Mille Marie Treschow gudmor for SuperSpeed 2
Som gudmor får Mille Marie Treschow en nøkkelrolle under dåpen av Color Lines SuperSpeed 2 torsdag 19. juni. Dåpsseremonien vil foregå på Revet utenfor Larvik for et stort antall inviterte gjester, og med artister og kunstnere som Bertine Zetlitz, Odd Børretzen, Arve Tellefsen i spissen. Samme dag åpner næringsminister Dag Terje Andersen Color Lines nye terminal til 300 millioner kroner. Terminalen blir et av Europas mest effektive og moderne havneanlegg.
Privat er forretningskvinnen Mille Marie Treschow fra Larvik allerede gudmor, og har 20 fadderbarn. Men det er første gangen hun blir gudmor for et skip. - Å takke ja til oppgaven var ikke vanskelig, sier hun. - Jeg trengte ikke lang tid på å bestemme meg. Det er en stor tillit og en ære å bli spurt.
For Norges største cruise- og transportrederi Color Line var det et naturlig valg med Mille Marie Treschow som gudmor for SuperSpeed 2. Med SuperSpeed begynner et nytt og løfterikt kapittel i historien om en av hovedveiene mellom Norge og Danmark. Color Line representerer en 71 år lang tradisjon i Larvik. - Siden 1937 har ruten mellom Larvik og Nord-Jylland vært en bro for mennesker og gods, for kulturelle impulser og samtidig bidratt til å styrke vennskapet og nærheten mellom regionene, sier konsernsjef Kleivdal.
Vil gi sitt bidrag
- Satsingen til Color Line i Larvik er et viktig bidrag i målet om å gjøre Larvik til sentrum i en ny, østnorsk region med rundt 400 000 mennesker, sier Mille Marie Treschow. Hun er kjent som leder av en omfattende næringsvirksomhet med skog- og jordeiendommer, industri og handel i hjørnesteinsbedrifter Treschow-Fritzøe. Som gudmor for SuperSpeed ønsker hun ytterligere å bidra til utviklingen av hjembyen og regionen.
- Larvik ligger godt til rette for den type transportkonsept som SuperSpeed representerer. Vår oppgave blir å stoppe noen av de reisende slik at de også kan oppleve Larvik, sier hun.
Til våren åpner Farris Bad Hotell, et nytt spa hotell på den attraktive Batteritomta i Larvik, ikke langt fra Color Lines terminal på Revet. Bak hotellet står Treschow-Fritzøe og Canica eid av Mille Marie Treschows ektemann Stein Erik Hagen. Hotellet skal drives av Choice kjeden.
Nært forhold til Danmark
Mille Marie Treschow er vokst opp ved Larvik-fjorden. Men slektsnavnet Treschow har sin opprinnelse i Danmark, og hun har derfor et nært forhold til landet og til sjøveien over Skagerrak.
- Jeg har alltid vært opptatt av forbindelsen til Danmark og har en personlig sterk tilknytning til landet. Far er dansk og i barndommen tok han oss barna med på biltur med båten over til Danmark. Jeg er omtrent vokst opp med Petter Wessel som trafikkerte Skagerrak i mange år, sier Treschow.
- Med SuperSpeed 2 vil ikke avstanden oppleves å være så lang lenger, og det er jeg glad for, sier SuperSpeeds nye gudmor. SuperSpeed 2 skal trafikkere ruten Larvik-Hirtshals med to avganger daglig fra 20. juni. Overfarten vil ta 3 timer og 45 minutter.
Lanseringen av SuperSpeed 2 og åpning av ny terminal i Larvik markerer fullføringen av et omfattende fornyelsesprogram til 7,5 milliarder kroner for Color Line.
– Selskapets største investeringsprogram noensinne er vel i havn. Vi er klare for fremtiden med moderne, skreddersydde skip og havner, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line.
SuperSpeed 2 markerer et paradigmeskifte for Color Line og representerer en radikal fornyelse av den tradisjonelle fergetrafikken mellom Norge og Danmark. SuperSpeed er allerede blitt en suksess med en betydelig økning i antall bookinger den første sommeren.
Kontaktpersoner:
Helge Otto Mathisen, konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt,
+47 99 22 33 30
Helene Berg Allum, Informasjonsansvarlig produkter og PR, +47 98 26 63 34
Robin Stenersen, Informasjonsansvarlig/journalist, +47 95 29 02 19
Fakta om SuperSpeed:
SuperSpeed er mer enn et skip. Det er et effektivt og moderne transportkonsept, som vil representere en betydelig transportkorridor mellom Norge, Danmark og det Europeiske kontinentet. SuperSpeed 1 og 2 er identiske og er bygget ved AkerYards i Rauma, Finland.
• Tonnasje: 33 500 BRT
• Lengde: 211 m
• Servicefart: 27 knop
• Gjestekapasitet: 1928
• Fraktkapasitet: 2030 lane meter
• Biler: 730
• Antall dekk: 11
Salg eldre tonnasje:
Color Line har til sammen solgt skip for over 1 mrd NOK i 2007 og 2008
• Feb 07: Kronprins Harald solgt til Irish Ferries for ca. 344 mill NOK
• Okt 07: Peter Wessel solgt til MSC for ca. 200 mill NOK
• Nov 07: Silvia Ana solgt til Buquebus for 128 mill NOK
• Nov 07: Color Festival solgt til Corsica Ferries for ca. 392 mill NOK
• Mai 08: Christian IV for ca 100 mill NOK
Tonnasjefornyelse 2004-2008:
Selskapet investerer 7,5 mrd. NOK i nye skip og havner i perioden 2004 til 2008.
• Color Fantasy (desember 2004)
• Color Magic (september 2007)
• SuperSpeed1 (mars 2008)
• SuperSpeed 2 (juni 2008)
Bilder



Om Color Line
Color Line AS er Norges største og et av Europas ledende cruise- og transportrederier, med rundt 2 000 ansatte i fire land. Color Line har en årsomsetning på over NOK 5 milliarder, og frakter årlig om lag 3,8 millioner reisende, 900 000 personbiler og 180 000 fraktenheter til og fra Norge. Rederiet har en flåte på syv skip, og operer fire internasjonale fergelinjer mellom syv havner i Norge, Tyskland, Danmark og Sverige. Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstransporten mellom Norge og utlandet med alle skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor, og har som visjon å bli «Europas beste rederi innen cruise og transport». Color Line skal være en pådriver for bærekraftige løsninger og grønn omstilling
Følg pressemeldinger fra Color Line
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Color Line på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Color Line
2024: Et historisk godt år for Color Group8.4.2025 14:03:30 CEST | Pressemelding
I 2024 oppnådde Color Lines morselskap Color Group resultater i 2024 på linje med toppåret 2023, til tross for fortsatt høy prisvekst og økende geopolitisk uro. De sterke resultatene kom på bakgrunn av kontinuerlige forbedringer og kostnadseffektiv drift, og viser samtidig at Color Lines produkter er meget robuste i forhold til makroøkonomisk usikkerhet og økte spenningsnivåer.
Color Group med solid første halvår 202428.8.2024 12:17:08 CEST | Pressemelding
Color Line fortsatte å skape gode resultater gjennom første halvår 2024 etter å ha levert det beste resultatet i rederiets historie i 2023, drevet av god etterspørsel, stabil drift og kontinuerlig forbedring innenfor alle operasjoner på sjø og land.
2023: Et taktskifte for Color Group21.3.2024 14:35:50 CET | Pressemelding
I 2023 oppnådde Color Line det beste resultatet i rederiets historie, drevet av høy etterspørsel, stabil produksjon og en stadig mer kostnadseffektiv drift. Dette gir Color Line et godt utgangspunkt for videre kommersiell utvikling og til den grønne omstillingen i årene som kommer.
Omsetningsrekord for Color Line i 20228.2.2023 08:06:10 CET | Pressemelding
Foreløpige regnskapstall viser at Color Line oppnådde omsetningsrekord i 2022, til tross for pandemibegrensninger i begynnelsen av året og økende makroøkonomisk usikkerhet som følge av geopolitisk uro.
Color Line effektiviserer deler av den operative driften på linjene Sandefjord-Strømstad og Oslo-Kiel3.11.2022 11:30:15 CET | Pressemelding
Som følge av høye energikostnader, makroøkonomisk usikkerhet og svekkede rammebetingelser, har Color Line besluttet å avslutte driften av Color Viking på ruten Sandefjord-Strømstad og frakteskipet Color Carrier på ruten Oslo-Kiel. Rederiet vil søke å minimere antall overtallige gjennom omplassering til øvrige skip i flåten og ved tilbud om frivillige ordninger.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom