Medietilsynet ønsker tall fra lokalradio på FM og DAB innen 1. april

Hvert år må FM-radioene rapportere på fjorårets inntekter og kostnader til Medietilsynet. Slik holdes tilsynet oppdatert på den økonomiske utviklingen i bransjen. Nå ønsker Medietilsynet at DAB aktørene også sender inn sine tall innen fristen.
– Tall fra DAB-radioene vil bidra til økt kunnskap om bransjen, og gjøre tilsynet bedre i stand til å formidle innsikt om radiomarkedet. Tallene vil også hjelpe oss i vurderingen om lokalradioenes FM-konsesjoner skal forlenges etter 2021. Det er derfor ekstra viktig at årets årsmelding for lokalradio sendes inn innen fristen 1. april, sier Sekkelsten.
Mange lokalradioer sender både på FM og DAB
Noen lokalradioer sender nå kun på DAB, men mange lokalradioer som sender på FM har i tillegg DAB-sendinger.
– Alle lokalradioer med FM-sendinger har etter kringkastingsforskriften plikt til å sende inn årsmelding til Medietilsynet. Vi ønsker i tillegg regnskapsopplysninger fra lokalradioer med sendinger i både FM- og DAB-nettet og fra lokalradioer med kun DAB-sendinger i 2018, sier Sekkelsten.
Lokalradioene vil motta en e-post med lenke til årsmeldingsskjema og veiledning for utfylling av skjemaet. Frist for å sende inn skjemaet er 1. april.
Nøkkelord
Kontakter
Hanne Nistad SekkelstenDirektør for juridisk og regulatorisk avdeling
Tel:48076123hanne.sekkelsten@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Endringer i kringkastingsregelverket: Nye reklameregler og økte krav til universell utforming fra 1. mai4.4.2025 12:10:19 CEST | Pressemelding
Oppmykning i reglene for reklame, sponsing og produktplassering er blant lovendringene som gjelder for norske kringkastere og strømmetjenester fra 1. mai. Samtidig blir det skjerpede krav til universell utforming.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd26.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
177 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. 16 av disse har ikke fått støtte tidligere. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Lav bevissthet om produktplassering hos norske TV-seere21.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Bare fire av ti har lagt merke til at program på norske TV-kanaler og strømmetjenester er merket med produktplassering, ifølge en undersøkelse som Kantar har gjort på oppdrag fra Medietilsynet. En like lav andel vet hva denne merkingen faktisk betyr.
Nordisk Film Kino får advarsel av Medietilsynet for skremmende kinoreklame20.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet har gitt Nordisk Film Kino advarsel for å ha sendt skremmende kinoreklame før en film med aldersgrense seks år. Dette er første gang en kino får advarsel for brudd på bildeprogramloven.
Endringer i innovasjonsstøtte til mediene på høring12.3.2025 16:25:04 CET | Pressemelding
Forslag om endringer i ordningen for innovasjons- og utviklingstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier er nå sendt på høring.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom