Endringer i kringkastingsregelverket: Nye reklameregler og økte krav til universell utforming fra 1. mai
Oppmykning i reglene for reklame, sponsing og produktplassering er blant lovendringene som gjelder for norske kringkastere og strømmetjenester fra 1. mai. Samtidig blir det skjerpede krav til universell utforming.

Kringkastingsloven endres som følge av endringer i EU-direktivet om audiovisuelle medietjenester (AMT-direktivet).
Endringer i regler om reklame, programsponsing og produktplassering
I dag er produktplassering som hovedregel ikke tillatt, men med enkelte unntak. Nå blir hovedregelen at dette tillates, men med unntak for nyhets- og aktualitetsprogrammer, forbrukerprogrammer, religiøse programmer og barneprogrammer.
Videre gir de nye reglene om reklame i radio og TV norske kringkasterne større fleksibilitet til å plassere reklamen når de vil på døgnet. Den totale mengden reklame det er tillatt å sende på dagtid, blir den samme som tidligere, det vil si 20 prosent av total sendetid.
Etter gjeldende regler må kringkastere og tilbydere av strømmetjenester identifisere sponsede programmer slik at publikum blir gjort oppmerksom på sponsorforholdet. Regelendringene åpner for at slik identifisering kan vare noe lenger enn i dag.
– Antall sekunder sponsoridentifiseringen kan vare, øker noe. Det gir programsponsorene mulighet til eksponere sin virksomhet eller sitt produkt i noe større grad enn i dag. Hensikten er å gjøre det mer attraktivt for annonsører å sponse programmer, noe som kan gi norske tilbydere større mulighet for inntjening, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Regelendringene innebærer videre at en tjeneste i sin helhet kan sponses, for eksempel en fjernsynskanal eller en radiostasjon. Også slik sponsing skal identifiseres tydelig.
Økte krav til universell utforming
Regelendringene innebærer også skjerpede krav til universell utforming av programmer i fjernsyn og strømmetjenester. Dette gjelder tiltak som teksting, tegnspråktolking, synstolking, lydtekst eller andre teknikker. NRK og store kommersielle kringkastere og strømmetjenester får nå krav om å universelt utforme en enda større andel av sitt programinnhold. I tillegg kommer det krav også til mindre aktører, som tidligere ikke har hatt slike plikter.
– Dette er gode nyheter for norske mediebrukere med syns- eller hørselsnedsettelser. De største norske TV-tilbyderne gjør allerede mye på dette feltet, men med nye digitale verktøy, blir det lettere også for mindre ressurssterke tilbydere å utforme innholdet universelt, sier Velsand.
Medietilsynet skal føre tilsyn med de nye reglene, og skal også opprette et nettbasert kontaktpunkt der publikum kan få svar på spørsmål om hvordan programmer legges til rette for personer med funksjonsnedsettelser.
Skjerpede krav til europeisk produsert programinnhold
Strømmetjenestene får skjerpede krav til å ha europeisk produsert innhold i sine kataloger, slik at minst 30 prosent av programinnholdet skal være europeiske verk. Det blir også krav om at norske videodelingsplattformtjenester må ha tiltak for å beskytte mindreårige mot skadelig innhold, og allmennheten mot ulovlig innhold. I tillegg skal det tydelig fremgå hva som er kommersielt innhold.
Ny medfinansieringsplikt kommer senere
Stortinget har også vedtatt at det skal innføres en plikt for tilbydere av audiovisuelle bestillingstjenester til å bidra finansielt til produksjon av norske audiovisuelle verk.
– Forslag til forskriftsbestemmelser kommer på høring, og reglene om medfinansieringsplikt trer derfor i kraft noe senere enn de øvrige regelendringene, sier Mari Velsand.
Nøkkelord
Kontakter
Mari Velsanddirektør i Medietilsynet
Tel:+47 913 28 448mari.velsand@medietilsynet.noBengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Medietilsynet får nytt tilsyns-ansvar når lov om digitale tjenester innføres i Norge2.7.2025 16:30:32 CEST | Pressemelding
Medietilsynet får ansvar for flere viktige tilsynsområder gjennom den nye loven om digitale tjenester, som regjeringen nå har sendt på høring. – At EUs forordning om digitale tjenester (DSA) nå blir innført i Norge, er et viktig skritt mot et tryggere internett, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Rekord-låge annonseinntekter for norske aviser i fjor27.6.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Annonseinntektene til norske aviser var på eit historisk lågt nivå i 2024, viser ein ny rapport frå Medietilsynet. Sett under eitt blei fjoråret nok eit svakt driftsøkonomisk år for avisene, sjølv om lønnsemda var noko betre enn året før.
TV 2 oppfylte alle krav som kommersiell allmennkringkastar i 202426.6.2025 06:50:01 CEST | Pressemelding
TV 2 løyste oppdraget som kommersiell allmennkringkastar i 2024 i tråd med krava, viser tilsynsrapporten frå Medietilsynet. Dette er det første året med den nye femårige avtalen mellom TV 2 og staten.
Flere unge tar kontakt med Hjelpelinjen for spilleavhengige - nå vil myndighetene gi dem bedre beskyttelse23.6.2025 13:00:08 CEST | Pressemelding
Norske tilsynsmyndigheter vil samarbeide for å beskytte de unge bedre mot spillavhengighet. Blant Hjelpelinjens brukere sier 64 prosent at kasinospill, altså spillautomater på nett, er det største eller eneste spillet som gjør at de har spilleproblemer.
Medietilsynet får utvidet ansvar i kampen mot desinformasjon16.6.2025 12:54:39 CEST | Pressemelding
Et mer omfattende mandat, nye oppgaver og økte ressurser til Medietilsynet foreslås i regjeringens nye strategi for å styrke befolkningens motstandskraft mot desinformasjon.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom