Q-Meieriene med svinntiltak

- Hadde noen sagt til meg for ti år siden at jeg skulle stå midt i Bergen og be folk drikke melk som var gått ut på dato, så tror jeg at jeg hadde ledd godt, sier Q-sjefen Bent Myrdahl.
Smaksprøver på utgått melk
Sammen med tusenvis av andre trosset Q-sjefen friskt bergensvær for å delta på restefesten i regi av BIR (Bergenområdets interkommunlae renovasjonsselskap).
Q-Meieriene inviterte bergenserne til å smake på melk som var gått ut på dato og i følge produktsjef for melk i Q, Pål Rasmussen var responsen veldig god.
- Det var veldig mange som hadde fått med seg vår nye unike datomerking "best før men ikke dårlig etter". Mange fortalte oss at de bruker opp melken selv om best før datoen er passert, sier Rasmussen.
- At så mange ungdommer også er flinke lover godt for fremtiden, sier den engasjerte produktsjefen.
På alle Q-produkter?
Markedsdirektør i Q Kristine Aasheim har fått blod på tann og vil nå ta utfordringen med å sette "ikkedårligetter" på alle Q-produkter.
- Forbrukerne har gitt klar tilbakemelding på at «ikke dårlig etter» er en viktig påminning om å bruke sansene i kampen mot matsvinn , forteller Aasheim. Det krever en del justeringer på våre to meieri, og design må endres, men den jobben skal vi ta, sier hun.
Q-sjefen Myrdahl delte ut nærmere 5000 yoghurter på få timer og synes det er strålende at forbrukerene melder tilbake at de er fornøyd med at meieriet turte å utfordre holdbarhetsmerkingen på melk.
- At vi har tatt eierskap til dette budskapet blir applaudert av mange, sier han.
Folk engasjerer seg mot matsvinn
Da de satte opp en 6 meter høy Q-melkekartong, først i Oslo og deretter i Stavanger, trykket folk hele 378.789 ganger på at de ville ta ansvar for å redusere matsvinnet i Norge.
- Jeg må si at jeg også er stolt etter lørdagens Restefest i Bergen, sier han. Da stod bergenserne i kø utfor Q-teltet for å teste Q-Melk som var gått ut på dato. Og det beste av alt, var at alle som smakte ga terningkast seks, sier Myrdahl.
I alt var over 4.000 bergensere var innom Q sin stand og smakte på melk - som altså var like god selv om best før datoen var utløpt.
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Nøkkelord
Kontakter
Bent MyrdahlQ-sjefen
Tel:90174573bent.myrdahl@kavli.noBilder

Om Q-Meieriene
I Q-Meieriene er forbruker sjefen! Sammen med forbruker skaper vi de beste smaksopplevelsene og de smarteste løsningene. Januar 2019 trykket Q-sjef Bent Myrdahl mobilnummeret på millioner av melkekartongen med ønske om å forsterke dialogen med forbrukerne. Hittil har over 1000 forbrukere har tatt kontakt direkte på telefon til Q-sjefen. Q-Meieriene eies av Kavlifondet, som deler ut midler til allmennyttige formål innenfor forskning, kultur og humanitært arbeid
Følg pressemeldinger fra Q-Meieriene
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Q-Meieriene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Q-Meieriene
Nå kan du være med på å gi bort én million kroner til gode formål20.5.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
Hver slurk teller: Visste du at hver gang du velger sjokolademelk, Skyr® eller rømme fra Q, så bidrar du til å få gode ting til å skje?
Melk og matte skal redde mat13.5.2025 09:33:30 CEST | Pressemelding
Q-Meieriene og Matematikksenteret går sammen om å sette fokus på matredding. Denne våren finner du matredder-matte på 12 millioner melkekartongen.
Påskemysterium fra Q: Hvor ble det av eggene?15.4.2025 12:19:32 CEST | Pressemelding
– Hallo i luken, har dere glemt eggene eller?! Slike meldinger får Q-sjefen på mobiltelefon sin i påsken. Årsaken er at flere mener at eggene i Norges største påske-quiz er for vanskelige å finne.
Årets første nyheter fra Q: Satser på protein11.2.2025 10:26:10 CET | Pressemelding
Når Q-Meieriene spør forbrukerne hva de ønsker seg, skjer det store ting i meierihyllen. Fra proteinmelk til Skyr® Vanilje i stort beger – Q har lyttet, testet og utviklet produkter som du snart kan finne i butikkhyller i det ganske land.
12 millioner melkekartonger med viktig budskap15.1.2025 10:22:47 CET | Pressemelding
Denne vinteren gjør Q-Meieriene og SMART oppvekst felles sak for å inspirere til styrkebaserte samtaler.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom