UiO - Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Elbildeling: En nisje i nisjen

Del
En nylig levert masteroppgave retter søkelyset mot kombinasjonen av to typiske trender innen transportsektoren for tiden: Bildeling og fossilfrie biler. Til tross for at konseptet bildeling allerede har eksistert i flere tiår, kan det sies å være en nisje fordi det fremdeles bare appellerer til en bestemt gruppe mennesker og ikke til befolkningen generelt.

Oppgaven ser på den norske elbildelingstjenesten Move About. Move About kombinerer helelektriske biler med bildeling i en elbilby som Oslo og i en bildelingsby som Göteborg. 

Funnene viser at bildelingstjenester mest sannsynlig vil oppleve oppskalering etter hvert. Fenomenet vil både modnes og bli akseptert blant befolkningen i tiden framover, samt at den teknologiske utviklingen vil fortsette å fremme bildeling i framtiden.

Loakle forhold som politisk støtte, en kritisk masse av brukere, og hvorvidt forbukerene opplever tjenesten som bildelingsløsningene oppleves som trygt, smart, effektivt og enkel påvirker muligheten til dette markedet.

Ta gjerne kontakt for å få hele oppgaven tilsendt.

Kontakter

Om UiO - Det samfunnsvitenskapelige fakultet

UiO - Det samfunnsvitenskapelige fakultet
UiO - Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Moltke Moes vei 31
0851 Oslo

+47 22 85 62 64http://www.sv.uio.no/

Følg pressemeldinger fra UiO - Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det samfunnsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UiO - Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Women Entrepreneurs Are Negatively Affected by Gender Inequality in Trading Partner Countries9.10.2024 16:44:05 CEST | Pressemelding

Gender inequality in trading partner countries has a negative impact on women entrepreneurs, even if they are from well-developed countries. Firm-level data from Denmark show that new businesses founded by women trade less with countries with higher gender inequality than similar businesses founded by men. This, thus, makes it more difficult for women entrepreneurs to gain new market share, which can hamper the growth performance of their businesses. These are some of the findings of a new study by RETHINK-GSC, an EU-funded research project led by the Kiel Institute.

Women Entrepreneurs Are Negatively Affected by Gender Inequality in Trading Partner Countries9.10.2024 16:44:05 CEST | Press release

Gender inequality in trading partner countries has a negative impact on women entrepreneurs, even if they are from well-developed countries. Firm-level data from Denmark show that new businesses founded by women trade less with countries with higher gender inequality than similar businesses founded by men. This, thus, makes it more difficult for women entrepreneurs to gain new market share, which can hamper the growth performance of their businesses. These are some of the findings of a new study by RETHINK-GSC, an EU-funded research project led by the Kiel Institute.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye