– Fritidsaktiviteter er viktig for skolegang og utdanningsvalg
Mye negativt fokus – ønsket å løfte frem de unges egne perspektiver
I flere tiår har Groruddalen blitt fremstilt som et sted med mange utfordringer. Siden 2006 har Groruddalsatsingen hatt som ett av sine hovedmål å bedre oppvekstvilkårene for barn og unge.
Professor Ola Erstad har ledet forskningsprosjektet «Barn og unges læringsløp i Groruddalen». Prosjektet ble finansiert av Norges forskningsråd. De fulgte over 60 barn og unge i Groruddalen på kryss og tvers av skole og fritid over et års tid.
– Fordi det har vært så mye negativt fokus på oppvekst i Groruddalen gjennom levekårsundersøkelser og annen forskning, var det interessant for oss å se hvordan det blant annet skapes et miljø for læring i dette området. Vi har løftet frem de unges egne erfaringer med og perspektiver på oppvekst og læring i bydelen, sier Erstad ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo.
Han forteller at familier og unge som var med i prosjektet var irritert over måten Groruddalen ble presentert på i mediene og offentligheten.
Barn og unges læringsliv i Groruddalen
Læring er ikke bare noe som hører til noe som skjer på skolen. Det er mange andre læringsarenaer i et lokalsamfunn som Groruddalen, både uformelle, som familien og vennegjenger, og mer organiserte, som for eksempel sportsklubber, fritidsklubber og etniske kultursentre.
– Vi har brukt ordet «læringsliv» for å beskrive hvordan barn og unge tilegner seg kunnskap og erfaringer som er relevant for fremtiden deres, både på skolen og på fritiden. Vi har også vært interessert i hvordan læring i et miljø blir, eller kan bli gjort relevant i en annen setting, forteller Erstad.
– Læring handler ikke bare om det kognitive, men også sosiale og emosjonelle prosesser, og identitet og oppvekstmiljø.
Kobling mellom fritid og skole er viktig
Funnene i forskningsprosjektet viser blant annet hvordan barn og unge skaper ulike koblinger mellom skole og hverdagsaktiviteter. Noen opplever inkludering og sterk kobling mellom skole og fritid.
Andre opplever utenforskap ved at skolen ikke gjør det de erfarer og lærer utenfor skolen relevant i skolesammenheng.
Et eksempel på en arena som ligner på skolen, men som skolen ikke har noe innsikt i er etniske kultursentre i Groruddalen. Der hyres for eksempel prestasjonsorienterte studenter til å undervise barn i matematikk, fysikk og andre fag i helgene.
– Vi mener slike kulturelle ressurser med fordel kunne bli brukt mer aktivt for å styrke elevers prestasjoner i den ordinære skolen, sier Erstad.
Sliter med å bygge bro
Personer i alle aldre har latt seg rive med av serier som SKAM og 17 og det har vært stor interesse for bøker som Tante Ulrikkes vei av Zeshan Shakar og Klassen av Marte Spurkland. Felles for de er at de
inneholder fortellinger om hvordan ungdommers liv og erfaringer er relevant for det som skjer i skolen.
– Erfaringer, aktiviteter og læring utenfor skolen kan være en viktig ressurs for skolearbeid. De fleste skoler og lærere sliter imidlertid med å bygge bro mellom elevenes erfaringer innenfor og utenfor skolen, sier professoren.
De fleste av barna og ungdommene i undersøkelsen opplevde at det var stor avstand mellom skole og fritid, og deres læringsaktiviteter utenfor skolen.
– Å få til dette på bedre måter er en nøkkel for å lykkes i arbeidet med å sikre at flere får bedre utbytte av skolegangen. Dette gjelder ikke bare for barn og unge i Groruddalen, men generelt. Hvordan barn og ungdom forholder seg til læring er noe som formes og utvikles over tid.
– Politikere bør notere seg hvor stor betydning fritidsaktiviteter har for barn og unges oppvekstvilkår. Når politikerne skal fatte beslutninger om hvordan de mest effektivt kan støtte barn og unges oppvekst i områder som Groruddalen, og kanskje særlig de fra sårbare familier er dette viktig, sier Erstad.
Nøkkelord
Kontakter
Ola ErstadProfessor
Tel:92421396ola.erstad@iped.uio.noAina Rødalkommunikasjonsrådgiver ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, UiO.
Tel:98 07 39 63aina.rodal@uv.uio.noBilder
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo er landets ledende utdannings- og forskningsmiljø i utdanningsvitenskap.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Erna Solberg snakker åpent om dysleksi i ny podkast24.4.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
Tidligere statsminister Erna Solberg har dysleksi. — Diagnosen fikk jeg på 70-tallet hos Eikelund skole for evneveike, forteller hun i et ferskt intervju for Universitetet i Oslo.
Podkast: Hva vet du egentlig om dysleksi?4.4.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
Kristine Midtbø er 26 år gammel og har det som ofte kalles «ren dysleksi». I dag jobber hun som forsker i Sintef og har en mastergrad fra NTNU. — Det å være dyslektiker er på ingen måte en dans på roser. Det er veldig mye hardt arbeid, sier hun.
Ingrid vokste opp uten å vite at hun hadde Tourettes syndrom15.2.2024 08:54:47 CET | Pressemelding
— Det var veldig tøft. De andre barna lo av meg, pekte på meg og utestengte meg. Jeg hadde ingen venner, og jeg følte meg helt alene i verden, forteller hun. Hør hele hennes historie i podkasten "Det virker!"
Det første tegnet på at et språk er i ferd med å dø, er at barna slutter å snakke det5.2.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
De samiske språkene er truet. Flere og flere elever forlater samisk opplæring og går over til undervisning på norsk. Dette vil norske forskere få en bedre forståelse av, slik at det er mulig å gjøre noe med. — Forskningen vår kan bidra til å styrke samisk språkopplæring ved å gi oss kunnskap om hva som hemmer og fremmer bruk av samisk, sier Kathrin Olsen, førsteamanuensis ved Nord universitet.
Lærerne er knallgode på utforsking tross vag læreplan10.1.2024 07:15:00 CET | Pressemelding
Ny rapport: Norske videregående-klasserom preges sterkt av utforskende arbeid, både lærerstyrt og elevdrevet. – Vi ser at den enkelte lærers undervisning har mer å si enn fagenes egenart, sier forskerne.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom