Medietilsynet med nytt mediemangfoldsregnskap: Sterkt avsendermangfold, men krevende for de små aktørene

Rapporten om avsendermangfoldet i norske medier er første del av et helt nytt mediemangfoldsregnskap som utvikles av Medietilsynet. Eierstruktur, antall medietilbydere, geografisk spredning av den redaksjonelle tilstedeværelsen og kjønnsfordelingen blant journalister og redaktører er blant forholdene som er undersøkt.
Medietilsynet følger utviklingen tett
I løpet av året kommer Medietilsynet med egne rapporter også om innholds- og bruksmangfoldet i det norske mediemarkedet.
– De redaktørstyrte journalistiske mediene er en viktig del av infrastrukturen for demokrati og ytringsfrihet. I en tid der disse mediene utfordres fra mange kanter, er det ekstra viktig å følge utviklingen i mediemangfoldet tett. Dette er derfor en prioritert oppgave for Medietilsynet, sier direktør Mari Velsand.
Få medieaktører dekker det regionale nivået
Medietilsynets rapport om avsendermangfold viser at få medieaktører dekker det regionale nivået.
– Det gjør NRKs regionale tilstedeværelse viktig. NRK har et særlig ansvar for å reflektere det geografiske mangfoldet i Norge, og har også nylig fått ansvar for å dekke tematiske og geografiske blindsoner, sier Velsand.
De fleste norske kommuner dekkes av en lokalavis og ofte også av en lokal kringkaster, viser Medietilsynets rapport. Norge har få geografiske blindsoner, men flere tidligere undersøkelser har vist at Oslo er et unntak.
– Selv om mange av de nasjonale avisene har utgiversted og redaksjon i hovedstaden, har Oslo i liten grad redaksjonell dekning av lokale forhold. At en avis har utgiversted i en kommune er ikke det samme som at den har redaksjonell dekning av lokale forhold og maktstrukturer, sier Velsand.
Økt konsolidering i avis- og lokalradiomarkedet
Medietilsynets rapport viser en økt konsolidering i det norske avismarkedet de siste årene, som følge av at stadig flere aviser eies av de største aktørene Schibsted, Amedia og Polaris. I lokalradiobransjen samles stadig flere innholdskonsesjoner hos færre eiere.
– Økt eierkonsentrasjon kan være negativt for mediemangfoldet dersom det for eksempel fører til at avisenes innhold blir likere gjennom redaksjonelt samarbeid. Men en konsolidering kan også være positivt for mediemangfoldet. Med et konsern i ryggen kan det være lettere for de mindre aktørene å lykkes i den digitale overgangen, og på den måten trygge sitt fremtidige driftsgrunnlag, sier Velsand.
Fra 2013 til 2018 hadde aviser utenfor konsern både større opplags- og inntektsfall enn konserneide aviser.
Stabilt avsendermangfold i nasjonal kringkasting
Avsendermangfoldet i det nasjonale radio- og tv-markedet er stabilt, både sett ut fra antall eiere og markedsandeler, viser Medietilsynets rapport.
– Når det er sagt, er det ingen tvil om at de internasjonale strømmetjenestene har opparbeidet seg en solid posisjon i det norske markedet, og at deres markedsandeler øker. Hele den norske mediebransjen møter sterk konkurranse fra globale aktører, sier Velsand.
Den digitale overgangen er fortsatt krevende for mediebransjen, og Medietilsynet er spesielt bekymret for de små aktørene.
– Det lokale avsendermangfoldet er sårbart, og her blir det viktig å følge utviklingen tett framover, sier Velsand.
Her kan du lese hele rapporten
Les mer om mediemangfoldsregnskapet her
Avsendermangfold i det norske mediemarkedet:
- Avismarkedet har cirka 290 tilbydere, der 265 retter seg mot regionale eller lokale markeder, og resten mot det nasjonale markedet. Målt etter opplag har Schibsted den klart sterkeste posisjonen nasjonalt og Amedia lokalt/regionalt
- I det nasjonale radiomarkedet er avsendermangfoldet uendret før og etter digitaliseringen. De tre store eierne NRK, NENT og Bauer Media har etablert en rekke nye kanaler, og antall riksdekkende radiokanaler har økt fra fem til 32 etter digitaliseringen i 2017. Lyttingen er blitt mer fragmentert som følge av det økte kanaltilbudet, men styrkeforholdet i den samlede lyttingen til de tre eiernes radiokanaler er relativt stabil
- Lokalradiomarkedet består av små og store aktører spredt over hele landet. Til sammen er det nesten 400 innholdskonsesjoner på FM og DAB, og antallet øker stadig. Flere konsesjoner er samlet på færre aktører i løpet av de siste årene, noe som bidrar til redusert avsendermangfold i lokalradiomarkedet
- Det nasjonale tv-markedet er preget av stabilitet målt i antall eiere og markedsandeler. NRK, TV 2, Discovery og NENT er de største eierne, der allmennkringkasterne NRK og TV 2 er klart størst
- Det lokale tv-markedet er i endring. Antall lokal-tv-konsesjoner er betydelig redusert etter at det riksdekkende bakkenettet ble digitalisert i 2009, men lokal-tv tar nye former ved at levende bilder er blitt en vesentlig del av lokalavisenes tilbud
- Kjønnsbalansen i norske redaksjoner øker, men skjevheten er fortsatt stor på redaktørnivå. 45 prosent av journalistene er kvinner (2019). Blant norske redaktører er fortsatt bare én av fire kvinner (2019)
- Infrastrukturen for å kunne motta medieinnhold er godt utbygd i Norge. Nesten hele befolkningen har tilgang til flere riksdekkende kringkastingsnett. Dekningsgraden for det digitale bakkenettet (tv og radio) er over 98 prosent, mens dekningsgraden for de to nasjonale radionettene på DAB er 99,5 og 92,8 prosent. 86 prosent av befolkningen har tilgang til bredbånd, og 98 prosent har innendørs 4G-dekning
Utgangspunktet for Mediemangfoldsregnskapet er de redaktørstyrte journalistiske mediene som er underlagt norsk lovgivning. Disse mediene har en særlig viktig rolle som garantister for en åpen og opplyst offentlig samtale, og offentlige virkemidler og tiltak for å oppfylle de mediepolitiske målene har tradisjonelt vært rettet mot disse aktørene.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Endringer i kringkastingsregelverket: Nye reklameregler og økte krav til universell utforming fra 1. mai4.4.2025 12:10:19 CEST | Pressemelding
Oppmykning i reglene for reklame, sponsing og produktplassering er blant lovendringene som gjelder for norske kringkastere og strømmetjenester fra 1. mai. Samtidig blir det skjerpede krav til universell utforming.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd26.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
177 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. 16 av disse har ikke fått støtte tidligere. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Lav bevissthet om produktplassering hos norske TV-seere21.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Bare fire av ti har lagt merke til at program på norske TV-kanaler og strømmetjenester er merket med produktplassering, ifølge en undersøkelse som Kantar har gjort på oppdrag fra Medietilsynet. En like lav andel vet hva denne merkingen faktisk betyr.
Nordisk Film Kino får advarsel av Medietilsynet for skremmende kinoreklame20.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet har gitt Nordisk Film Kino advarsel for å ha sendt skremmende kinoreklame før en film med aldersgrense seks år. Dette er første gang en kino får advarsel for brudd på bildeprogramloven.
Endringer i innovasjonsstøtte til mediene på høring12.3.2025 16:25:04 CET | Pressemelding
Forslag om endringer i ordningen for innovasjons- og utviklingstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier er nå sendt på høring.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom