Salgsstart for ladbare C-Klasse dieselhybrid

- Ladbare C-Klasse var lenge en av våre største salgssuksesser. Endelig er den tilbake og ved å kombinere eldrift med vår mest effektive dieselmotor kan vi tilby det beste fra to verdener; lavt forbruk på langkjøring og utslippsfri kjøring i byen, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.
Omfattende standardutstyr
Både sedanen C 300 de og stasjonsvognen C 300 de T er basert på oppgraderte C-Klasse. Det betyr 6500 nye deler, der det mest iøynefallende er et nytt digitalt førermiljø, ratt med touchknapper og et mer aggressivt design. Det som i stor grad skiller plug-in hybridene fra modellene med konvensjonell drivlinje er mengden standardutstyr og ytelse per krone. Her er blant annet Avantgarde eksteriør, LED High Performance-lys, 9-trinns automatgir, ryggekamera, elektrisk bakluke og forvarming/-kjøling inkludert i prisen.
Heftige ytelser og lavt forbruk
Den nye elmotoren er integrert drivlinjen og leverer 90 kW og 440 Nm fra start. Sammen med forbrenningsmotoren gir nye C-Klasse plug-in hybrid en systemeffekt på over 300 hk og 700 Nm. Det gjør at akselerasjonen fra 0-100 km/t oppnås på 5,7 sekunder og er tett på sportsbilytelser. Samtidig er oppgitt forbruk på kun 0,14-0,16 liter per mil.
Doblet batterikapasitet og ladehastighet
I den nyutviklede batteripakken er kapasiteten økt fra 6,4 kWt til 13,5 uten å ta opp mer plass. Dette er mulig takket være endret cellekjemi som har en betraktelig høyede energitetthet. Ved hjelp av en ny vannavkjølt ombordlader er ladekapasiteten økt fra 3,6 kW til 7,4 kW, som gjør at batteriet lades fra 10 til 100 prosent SoC (State of Charge) på ca. 1,5 timer fra en ladeboks, og rundt fem timer fra vanlig strømuttak.
Førerassistanse
Forbruk og ytelser kan tilpasses ulike kunders ønsker via fem kjøreprogram og fire driftsmodi. Styringssystemet oppnår sin høyeste effektivitet i økonomi- og komfortprogrammet, da det får tilgang til data fra alle førerassisteringssystemene, som for eksempel radarsensorer, kamera og navigasjonssystem. Dette systemet tar hensyn til ruten og trafikksituasjon for å beregne nøyaktig når det er best for føreren å gå av gassen og bruke eksisterende moment.
Tekniske data
C 300 de sedan | C 300 de stasjonsvogn | |
Motor | R4 Diesel (OM654) | R4 Diesel (OM654) |
Volum (cc) | 1950 | 1950 |
Ytelse forbrenningsmotor (kW/hk ved rpm) | 143/194 ved 3800 | 143/194 ved 3800 |
Dreiemoment forbrenningsmotor (Nm ved rpm) | 400 ved 1600-2800 | 400 ved 1600-2800 |
Ytelse elmotor (kW) | 90 | 90 |
Systemeffekt (kW/hk) | 225/306 | 225/306 |
Systemmoment (Nm) | 700 | 700 |
Akselerasjon 0-100 km/t (s) | 5,6 | 5,7 |
Toppfart (km/t) | 250 | 250 |
Toppfart (elektrisk) (km/t) | over 130 | over 130 |
Blandet forbruk (l/mil) | 0,14-0,16 | 0,15-0,16 |
Blandet CO2-utslipp(g/km) | 38-42 | 39-42 |
Elektrisk rekkevidde WLTP (km) | Opptil 55 | Opptil 53 |
Batterikapasitet (kWt) | 13,5 | 13,5 |
Hengervekt | 1800 kg | 1800 kg |
Pris eks. lev. (kr) | 474.000 | 487.000 |
Kontakter
Audun HermansenPR- og informasjonssjef
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz personbil
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Stasjonsvogn er nå tilgjengelig for bestilling15.4.2025 10:53:22 CEST | Pressemelding
Den mest sportslige utgaven av nye E-Klasse stasjonsvogn er nå tilgjengelig for bestilling, med en startpris på kr. 1.397.000,- (ekskl. levering). De første bilene forventes på norske veier i løpet av sensommeren.
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz CLA13.3.2025 19:34:50 CET | Pressemelding
Nye Mercedes-Benz CLA byr på en imponerende rekkevidde på opptil 792 kilometer og en eksepsjonell ladehastighet på opptil 320 kW. Med avansert 800-volt arkitektur og det helt nye operativsystemet MB.OS, er nye CLA smartere, mer fleksibel og mer luksuriøs enn tidligere. Norsk salgsstart forventes tidlig i høst.
Nye Mercedes-Benz flerbruksbiler på vintertesting i Sverige10.3.2025 09:51:23 CET | Pressemelding
Mercedes-Benz Vans starter siste vintertesting av sine nye flerbruksbiler der testingen har fokus på kjøredynamikk, termisk styring og interiørkomfort. Både 4MATIC firehjulstrekk og bakakselstyring er bekreftet på de nye bilene, som til nå har bestått testsyklusene med glans.
Nye elektriske Mercedes-Benz GLC – testet under ekstreme vinterforhold5.3.2025 05:32:00 CET | Pressemelding
Med avansert 800-volts arkitektur, imponerende rekkevidde og ladehastighet på over 320 kW*, vil nye elektriske GLC by på en solid totalpakke. Etter omfattende tester i lave temperaturer i Arjeplog, Sverige, bekreftes det at GLC leverer på både effektivitet, komfort og sikkerhet.
Nå er luksuriøse Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series klar for bestilling26.2.2025 11:00:00 CET | Pressemelding
Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series er den mest sportslige modellen fra Mercedes-Maybach noensinne, samtidig som komfort og de klassiske og elegante detaljene er ivaretatt. Nå er de norske prisene klare, og starter på kr. 4.330.000,- ekskl. levering. Den unike modellen forventes på veien i løpet av sommeren.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom