
Hva skjer når Vipps får monopol på mobilbetaling?

Om lag åtte måneder etter at mCash kunngjorde at de skulle utfase sin tjeneste, meddelte MobilePay nylig at også de legger inn årene i Norge og slår seg sammen med sin tidligere mobilbetalingsrival, Vipps. Disse to alternativene overlevde i det norske markedet i et par år før de ga seg, et marked som Vipps var først ute med å etablere seg i.
Nå står Vipps alene og mannsterke igjen, med SpareBank 1-alliansen, Eika Alliansen, Sparebanken Møre og 15 selvstendige sparebanker under sin kappe, samt nylig tilsluttede Danske Bank og Nordea.
– Samarbeidet vil gi Vipps større gjennomslag for å kunne levere de enkleste og mest nyskapende betalingstjenestene til norske privatpersoner og bedrifter fremover, sier konserndirektør i DNB Vipps og Betaling i et intervju medDinero.no.
Gjør Vipps lønnsomt uten å påvirke kundene
Siden starten harVipps kostet DNB store summer å drifte, mye på grunn av at internasjonale betalingsnettverk som Visa og MasterCard krever høye beløp for hver enkelt transaksjon. Til nå har Vipps vært avhengig av disse nettverkene, men går i løpet av året over tilBankAxeptsom plattform. Slik kan tjenesten i stor grad unngå internasjonale og fordyrende mellomledd, og snu tjenesten til å bli lønnsom.
Mobilbetalingstjenesten har dessuten inngått samarbeid med Nets, som gir tilgang til bankenes straksbetaling. Er avsender og mottakers bank en av Vipps-bankene, vil pengene som overføres komme direkte inn på konto.
– Bruk av infrastrukturen for strakbetaling gjør det etter hvert mulig å få til dette for alle bankene på en effektiv måte, og nå først for bankene i Vipps-samarbeidet. Det vil også få ned kostnadene ved transaksjoner, forteller Garborg til Dinero.no.
Med dagens løsning må brukerne vente på å få pengene overført på samme måte som ved vanlig bankoverføring i nettbanken. Har man en annen bank enn avsender kan det ta iallfall én virkedag før pengene overføres, avhengig av når på døgnet overføringen skjer.
Er klare for konkurranse fra utlandet
Vipps er størst i Norge, men ikke i verden. Aktører som Facebook, Apple Pay, Android Pay og lignende tjenester har i de siste årene tatt opp kampen om betalingskundene, og det er ikke utenkelig at de med tiden ønsker å slå rot også i Norge.
– Vipps’ utbredelse og verdiforslag vil gjøre det utfordrende for andre aktører å ta det norske markedet, men det nytter ikke å være tilfreds med dagens posisjon og hvile på laurbærene, forteller Vipps-sjefen til Dinero.no.
Vipps har et stort fortrinn med sitt samarbeid med både BankAxept og Nets her hjemme, samarbeid internasjonale tjenester mest sannsynlig ikke vil få mulighet til å innlede. Samarbeidene gjør prisene for overføring betraktelig lavere, og uten en slik avtale vil det blir vanskelig for konkurrenter å lansere en økonomisk bærekraftig betalingstjeneste i Norge.
– Vipps tar alle konkurrenter på alvor, men har hele tiden sagt at det er den aktøren som lager de beste og enkleste løsningene som vil stå igjen som vinneren, sier Garborg.
Vipps vil etablere seg utenfor Norge
Nå som Vipps er størst i Norge, ønsker de å etablere seg også utenfor landegrensene.
– For mange bedriftskunder er det viktig å ha løsninger på tvers av Norden, og vi ønsker absolutt å være med å spille en rolle i kampen om betalingsmarkedet utenfor landegrensene.
Betalingstjenesten har som mål å alltid være den enkleste løsningen for forbrukerne, og må derfor være kontinuerlig oppdatert på hvordan kunder flest betaler. Vipps-sjefen sier overfor Dinero.no at de allerede er i gang med nye tjenester.
– Det er store muligheter for forenkling for folk flest, bedrifter og samfunn, og det skjer endringer på svært kort tid nå. Mobilen vil spille en stor rolle, også som lommebok i nær fremtid. Det er for eksempel ingen logikk i at vi går rundt med en kortmappe bakpå mobilen, og tar ut et plastkort for å kommunisere med en terminal. Dette er to digitale enheter som både kan og bør snakke sammen automatisk, sier han.
Vil fortsette å være en «first mover»
Vipps var den første av sitt slag i Norge, og sjefen selv mener dette var en avgjørende faktor som har gjort tjenesten til den største i landet. Garborg understreker viktigheten av å være en «first mover» i markedet.
– Den aktøren som til slutt vil vinne slaget om butikkbetaling er den aktøren som både er tidlig ute med produkter og tjenester og lager en løsning som er så enkel at kunden legger igjen kortet hjemme, sier han, og fortsetter:
– For bedriftene som skal ta i bruk mobile løsninger er det også helt avgjørende med kostnadseffektive løsninger – det er en hygienefaktor. Så langt har ikke vi sett noen alternativer som er enkle og gode nok for butikkbetaling, men vi har allerede høstet gode erfaringer og lærdom fra en rekke pilotprosjekter.
… men vil Vipps innføre gebyrer?
Nå som tidligere rivaler har slått seg sammen med Vipps, har de feid all konkurranse av banen. Det gjør naturlig nok at Vipps når en større kundemasse, men med lite konkurranse fra andre aktører betyr det også at de kan gjøre mer som de selv vil. Vil dette gjøre Vipps dyrere?
Eksempelvis måtte man ut med et gebyr for å overføre penger da Vipps først ble lansert. Så kom MobilePay på banen, og de tok ingen gebyrer for overføring. For å fremdeles kunne gi et konkurransedyktig produkt, endret Vipps sin tjeneste til å bli gebyrfri for beløp inntil 5000 kroner. Men nå som også MobilePay legger ned i Norge, hva vil skje med Vipps?
– Nå som Vipps ikke har noen reell konkurranse i Norge, vil tjenesten innføre gebyrer?
–Nei, vi har ikke planer med å endre vår prisstruktur fremover, sier Rune Garborg til Dinero.no.
Nøkkelord
Kontakter
Anders FagerengDaglig Leder
Tel:+47 480 65 453fagereng@dinero.noBilder
Lenker
Om Dinero
Forbrukerportalen Dinero™ tilbyr tester og dyptgående artikler innen privatøkonomi. Vårt hovedfokus er betalingskort, kredittkort, forbrukslån og forsikring. Dinero.no eies av Fagweb AS
Følg pressemeldinger fra Dinero
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Dinero på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Dinero
Bank Norwegian lanserer dagligvareforsikring8.12.2020 16:29:48 CET | Pressemelding
Bank Norwegian-kortet blir dermed det første kortet i Norden med inkludert dagligvareforsikring. – Vi ønsker å tilpasse oss dagens situasjon, sier produktsjef Torstein Røed.
Snart blir 4 milliarder kroner ubrukelige13.11.2020 15:19:34 CET | Pressemelding
Ta farvel med den gamle 1000-kronerseddelen, for i helgen tas den ut av sirkulasjon.
Vil redusere maksgrensen for forbrukslån28.9.2020 13:45:17 CEST | Pressemelding
Finanstilsynet vil slå sammen boliglånsforskriften med forbrukslånsforskriften i nytt forskriftsforslag. Maksimal gjeldsgrad reduseres, og banker som låner ut forbrukslån får ingen utlånsfleksibilitet.
Grensehandelen stoppet nesten opp26.8.2020 11:38:20 CEST | Pressemelding
Drastisk nedgang sammenlignet med i fjor, viser tall fra SSB.
Kredittkortgjelden øker13.8.2020 14:50:24 CEST | Pressemelding
Gjeldsnivået på kredittkort nærmer seg samme nivå som før koronaviruset stengte landet.