Gravstøtter over hele Oslo: Kulturfenomenet Jersey Shore med sin siste sesong

Del
Jersey Shore har vært på alles lepper i tre år, og søndag kl. 21.20 sendes første episode i kulturfenomenets siste sesong. I dag prydes Oslos gater med gravstøtter til ære for Snooki, The Situation og alle de andre fra Jersey Shore.

Det har blitt kalt fordummende, fornærmende, trash-TV med mer, men ingen kan likevel fornekte Jersey Shores suksess. Ord og uttrykk fra serien som ”GTL”, ”grenade” og ”T-shirt-time” har blitt hverdagsbegrep blant amerikansk ungdom, mens deltakerne ble superstjerner over natta.

Debattskapt publisitet
Serien om ungdommene fra Jersey har skapt kontrovers og debatt, og noe av seriens popularitet kan tilskrives mediedebatten som fulgte programmet. Deltakerne kalte seg guidos (menn) eller guidettes (damer), en slengtittel som tradisjonelt er brukt som en nedsettende beskrivelse av italiensk-amerikanere. Dette førte til store protester fra de italiensk-amerikanske miljøene, og hovedsponsoren Domino’s Pizza trakk seg ut av samarbeidet. All denne debatten førte likevel til at flere og flere begynte å se på Jersey Shore. I dag er ikke lenger guido og guidette nødvendigvis forbundet med å være av italiensk herkomst, men rett og slett en person som snakker for høyt, har for mye sminke/muskler/selvbruning og lever livet uten grensesetting.

Motsatt markedsføring
Jersey Shore ble fort en arena for markedskreftene, men på en noe utradisjonell måte. Store firmaer ville unngå å bli assosiert med de festglade deltakerne, og klesgiganten Abercrombie og Fitch var villige til å betale betydelige summer for at Mike ”The Situation” Sorrentino sluttet å bruke deres klær. I en pressemelding skriver de at ”Sorrentinos assosiasjon til deres klær kan gjøre stor skade på deres merkevare”. Store motehus valgte også å sponse Snooki, men i stedet for å sende henne sine egne produkter sendte de henne konkurrentens vesker og sko(!).

Til ære for MTVs største programseries siste sesong er gravstøtter gravert med ”R.I.P Jersey Shore – Pump in Peace” plassert på følgende steder i Oslo:

  • Spikersuppa
  • Nationaltheatret
  • Oslo sentralstasjon
  • Vigelandsparken
  • Utenfor Universitetet i Oslo
  • Operaen
  • Bislett Stadion
  • Majorstuekrysset
  • Karl Johans gate
  • Bogstadveien
  • NRK-huset

Alle episoder av Jersey Shore sesong 6 kan sees på MTV, søndager kl. 21.20.

JERSEY SHORE FAKTA:

HVA GJORDE JERSEY SHORE SÅ STORT?
For å oppsummere kortfattet var alle disse faktorer som førte til programmets suksess:
- guidos/guidettes
- utagerende festing og uansvarlig ungdomsoppførsel
- kjønnsroller

THE BIG $$$...
- Jersey Shore’s største stjerne, Nicole “Snooki” Polizzi tjener $150,000 (NOK 845 000) per episode. Med dette ble hun kåret til ”Hollywoods mest overbetalte  (i The Fitness Magazine/Yahoo! Finance undersøkelse i 2012).
- 1 minutt av Jersey Shore på MTV tar 1000 minutter med filming.
- Produksjonskostnadene for én sesong er ca. $1.2 million (ca. 68 millioner NOK).

PARODIERT I MEDIA
Det sies at du har virkelig lyktes når du blir parodiert av andre. Jersey Shore har blitt latterliggjort i en South Park-episode, parodiert i Sesame Street og av blant andre Mila Kunis og Nick Lachey.

SPIN-OFF PRODUKTER – FRA SINGLER TIL PARFYME
Jersey Shore spin-off-produkter vil ingen ende ta: fra dataspill, parfyme (Snooki by Nicole Polizzi), singler (feks. “How the F**k We Gettin’ Home?!” av Ronnie), Juletredekorasjoner, samt egne spin-off-programmer (Pauly D resp. Snooki & JWOWW). Deltakeren vet definitivt hvordan de kan melke berømmelsen. La oss avslutte med et Snooki-sitat:

"I've got my slippers coming out and I'm working on a nail polish that might be out for the holidays. I'm working on my spin-off with Jenni, I'm working on my sequel to A Shore Thing (a self-biography), and I've got the clothing line, perfume, eyelashes -- you name it, I'm trying to do it ."

For mer informasjon, kontakt:
Bjørn-Arild Alnæs
Consilio Kommunikasjon
474 65 222
bjorn-arild@consilio.no

Bilder

Om Consilio

Consilio
Nedre Langgate 32
3126 TØNSBERG

33 30 79 10http://www.consilio.no/

Consilio ble etablert i 1995 med en idé om strategisk og helhetlig tilnærming til kommunikasjon. Vi utgjør et selvstendig og uavhengig kommunikasjonsbyrå uten eksterne eiere. Consilio tilsikter langsiktige kunderelasjoner. Vi er derfor svært stolte av at en stor del av kundelisten består av virksomheter som har vært med oss i mer enn ti år, enkelte faktisk helt fra etableringen. Consilio utfører oppdrag i hele landet, og har global rekkevidde gjennom IPREX.

Følg pressemeldinger fra Consilio

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Consilio på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Consilio

Norske revmatikere er bekymret og har et informasjonsbehov rundt familieplanlegging12.10.2020 11:10:48 CEST | Pressemelding

I dag er Verdens Revmatikerdag, en undersøkelse viser at noen revmatikere velger å ikke få barn. Dette viser en undersøkelse utført av Norsk Revmatikerforbund (NRF) blant deres medlemmer. Over halvparten av respondentene i undersøkelsen opplever at informasjonen fra helsevesenet er mangelfull når det gjelder muligheter for svangerskap. – Vi er bekymret for at ukvalifiserte valg gjør at mange velger å ikke få barn, eller får færre barn enn ønsket, sier generalsekretær Bente Slaatten i NRF.

Norske revmatikere er bekymret og har et informasjonsbehov rundt familieplanlegging12.10.2020 07:00:00 CEST | Pressemelding

Noen revmatikere velger å ikke få barn. Dette viser en undersøkelse utført av Norsk Revmatikerforbund (NRF) blant deres medlemmer. Over halvparten av respondentene i undersøkelsen opplever at informasjonen fra helsevesenet er mangelfull når det gjelder muligheter for svangerskap. – Vi er bekymret for at ukvalifiserte valg gjør at mange velger å ikke få barn, eller får færre barn enn ønsket, sier generalsekretær Bente Slaatten i NRF.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye