Q-Meieriene

12 millioner melkekartonger med viktig budskap

Del

Denne vinteren gjør Q-Meieriene og SMART oppvekst felles sak for å inspirere til styrkebaserte samtaler.

Henrik Kopstad Arnesen, leder ved SMART senter for sosial innovasjon i Tønsberg kommune.
Henrik Kopstad Arnesen, leder ved SMART senter for sosial innovasjon i Tønsberg kommune.

Gjennom samtalekort på melkekartongen settes fokus på styrker og muligheter, fremfor utfordringer og begrensinger.  

— SMART-Metodikken har blitt adoptert av skoler og barnehager over hele landet. Nå når vi også ut til familier i de tusen hjem via melkekartongen, sier Henrik Kopstad Arnesen, leder ved SMART senter for sosial innovasjon i Tønsberg kommune.  

Q-sjefen Kristine Aasheim deler begeistringen.  

— Vi tror dagen blir aller best når du gir både hode og kropp god og riktig næring. Det kan fungere som mentale vitaminer i hverdagen.  

Barn har laget oppgavene   
Metodikken med 20 ulike egenskaper beskriver styrker og kvaliteter. 16 av disse vil pryde Q-melken fra januar til mars.  

—Det  er fint å si til et barn at noe han eller hun gjorde var bra, men det er enda mer verdifullt hvis man kan være spesifikke. Var barnet tålmodig? Viste det omsorg? Felles språk gjør det enklere å fokusere på det positive og bygge videre på styrkene den enkelte har, sier Kopstad Arnesen.  

Da melkekartongen skulle utformes var det viktig at barna fikk være med å bestemme hvordan den skulle se ut. Oppgavene er laget av barn fra Ringshaug skole, Kirkevoll skole og Ramnes private barnehage. 

— Når barn er med, får budskapet ekstra styrke. De tenker litt annerledes enn oss voksne, noe som gjør samtalen mer engasjerende og relevant for hele familien, sier  Aasheim. 

—I min klasse jobber vi med SMART fordi barna skal bli sett for det de er gode på og det de får til. Det fører til at de blir mer robuste til å takle det som er utfordrende i livet, sier Kristiane Dyre-Hansen som er kontaktlærer på Ringshaug skole.

Et løft for psykisk helse 
Kopstad Arnesen mener at å ha en styrkebasert tilnærming i både skole, barnehage, jobb og familieliv kan bidra positivt til den psykiske folkehelsen.  

— Når denne metodikken viser seg å fungere i alt fra barnehager til ledergrupper i næringslivet, er det grunn til å tro at den også kan fungere i familielivet. Derfor håper jeg at mange vil bruke melkekartongene til å sette i gang gode samtaler og refleksjoner rundt matbordet.  

Hva er SMART oppvekst? 

SMART oppvekst er et helhetlig konsept utviklet for å fremme barn og unges sosiale og emosjonelle kompetanse. Ved å fokusere på styrker, inkludering, samarbeid og positivt samspill, bidrar metoden til å skape trygge oppvekstmiljøer som fremmer både faglig og personlig utvikling. 

Fra det startet i 2005 på Kirkevoll Skole har SMART-metodikken vokst og utviklet seg til å omfatte barnehager, familier, næringsliv og offentlig sektor. Metoden benytter styrkebaserte tilnærminger, engasjerende aktiviteter og refleksjonsøvelser for å styrke både individet og fellesskapet. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Q-sjefen Kristine Aasheim
Q-sjefen Kristine Aasheim
Last ned bilde
Henrik Kopstad Arnesen er leder ved SMART senter for sosial innovasjon i Tønsberg kommune.
Henrik Kopstad Arnesen er leder ved SMART senter for sosial innovasjon i Tønsberg kommune.
Last ned bilde
Barn har laget oppgavene på Q-melken
Barn har laget oppgavene på Q-melken
Last ned bilde
Barn har laget oppgavene på melkekartongen.
Barn har laget oppgavene på melkekartongen.
Last ned bilde

Lenker

Om Q-Meieriene

Q–Meieriene er et uavhengig, norsk utfordrermeieri. Selskapet har to meierier, Jæren Gårdsmeieri og Gausdalmeieriet. Q-Meieriene er et nytenkende meieri, kanskje kjent for sine smarte løsninger som gjør hverdagen enklere for folk flest. Q var først med melkekartong med skrukork og målevindu, rømmebeger med skrukork, 1,75 liter melkekartonger. Meieriet står også bak suksessene Skyr og Norges beste sjokolademelk. Hovedaksjonær er Kavli Holding AS som eies 100% av O. Kavli og Knut Kavlis Almennyttige Fond – Kavlifondet. Gjennom Kavlifondet går overskuddet fra Q-Meieriene går til forskning, kultur og humanitært arbeid

Følg pressemeldinger fra Q-Meieriene

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Q-Meieriene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Q-Meieriene

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye