Dinero

Butikkbetaling: QR-koder blir Vipps-standard før jul

Del
Vipps går for QR-koder når de snart lanserer sin mobilbetalingsløsning for butikkjøp. Ekspert mener aktøren har en unik mobilbetalingsposisjon i Norge til tross for at det ikke vil bli like smidig som NFC-betalinger.
BUTIKKBETALING: QR blir den nye standarden når Vipps lanserer sin mobilbetalingsløsning for butikk. Tjenesten lanseres før jul, melder nettstedet Dinero.no. Foto: Sydney Rae
BUTIKKBETALING: QR blir den nye standarden når Vipps lanserer sin mobilbetalingsløsning for butikk. Tjenesten lanseres før jul, melder nettstedet Dinero.no. Foto: Sydney Rae

I dag kan du allerede bruke aktører som Google Pay og Apple Pay med henholdsvis Android- og Apple-produkter for å betale kontaktløst i butikk ved hjelp av dingsenes trådløse NFC-teknologi. Norske Vipps, med sine over tre millioner brukere, følger på, men satser på QR-koder framfor NFC-teknologi.

Denne tjenesten skal lanseres før jul, skriver forbrukerportalen Dinero.no i en artikkel.

– Teknologien har bestått brukertesten

Bruken av QR-koder er ikke veldig utbredt i Norge, men framstår som en strekkode som enkelt kan skannes ved hjelp av smarttelefonen din. Ved skanning autoriseres kjøpet ditt via Vipps-appen ved kassepunktet i butikk.

– QR er også et format vi jobber med på tvers av ulike betalingsøyeblikk, slik at man raskt blir kjent med hvordan dette fungerer, sier kommunikasjonssjef i Vipps, Hanne Kjærnes, til Dinero.no. 

Direktør for næringspolitikk i den uavhengige interesseorganisasjonen IKT-Norge, Liv Freihow, mener QR-koder er hakket mindre rask og brukervennlig enn NFC-teknologien til eksempelvis Apple Pay og Google Pay, men at Vipps-løsningen er god nok for norske kunder.

– Så lenge kunden opplever liten friksjon i betalingen og tjenesten kan brukes overalt, tror jeg ikke nordmenn kommer til å ha problemer med å adoptere QR-koder. En milliard kinesere bruker QR-koder til betalinger daglig, så vi kan trygt si at teknologien har bestått brukertesten, sier hun til Dinero.no.

Ifølge Freihow er QR-koder billige å generere, kan brukes offline og på tvers av enheter. Kodene vil også ivareta kundenes rabatter og bonuser via kundeklubber og fordelsprogrammer. Dette mener Kjærnes sikrer tjenestens utbredelse.

– Vi er klare for å støtte de ulike kjedenes fordelsprogrammer i Vipps, og har god dialog med de ulike aktørene om dette, sier hun.

Mobilbetaling vs. kredittkort: Kortfordelene forsvinner

Når tjenesten rulles ut er det det norske BankAxept-nettverket som benyttes, og kort som kun har internasjonale nettverk som Mastercard, Visa og American Express vil ikke kunne registreres i appen. Alle norske debetkort har både BankAxept og et internasjonalt nettverk. Til sammenligning har de aller fleste kredittkort kun et internasjonalt nettverk i kortet sitt. 

– Vi har positive dialoger med dagligvarebransjen generelt, der BankAxept er den foretrukne betalingsmåten. Det er den klart billigste løsningen for dem, sier Kjærnes i Vipps.

Mange betaler i dag med kredittkort for å få fordeler som rabatter og bonuser, være seg flybonus, avslag i pris eller lignende. Disse vil ikke oppnå disse fordelene dersom de ønsker å bruke Vipps-løsningen.

– Slik det er i dag ønsker flesteparten av norske forbrukere å betale rett fra kontoen når de handler, og vi tror at det viktigste er å ivareta støtte for kjedenes lojalitetsprogrammer, forteller Kjærnes.

– Det blir nok en pull mellom enkel en løsning på den ene siden, og verdien av bonuser med mer på den andre. Her er det forbrukeren som avgjør, sier Freihow i IKT Norge.

Danner mobilbetalingsgrunn

Kampen mot etablerte aktører og kredittkort-tæpperne kan bli hard for Vipps, men tjenesten påpeker at lanseringen er kompetansebyggende og sørger for videre utvikling. I tillegg er de tidlig på ballen med å tilby et plattformuavhengig alternativ som virker på tvers av enheter.

– Jeg tror ikke vi har sett end-game på betalinger enda. Her kan mye skje, og det er rom for flere sterke aktører i det norske markedet. Det kan også fort bli oppslutning rundt én sterk nordisk aktør, og vi har til gode å se effekten av en sterk lansering av for eksempel Apple Card i Norge, sier Freihow.

– Vi tror at flere alternativer for mobilbetaling i butikk er med på å bygge nye vaner, samtidig som kort og kontaktløs betaling per i dag er det enkleste, raskeste og ikke minst billigste betalingsalternativet. Selv om vi ikke er først ute i butikk tror vi også at det er viktig å ha løsninger som fungerer på tvers av betalingsøyeblikk, og der har Vipps en sterk posisjon, sier Kjærnes i Vipps.

Hun sier at Vipps alltid vil vurdere de mest brukervennlige løsningene, og at NFC-teknologi – som Apple per i dag hindrer andre aktører i å bruke – kan bli et alternativ i framtiden.

– Vi er opptatt av å teste det som kan gi best mulig betalingsopplevelser for brukerne våre, sier Kjærnes til Dinero.no.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

BUTIKKBETALING: QR blir den nye standarden når Vipps lanserer sin mobilbetalingsløsning for butikk. Tjenesten lanseres før jul, melder nettstedet Dinero.no. Foto: Sydney Rae
BUTIKKBETALING: QR blir den nye standarden når Vipps lanserer sin mobilbetalingsløsning for butikk. Tjenesten lanseres før jul, melder nettstedet Dinero.no. Foto: Sydney Rae
Last ned bilde

Lenker

Om Dinero

Dinero
Dinero
Enebakkveien 117
0680 Oslo

23 90 52 52https://www.dinero.no

Forbrukerportalen Dinero™ tilbyr tester og dyptgående artikler innen privatøkonomi. Vårt hovedfokus er betalingskort, kredittkort, forbrukslån og forsikring. Dinero.no eies av Fagweb AS

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye