig å endre drosjenæringen nå

Del
Stortinget har vedtatt å deregulere drosjenæringen i Norge fra 1. juli i år. Yrkestrafikkforbundet mener dette vil være helt uansvarlig å gjennomføre i den situasjonen næringen er i som følge av Covid-19 utbruddet.
Til fritt bruk i saken: Generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Trond Jensrud. Foto: Kåre Sponberg.
Til fritt bruk i saken: Generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Trond Jensrud. Foto: Kåre Sponberg.

- Erfaringen fra andre land som har deregulert sin drosjenæring er at prisene stiger, inntjeningen for bransjen går ned og kundene får et mer uoversiktlig tilbud. Det vil derfor være helt uansvarlig å gjøre dette fra 1. juli i år, sier Trond Jensrud, generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet.

- I en tid der drosjenæringen står stille på grunn av Corona-krisen, så vil det være et dødsstøt mot næringen hvis regjeringen iverksetter dereguleringen nå i sommer, advarer Jensrud. Han sier videre at det vil være et paradoks hvis man skal flytte hele drosjenæringen over i NAV-køen midt under Koronakrisen.

Fylkeskommunen har mulighet til å tildele eneretter for drosjetransport i områder der det kan forventes at markedet ikke tilbyr et tilstrekkelig drosjetilbud på kommersielle vilkår. Dette er nå flere fylker i ferd med å gjennomføre.

- Det er fortsatt ganske uklart hvordan de konkrete reglene skal være for drosjenæringen i kommuner som kan få enerett. Vil det være plikt til å sørge for tilgjengelighet 24/7? I så tilfelle vil jo den som har enerett ikke ha mulighet til å konkurrere i tettbebygde områder, sier Trond Jensrud, generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet. Han mener dette er en av flere sider ved saken som det må gis bedre svar på før dereguleringen gjennomføres.

- Samfunnet har andre ting enn deregulering av taxi å drive med nå, sier Jensrud.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Til fritt bruk i saken: Generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Trond Jensrud. Foto: Kåre Sponberg.
Til fritt bruk i saken: Generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Trond Jensrud. Foto: Kåre Sponberg.
Last ned bilde

Om Yrkestrafikkforbundet

Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet
Lakkegata 19-23
0187 Oslo

40 60 37 00http://www.ytf.no

Yrkestrafikkforbundet (YTF) har over 12.000 medlemmer i transportbransjen. 

Vi har over 400 tillitsvalgte rundt om i landet og har medlemmer innen buss, gods, lager og logistikk, bane, funksjonærer, taxi, bilbergere, anleggstransport, kran, miljøtransport, mobilitetsbransjen og parkering.

Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Over halvparten av bussjåførene frykter for livet på jobben12.5.2025 09:46:07 CEST | Pressemelding

Yrkestrafikkforbundet (YTF) har gjennomført en omfattende sikkerhetsundersøkelse blant sine medlemmer innen buss- og godstransport. Undersøkelsen blant 2000 sjåfører bekrefter det YTF lenge har advart mot – sjåførene sitter med dødsangst i fronten av bussen. Resultatene av undersøkelsen, som ble gjennomført i september 2024 med over 2000 respondenter, viser at over halvparten av sjåførene mener at de ikke er tilstrekkelig beskyttet mot kollisjoner.

EUs vedtak om å la 17-åringer kjøre lastebil møter motstand i Norge9.12.2024 08:51:28 CET | Pressemelding

EU-parlamentet har nylig vedtatt å åpne for at ungdom ned til 17 år kan kjøre tunge kjøretøy under oppsyn av en erfaren sjåfør, med mulighet for å kjøre alene fra fylte 18 år. Forslaget, som er ment å avhjelpe sjåførmangel i Europa, møter sterk motstand fra Yrkestrafikkforbundet (YTF). Forbundet frykter at en senking av aldersgrensen vil gå på bekostning av sikkerheten på veiene og advarer norske myndigheter mot å følge EU i dette spørsmålet.

Statsbudsjettet 2025: Busstilbudet flere steder står ovenfor kollaps7.10.2024 11:00:53 CEST | Pressemelding

Yrkestrafikkforbundet (YTF) slår alarm over regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025. Busstilbudet i flere fylker står i fare for å kollapse dersom regjeringen ikke øker støtten til kollektivtransporten betydelig. Til tross for en videreføring av 6,45 milliarder kroner til store kollektivprosjekter, dekker dette ikke de skyhøye driftskostnadene og det vedvarende passasjertapet etter pandemien.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye