Endringer i kringkastingsregelverket: Nye reklameregler og økte krav til universell utforming fra 1. mai
Oppmykning i reglene for reklame, sponsing og produktplassering er blant lovendringene som gjelder for norske kringkastere og strømmetjenester fra 1. mai. Samtidig blir det skjerpede krav til universell utforming.

Kringkastingsloven endres som følge av endringer i EU-direktivet om audiovisuelle medietjenester (AMT-direktivet).
Endringer i regler om reklame, programsponsing og produktplassering
I dag er produktplassering som hovedregel ikke tillatt, men med enkelte unntak. Nå blir hovedregelen at dette tillates, men med unntak for nyhets- og aktualitetsprogrammer, forbrukerprogrammer, religiøse programmer og barneprogrammer.
Videre gir de nye reglene om reklame i radio og TV norske kringkasterne større fleksibilitet til å plassere reklamen når de vil på døgnet. Den totale mengden reklame det er tillatt å sende på dagtid, blir den samme som tidligere, det vil si 20 prosent av total sendetid.
Etter gjeldende regler må kringkastere og tilbydere av strømmetjenester identifisere sponsede programmer slik at publikum blir gjort oppmerksom på sponsorforholdet. Regelendringene åpner for at slik identifisering kan vare noe lenger enn i dag.
– Antall sekunder sponsoridentifiseringen kan vare, øker noe. Det gir programsponsorene mulighet til eksponere sin virksomhet eller sitt produkt i noe større grad enn i dag. Hensikten er å gjøre det mer attraktivt for annonsører å sponse programmer, noe som kan gi norske tilbydere større mulighet for inntjening, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Regelendringene innebærer videre at en tjeneste i sin helhet kan sponses, for eksempel en fjernsynskanal eller en radiostasjon. Også slik sponsing skal identifiseres tydelig.
Økte krav til universell utforming
Regelendringene innebærer også skjerpede krav til universell utforming av programmer i fjernsyn og strømmetjenester. Dette gjelder tiltak som teksting, tegnspråktolking, synstolking, lydtekst eller andre teknikker. NRK og store kommersielle kringkastere og strømmetjenester får nå krav om å universelt utforme en enda større andel av sitt programinnhold. I tillegg kommer det krav også til mindre aktører, som tidligere ikke har hatt slike plikter.
– Dette er gode nyheter for norske mediebrukere med syns- eller hørselsnedsettelser. De største norske TV-tilbyderne gjør allerede mye på dette feltet, men med nye digitale verktøy, blir det lettere også for mindre ressurssterke tilbydere å utforme innholdet universelt, sier Velsand.
Medietilsynet skal føre tilsyn med de nye reglene, og skal også opprette et nettbasert kontaktpunkt der publikum kan få svar på spørsmål om hvordan programmer legges til rette for personer med funksjonsnedsettelser.
Skjerpede krav til europeisk produsert programinnhold
Strømmetjenestene får skjerpede krav til å ha europeisk produsert innhold i sine kataloger, slik at minst 30 prosent av programinnholdet skal være europeiske verk. Det blir også krav om at norske videodelingsplattformtjenester må ha tiltak for å beskytte mindreårige mot skadelig innhold, og allmennheten mot ulovlig innhold. I tillegg skal det tydelig fremgå hva som er kommersielt innhold.
Ny medfinansieringsplikt kommer senere
Stortinget har også vedtatt at det skal innføres en plikt for tilbydere av audiovisuelle bestillingstjenester til å bidra finansielt til produksjon av norske audiovisuelle verk.
– Forslag til forskriftsbestemmelser kommer på høring, og reglene om medfinansieringsplikt trer derfor i kraft noe senere enn de øvrige regelendringene, sier Mari Velsand.
Nøkkelord
Kontakter
Mari Velsanddirektør i Medietilsynet
Tel:+47 913 28 448mari.velsand@medietilsynet.noBengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Medietilsynets høringssvar om forslag til lov om aldersgrenser i sosiale medier24.10.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet støtter regjeringens initiativ til å gjennomføre lovendringer som reduserer risikoen som bruk av sosiale medier kan ha for barn og unge, men mener lovforslaget byr på flere utfordringer.
Ber foreldre være aktive i møte med barnas sosiale medier22.10.2025 08:37:04 CEST | Pressemelding
Kriminelle rekrutterer barn ned i 12-årsalderen via sosiale medier. Ni av ti norske 12-åringer har tilgang på ett eller flere sosiale medier. Her er Medietilsynets og Nettpatruljens råd til bekymrede foreldre.
Hard kamp om innovasjonsstøtte til media20.10.2025 13:47:25 CEST | Pressemelding
Medietilsynet skal fordele nær 24 millionar kroner i innovasjonsstøtte i år. Da søknadsfristen gjekk ut før helga, hadde 87 søknadar kome inn, med ønske om til saman meir enn det dobbelte – nær 60 millionar kroner.
Unge gamarar frå heile landet nominert til Ibelinprisen15.10.2025 14:53:33 CEST | Pressemelding
Femten ungdomar i alderen 12-18 år er med i kampen om Ibelinprisen, som om ein månad skal delast ut for første gong. Dei nominerte er frå fritidsklubbar i heile landet.
Kampen mot desinformasjon blir styrkt i statsbudsjettet15.10.2025 14:11:50 CEST | Pressemelding
Regjeringa vil styrke innsatsen på teknologisk motstandskraft og kritisk medieforståing. I statsbudsjettet blir det foreslått ei styrking av Medietilsynet med åtte millionar kroner i tillegg til fem millionar til skiping av eit nytt forskingssenter på det offentlege ordskiftet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom