Avis Budget NorwayAvis Budget Norway

10 gode leiebil-råd til årets Norgesferie

Har du leid bil og har planer om å kjøre rundt i Norge i sommer? Her er de viktigste tingene du må huske på for å få en god leieopplevelse og unngå problemer på veien i sommer.

Sommerferien nærmer seg med stormskritt og det er mange som skal ut å reise i Norge. Leier du bil, kommer du deg enkelt rundt og kan la lokale aktivitetstilbydere gi deg en fantastisk opplevelse.

For at du skal unngå leiebilfellene og få en god leieopplevelse i sommer har Avis Norge og Fremtind Forsikring samlet sine 10 beste leiebil-råd som du bør tenke på før du kjører av gårde.

FØR AVREISE

Bestill tidlig for å få den beste prisen…

Ved å bestille en leiebil i god tid før avreise får du lavere leiepriser og tilgang til et større utvalg bilmodeller. Bestiller du gjennom Avis appen og benytter løsninger som Digital Innsjekk sparer du tid og får tilgang på bilen raskere og tryggere. Dersom du oppgir informasjon i forkant av leieforholdet, som f.eks. om førerkortet, kan leieforholdet forberedes før ankomst. Det bidrar til å redusere unødvendig kontakt mellom ansatte og kunder, reduserer ventetiden og vil totalt sett gi en bedre leieopplevelse.  Avis Preferred-kunder (de som har registrert seg i selskapets lojalitetsprogram) vil på flere destinasjoner også unngå kø ved skranken, da alt papirarbeid er klargjort og ligger tilgjengelig i app’en før ankomst.

Velg ekstrautstyr på forhånd

Ved bestilling av leiebil i god tid før avreise sikrer du deg også bedre tilgang til en rekke ekstraprodukter, som f.eks. GPS eller barnesete, og unngår at slikt ekstrautstyr er utsolgt.

Fleksibel avbestilling

Selv om det er muligheter for at reiseplanene dine vil endre seg, ikke utsett bestilling av leiebil – Avis App’en gjør det enkelt å endre eller oppgradere bilen. Og skulle reiseplanene endre seg underveis i leieforholdet, kan du med et tastetrykk i app’en utvide leieperioden. Avis har også en fleksibel avbestillingspolicy, hvor endring eller avbestilling av reservasjonen tilbys uten ekstra kostnad inntil 24 timer før dagen leieforholdet starter for forhåndsbetalte leieforhold.

Forsikringer som dekker dine behov

Detaljer og diskusjoner om ulike forsikringer kan fort bli en kjedelig start på reisen. Samtidig er det svært viktig å sørge for at du er dekket i henhold til dine behov, så du vet at du er dekket dersom et uhell skulle skje. Tenk nøye igjennom hvilke forsikringer du ønsker før du bestiller. En leieavtale inkluderer alltid forsikring som dekker skade på kjøretøy forårsaket av en tredjepart og tyveri av bilen. Ønsker du en forsikring som inkluderer flere skadesituasjoner er det mulig å oppgradere forsikringen. Sjekk gjerne også hvilke forsikringer du allerede har inkludert i kredittkortet ditt, da flere kredittkort tilbyr egenandelsforsikring mot leiebil.

Finn riktig bil

For å finne ut av hvilken type bil du bør leie kan du stille deg selv følgende spørsmål:

Hvor lang er reisen fra flyplassen til din endelige destinasjon? Skal du til å kjøre lange strekninger i leieperioden? Hvor mye bagasje skal du ha med i bilen – vil du trenge ekstra bagasjeplass? Hva slags type kjøring og på hvilket terreng skal du kjøre? Trenger du en bil for kjøring på motorvei eller et kjøretøy som er bedre egnet for fjellveier med tøffere underlag? En bil som svarer på alle dine behov kan utgjøre en stor forskjell på reisen.

PÅ REISEN

Ha med riktig dokumentasjon

Det kan virke som en selvfølge, men du vil være overrasket over hvor mange som dukker opp uten riktig identifikasjonspapirer. Sjekk hva som kreves av identifikasjonspapirer og forskuddsbetaling – informasjon om dette finnes i leieavtalen. F.eks. er ikke digitalt førerkort gyldig, du må ha med ditt førerkort fysisk for å få hente ut leiebilen på utleiestasjonen.  Les alltid gjennom vilkår og betingelser før du bestiller og henter leiebilen.

Ta bilder av eventuelle skader før du kjører

Det er alltid lurt å ta en gjennomgang av bilen, både innvendig og utvendig, før du kjører av gårde. Oppdager du noe mangler eller skader på bilen, selv småskader som riper i lakken eller flekker på interiøret, anbefaler vi at du tar bilde av det.

Avis’ utleiestasjoner benytter et eget elektronisk vedlikehold- og skadehåndteringssystem som loggfører alle registrerte skader. Dette gjør at kundene sparer tid, både ved henting og levering av bilen, ettersom all data blir lagret elektronisk og knyttet til den elektroniske leiekontrakten.

Pakk bilen skikkelig

Husk å legge det tyngste nederst i bilen og sikre løse gjenstander før du kjører. Selv de minste gjenstander kan gi fatale utfall ved en bråbrems dersom de ikke er sikret.

Kjør forsiktig

Vi oppfordrer alltid bilister til å ta det pent på veien, sommer som vinter. Fart og forbikjøringer kan skape farlige situasjoner, og du vil nødig være den som forårsaker ekstra lange køer eller i verste fall alvorlige trafikkulykker. Dette er de 8 viktigste tingene å tenke på når du ferdes i trafikken:

• Kjør når du er våken og opplagt. Bytt sjåfør eller stopp om du blir trøtt.
  • Hold din plass i køen. Du vil nødig være den som forårsaker farlig situasjoner og enda lengre kø.
  • Nyere biler og spesielt mange elbiler har god akselerasjon. Ta det pent ut av veikryss, ut av rundkjøringer og når du skal «flette» i kø, inn og ut av kollektivfelt eller på motorveien.
  • Om du ikke har mobilstativ – la mobilen ligge mens du kjører. Har bilen Bluetooth bør du koble til denne før du starter å kjøre.
  • Gjør deg ferdig med tasting før du kjører. Ikke send snap, skriv SMS eller plott inn adressen på GPS mens du kjører.
  • Ikke stol blindt på alle funksjonene i bilen som for eksempel ryggekamera. Bilens bevegelser er kun sjåførens ansvar.
  • Ta deg tid når du skal parkere og rygg alltid inn på parkeringen, ikke ut.
  • Uansett biltype og størrelse på motor: Kjør alltid pent og etter forholdene.

PÅ HJEMVEIEN

Fyll opp tanken før du returnerer leiebilen

Sørg for at du returnerer bilen med avtalt mengde drivstoff som angitt i avtalen. Utleieselskapet kan fylle opp tanken for deg, men det er mye penger å spare ved å fylle drivstoff selv. Dersom du har leid en el-bil skal bilen returneres med minimum 70 % strøm. Ved retur av elbil med strømkapasitet på mindre enn 70 % vil et gebyr påløpe.

Pressekontakt Avis Budget Group Norge

Om Fremtind

Fremtind er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.

Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.

Avis Budget Group, Inc. er en ledende global leverandør av mobilitetsløsninger, både gjennom sine Avis- og Budsjett-merkevarer, som har mer enn 11.000 utleiesteder i rundt 180 land verden over, og gjennom sitt Zipcar-merke, som er verdens ledende nettverk av bildeling, med mer enn en million medlemmer. Avis Budget Group driver mesteparten av bilutleiekontorene i Nord-Amerika, Europa og Australasia direkte, og opererer primært gjennom rettighetshavere i andre deler av verden. Avis Budger Group har ca 30.000 ansatte og har hovedkontor i Parsippany, N.J. Mer informasjon er tilgjengelig på www.avisbudgetgroup.com.