12 millioner melkekartonger med viktig budskap
Denne vinteren gjør Q-Meieriene og SMART oppvekst felles sak for å inspirere til styrkebaserte samtaler.
Gjennom samtalekort på melkekartongen settes fokus på styrker og muligheter, fremfor utfordringer og begrensinger.
— SMART-Metodikken har blitt adoptert av skoler og barnehager over hele landet. Nå når vi også ut til familier i de tusen hjem via melkekartongen, sier Henrik Kopstad Arnesen, leder ved SMART senter for sosial innovasjon i Tønsberg kommune.
Q-sjefen Kristine Aasheim deler begeistringen.
— Vi tror dagen blir aller best når du gir både hode og kropp god og riktig næring. Det kan fungere som mentale vitaminer i hverdagen.
Barn har laget oppgavene
Metodikken med 20 ulike egenskaper beskriver styrker og kvaliteter. 16 av disse vil pryde Q-melken fra januar til mars.
—Det er fint å si til et barn at noe han eller hun gjorde var bra, men det er enda mer verdifullt hvis man kan være spesifikke. Var barnet tålmodig? Viste det omsorg? Felles språk gjør det enklere å fokusere på det positive og bygge videre på styrkene den enkelte har, sier Kopstad Arnesen.
Da melkekartongen skulle utformes var det viktig at barna fikk være med å bestemme hvordan den skulle se ut. Oppgavene er laget av barn fra Ringshaug skole, Kirkevoll skole og Ramnes private barnehage.
— Når barn er med, får budskapet ekstra styrke. De tenker litt annerledes enn oss voksne, noe som gjør samtalen mer engasjerende og relevant for hele familien, sier Aasheim.
—I min klasse jobber vi med SMART fordi barna skal bli sett for det de er gode på og det de får til. Det fører til at de blir mer robuste til å takle det som er utfordrende i livet, sier Kristiane Dyre-Hansen som er kontaktlærer på Ringshaug skole.
Et løft for psykisk helse
Kopstad Arnesen mener at å ha en styrkebasert tilnærming i både skole, barnehage, jobb og familieliv kan bidra positivt til den psykiske folkehelsen.
— Når denne metodikken viser seg å fungere i alt fra barnehager til ledergrupper i næringslivet, er det grunn til å tro at den også kan fungere i familielivet. Derfor håper jeg at mange vil bruke melkekartongene til å sette i gang gode samtaler og refleksjoner rundt matbordet.
Hva er SMART oppvekst?
SMART oppvekst er et helhetlig konsept utviklet for å fremme barn og unges sosiale og emosjonelle kompetanse. Ved å fokusere på styrker, inkludering, samarbeid og positivt samspill, bidrar metoden til å skape trygge oppvekstmiljøer som fremmer både faglig og personlig utvikling.
Fra det startet i 2005 på Kirkevoll Skole har SMART-metodikken vokst og utviklet seg til å omfatte barnehager, familier, næringsliv og offentlig sektor. Metoden benytter styrkebaserte tilnærminger, engasjerende aktiviteter og refleksjonsøvelser for å styrke både individet og fellesskapet.
Nøkkelord
Kontakter
Kristine AasheimQ-sjefenQ-Meieriene
Tel:97717689kristine.aasheim@kavli.noBilder
Lenker
Om Q-Meieriene
Q–Meieriene er et uavhengig, norsk utfordrermeieri. Selskapet har to meierier, Jæren Gårdsmeieri og Gausdalmeieriet. Q-Meieriene er et nytenkende meieri, kanskje kjent for sine smarte løsninger som gjør hverdagen enklere for folk flest. Q var først med melkekartong med skrukork og målevindu, rømmebeger med skrukork, 1,75 liter melkekartonger. Meieriet står også bak suksessene Skyr og Norges beste sjokolademelk. Hovedaksjonær er Kavli Holding AS som eies 100% av O. Kavli og Knut Kavlis Almennyttige Fond – Kavlifondet. Gjennom Kavlifondet går overskuddet fra Q-Meieriene går til forskning, kultur og humanitært arbeid
Følg pressemeldinger fra Q-Meieriene
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Q-Meieriene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Q-Meieriene
"God morgen Norge"-Wenche fikk matredderpris18.11.2024 13:11:02 CET | Pressemelding
Hele Norges TV-kokk, Wenche Andersen, ble i dag overrasket med Q Matredderprisen – på direktesendt TV.
Qudos fra folket: 6 gode formål får støtte og en plass på julemelken!5.11.2024 10:05:11 CET | Pressemelding
Denne julen håper Q-Meieriene at melkedrikkerne lar seg inspirere av gode formål, én melkekartong om gangen.
Seier i Herning: Q hylles for sine vinnersmaker!7.10.2024 12:54:24 CEST | Pressemelding
Q-Meieriene drar hjem fra prestisjetunge International Food Contest i Herning med edelt metall i bagasjen.
NYHETSLANSERING: Skyr® Naturell i stort beger16.9.2024 10:08:56 CEST | Pressemelding
TAR OPP KAMPEN OM PROTEINENE: Nå får cottage cheese konkurranse. Med denne lanseringen svarer Q-Meieriene på protein-entusiasmen og leverer sine beste alternativer til de som ønsker det ultimate innen smak og næring.
Kildesorterte seg til seier15.8.2024 13:49:03 CEST | Pressemelding
Belønningen av bærekraft: Abasiama ble den heldige vinneren av 10.000 kroner da Q-Meieriene gjennomførte en ekstraordinær trekning av returkartonglotteriet i sommer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom