Tar digital sats

De to Amedia-avisene på Helgeland fornyer seg. Fra 30. mai reduseres antall papirutgivelser fra seks til fire i uken, men allerede fra i dag lanserer Rana Blad og Helgelendingen sine nye, sjudagers digitale avis – Nyhetsdøgnet.
– Vi endrer oss fordi stadig flere av våre abonnenter foretrekker å lese oss digitalt. Det er viktig for oss å kunne utvikle og tilby produkter og tjenester som leserne etterspør og benytter seg av, sier sjefredaktør og administrerende direktør i Helgelendingen, Geir Arne Glad.
‑ Ved å satse mer digitalt, svarer vi altså på leserne sine endra bruksvaner. Både nåværende og framtidige lesere ønsker å bruke innholdet vårt digitalt. Leserne vil ha nyhetene raskt og være oppdatert hele tida. Vi ønsker å satse mer digitalt for å kunne tilfredsstille det stadig økende antallet lesere på nett, og sørge for at avisa vil være en sentral del av lokalsamfunnet også i framtida. Jo mer digitale vi blir, jo viktigere blir vi for lokalsamfunnet, Samfunnsdebatten og utviklinga av vårt lokalmiljø, sier Marit Ulriksen, sjefredaktør i Rana Blad.
Ny digitalavis – sju dager i uken
Det siste året har både Rana Blad og Helgelendingen hatt kraftig digital vekst, og har nå like mange digitale lesere som papirlesere.
– Vi ønsker å gi den voksende gruppen med digitale lesere et enda bedre tilbud. Fra og med i dag, 3. mai, lanseres Nyhetsdøgnet, en ny digital utgave som skal komme ut sju dager i uken, mandag til og med søndag, sier Glad.
De nye digitale avisene blir tilgjengelige for Rana Blad og Helgelendingens abonnenter hver kveld klokken 20 med det siste av døgnets nyheter og reportasjer.
– Gjennom det nye digitale produktet Nyhetsdøgnet, vil leserne våre lettere kunne orientere seg og få med seg de viktigste sakene våre, sier Ulriksen.
Fyldigere papirutgaver
Papiravisene på tirsdag og lørdag forsvinner, men både Rana Blad og Helgelendingen skal lage fyldigere papirutgaver de fire resterende dagene. Fredagsavisen blir den nye helgeavisen – en avis som skal leve gjennom hele helgen.
– Tirsdag og lørdag er ikke tilfeldig valgt. Da Posten sluttet med ombæring på lørdager var det mange av våre abonnenter som ikke fikk lørdagsutgaven før etter helgen. Tirsdagsavisen er den utgaven som færrest av våre lesere har et forhold til, viser undersøkelser, sier Glad.
Ved å redusere antallet papirutgivelser, frigjøres dessuten ressurser i redaksjonen.
– Det er tidkrevende å lage papiravis seks dager i uken. Nå får vi bedre tid til å lage mer og bedre journalistikk. Leserne og kundene våre får mindre papir, men mer lokalavis, sier Ulriksen.
Kontakter
Sjefredaktør i Mediehuset Rana Blad Marit Ulriksen: 90 12 98 98
Sjefredaktør/adm. direktør i Mediehuset Helgelendingen Geir Arne Glad: 99 79 16 66
Styreleder i Rana Blad og Helgelendingen, regiondirektør i Amedia Bjarne Holgersen: 93 23 64 23
Bilder

Om Amedia
Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold.
Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk.
Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører.
Vårt redaksjonelle nettverk omfatter nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap.
Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag.
I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.
I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Amedia presenterer årsresultatet for 202418.6.2025 13:36:18 CEST | Presseinvitasjon
Onsdag 25. juni klokka 12.00 presenterer Amedia sitt årsresultat for 2024. Sted: Schweigaards gate 15, Oslo
Tone Krohn Clausen ny direktør for abonnement i Amedia6.6.2025 10:00:08 CEST | Pressemelding
Tone Krohn Clausen er ansatt som ny direktør for Amedia abonnement.
Mona Terjesen (43) blir ny redaktør og daglig leder i Karmøynytt2.6.2025 14:04:42 CEST | Pressemelding
Mona Terjesen er ansatt som ny ansvarlig redaktør og daglig leder i Karmøynytt. – Jeg gleder meg veldig. Karmøy er en spennende kommune, sier den erfarne journalisten og redaktøren.
Martin Kristiansen ny redaktør i Lofot-Tidende30.5.2025 15:37:30 CEST | Pressemelding
Martin Kristiansen (55) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder. Kristiansen tiltrer stillingen senest 15. august 2025.
Hordaland28.5.2025 10:06:02 CEST | Pressemelding
Øystein Silde Frønsdal (29) er tilsett som ny ansvarleg redaktør og dagleg leiar i avisa Hordaland på Voss. Han kjem frå avisa Firda, der han har vore konstituert i ei tilsvarande rolle sidan mars.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom