Amedia

Tar digital sats

Del
Rana Blad og Helgelendingen går fra seks til fire papirutgivelser i uka. Avisene satser samtidig med den nye digitalavisa «Nyhetsdøgnet» som skal hjelpe leserne til å få med seg de viktigste hendelsene gjennom siste døgn.
Sammen med de ansatte i Amedias aviser på Helgeland tar nå Marit Ulriksen, sjefredaktør i Rana Blad, og Geir Arne Glad, sjefredaktør/adm.dir. i Helgelendingen, nye steg i digital retning.  Foto: Øyvind Bratt, Rana Blad
Sammen med de ansatte i Amedias aviser på Helgeland tar nå Marit Ulriksen, sjefredaktør i Rana Blad, og Geir Arne Glad, sjefredaktør/adm.dir. i Helgelendingen, nye steg i digital retning. Foto: Øyvind Bratt, Rana Blad

De to Amedia-avisene på Helgeland fornyer seg. Fra 30. mai reduseres antall papirutgivelser fra seks til fire i uken, men allerede fra i dag lanserer Rana Blad og Helgelendingen sine nye, sjudagers digitale avis – Nyhetsdøgnet.

– Vi endrer oss fordi stadig flere av våre abonnenter foretrekker å lese oss digitalt. Det er viktig for oss å kunne utvikle og tilby produkter og tjenester som leserne etterspør og benytter seg av, sier sjefredaktør og administrerende direktør i Helgelendingen, Geir Arne Glad.

‑ Ved å satse mer digitalt, svarer vi altså på leserne sine endra bruksvaner. Både nåværende og framtidige lesere ønsker å bruke innholdet vårt digitalt. Leserne vil ha nyhetene raskt og være oppdatert hele tida. Vi ønsker å satse mer digitalt for å kunne tilfredsstille det stadig økende antallet lesere på nett, og sørge for at avisa vil være en sentral del av lokalsamfunnet også i framtida. Jo mer digitale vi blir, jo viktigere blir vi for lokalsamfunnet,  Samfunnsdebatten og utviklinga av vårt lokalmiljø, sier Marit Ulriksen, sjefredaktør i Rana Blad. 

Ny digitalavis – sju dager i uken

Det siste året har både Rana Blad og Helgelendingen hatt kraftig digital vekst, og har nå like mange digitale lesere som papirlesere.

– Vi ønsker å gi den voksende gruppen med digitale lesere et enda bedre tilbud. Fra og med i dag, 3. mai, lanseres Nyhetsdøgnet, en ny digital utgave som skal komme ut sju dager i uken, mandag til og med søndag, sier Glad.

De nye digitale avisene blir tilgjengelige for Rana Blad og Helgelendingens abonnenter hver kveld klokken 20 med det siste av døgnets nyheter og reportasjer.

– Gjennom det nye digitale produktet Nyhetsdøgnet, vil leserne våre lettere kunne orientere seg og få med seg de viktigste sakene våre, sier Ulriksen.


Fyldigere papirutgaver

Papiravisene på tirsdag og lørdag forsvinner, men både Rana Blad og Helgelendingen skal lage fyldigere papirutgaver de fire resterende dagene. Fredagsavisen blir den nye helgeavisen – en avis som skal leve gjennom hele helgen.

– Tirsdag og lørdag er ikke tilfeldig valgt. Da Posten sluttet med ombæring på lørdager var det mange av våre abonnenter som ikke fikk lørdagsutgaven før etter helgen. Tirsdagsavisen er den utgaven som færrest av våre lesere har et forhold til, viser undersøkelser, sier Glad.

Ved å redusere antallet papirutgivelser, frigjøres dessuten ressurser i redaksjonen.

– Det er tidkrevende å lage papiravis seks dager i uken. Nå får vi bedre tid til å lage mer og bedre journalistikk.  Leserne og kundene våre får mindre papir, men mer lokalavis, sier Ulriksen.

Kontakter

Sjefredaktør i Mediehuset Rana Blad Marit Ulriksen: 90 12 98 98


Sjefredaktør/adm. direktør i Mediehuset Helgelendingen Geir Arne Glad: 99 79 16 66


Styreleder i Rana Blad og Helgelendingen, regiondirektør i Amedia Bjarne Holgersen: 93 23 64 23

Bilder

Sammen med de ansatte i Amedias aviser på Helgeland tar nå Marit Ulriksen, sjefredaktør i Rana Blad, og Geir Arne Glad, sjefredaktør/adm.dir. i Helgelendingen, nye steg i digital retning.  Foto: Øyvind Bratt, Rana Blad
Sammen med de ansatte i Amedias aviser på Helgeland tar nå Marit Ulriksen, sjefredaktør i Rana Blad, og Geir Arne Glad, sjefredaktør/adm.dir. i Helgelendingen, nye steg i digital retning. Foto: Øyvind Bratt, Rana Blad
Last ned bilde

Om Amedia

Amedia
Amedia
Schweigaards gate 15
0191 Oslo

22 00 90 00http://www.amedia.no

Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold. 

Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk. 

Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører. 

Vårt redaksjonelle nettverk omfatter  nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap. 

Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag. 

I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.

I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet  Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye