Regjeringen overser behovet for skredsikring

Del
2 milliarder pr. år til skredsikring i Nasjonal transportplan er på langt nær nok, så lenge beregnede kostnader øker så mye som de gjør. Det betyr at innbyggere i store deler av landet fortsatt må leve med skredfare i mange 10-år fremover.

Regjeringens stortingsmelding om nasjonal transportplan legger opp til 2 milliarder kroner til skredsikring pr. år, og samferdselsministeren kaller dette «et betydelig løft». Selv om dette er tredje NTP på rad at planbeløpet for skredsikring øker med om lag 0,5 milliard, ligger nivået ikke så langt unna årsbevilgningen over statsbudsjettet i 2014 som var på 1747 mill. kroner. Etter 2014 har bevilgningene gått nedover; den er på 1347 mill kr. i år, og regjeringen har valgt å ikke oppfylle nåværende NTP på skredsikring. 2 milliarder pr. år er på langt nær nok, så lenge beregnede kostnader øker så mye som de gjør. Det betyr at innbyggere i store deler av landet fortsatt må leve med skredfare i mange 10-år fremover.

Nasjonal rassikringsgruppe konstaterer derfor at regjeringen neppe er oppmerksom på de grunnlagsdokumentene om skredsikring som ble oppdatert av Statens vegvesen i NTP-prosessen. De viser at kostnadene for å skredsikre de mest prioriterte skredpunktene på vegnettet, er på 47 milliarder kroner. Samtidig vet vi at ikke alt er kostnadsberegnet ennå, og klimaendringene gir nye utfordringer, slik at beløpet med stor sannsynlighet vil øke framover. 24 milliarder på 12 år dekker bare halvparten av kjente kostnader pr. 2015!

Nasjonal rassikringsgruppe mener det er tvingende nødvendig å få laget en helhetlig plan for sikring av vegnettet mot naturfare. Planen må dekke hele landet, gi en konkret tidsramme, foreslå adekvat sikringsmetode og angi kostnad for alle aktuelle skredpunkt i de to høyeste prioriteringsklassene i vegvesenets prioriteringstabell. Siden en slik skredsikringsplan ennå ikke foreligger, oppfordrer vi Stortinget til å ta vegvesenets kostnadsberegninger på alvor og legge inn adskillig høyere beløp til skredsikring i denne transportplanen.

Nøkkelord

Kontakter

Åshild Kjelsnes, Tlf. 91888568 Epost: Ashild.Kjelsnes@sfj.no

Lenker

Om Nasjonal rassikringsgruppe

Nasjonal rassikringsgruppe
Nasjonal rassikringsgruppe c/o Troms fylkeskommune, Samferdselsetaten
9296 Tromsø

http://www.nasjonalrassikringsgruppe.no

Nasjonal rassikringsgruppe ble vedtatt opprettet i et eget møte under Nasjonal rassikringskonferanse i Tromsø, 14. mai 2001, da med representanter fra de 7 mest rasutsatte fylkene. Oppland ble medlem i 2014 og Sør-Trøndelag i 2015, og gruppen har dermed medlemmer fra 9 fylker som etter fylkestingsvalgene hver oppretter én representant.

Gruppens mål er at alle offentlige veger i Norge skal være sikret mot ras innen år 2030. Det argumenteres for dette ovenfor bevilgende myndigheter gjennom deltakelse i høringer i Stortingets Transport- og kommunikasjonskomite, dialogmøter med statsråd og departement og skriftlige uttalelser blant annet i etterkant av budsjettframlegg. I tillegg prøver vi å tilegne oss informasjon fra relevante fagetater og gjør befaringer rundt omkring i medlemsfylkene for å gjøre oss kjent med aktuelle problemstillinger knyttet til rassikring av veg.

Følg pressemeldinger fra Nasjonal rassikringsgruppe

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal rassikringsgruppe på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nasjonal rassikringsgruppe

Må vi fortsatt leve med skred og utrygghet langs vegene våre?26.3.2024 09:37:39 CET | Pressemelding

I Stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2025-36 foreslår Regjeringen å bruke noe mer til rassikring av fylkesvegene og prioriterer flere rasfarlige riksvegstrekninger. «Men, dette blir for puslete når vi ser klimaendringer og sikringsbehovene rundt om i landet. Stortinget må sikre flertall for en satsing på rassikring som monner og som tar i bruk teknologi og innovative løsninger», sier leder i Nasjonal rassikringsgruppe, Randi Walderhaug Frisvoll.

Ras, flom og ekstremvær øker – mener regjeringen alvor med forebygging?19.10.2023 10:04:34 CEST | Pressemelding

Nasjonal rassikringsgruppes styre gjennomførte nylig en reise til områder i Innlandet som ble kraftig herjet av oversvømmelser, utglidninger og ras under ekstremværet «Hans» i august i år. Gausdal kommune og Innlandet fylkeskommune viste fram de enorme ødeleggelsene i en av mange kommuner som ble rammet. Regjeringen sier vi må forberede oss på å møte flere alvorlige flom- og skredhendelser, men mener de alvor?

Regjeringen skaper utrygge rammer for rassikring av vegene våre25.10.2022 11:40:13 CEST | Pressemelding

Regjeringens forslag til Statsbudsjett skaper utrygge rammer for rassikring Nasjonal rassikringsgruppe har lagt fram vårt syn på forslag til Statsbudsjett i den åpne høringen til transport- og kommunikasjonskomiteen og kommunalkomiteene på Stortinget. Vegene er helt sentrale som framføringsårer i fredstid eller i krig. Beredskapen vår er avhengig av at de er fremkommelige, sikre og åpne. «Regjeringa har bare levert en marginal økning på rassikringsrammen til fylkesveg. For riksvegene ser det enda verre ut der flere prosjekter er satt på vent. Det haster å sikre riks- og fylkesvegene våre og jeg håper at flertall på Stortinget ikke vil være bekjent av dette», sier leder i Nasjonal rassikringsgruppe, Jenny Følling.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye