– Betydelig nedgang i inkassosaker

Det har vært en betydelig nedgang i antall inkassosaker, melder Kredinor. Inkassoselskapet er Norges største, og melder at nedgangen er størst blant kredittkort- og forbrukslånskunder.
INKASSONEDGANG: Overfor nettstedet Dinero.no melder Kredinors markedssjef Ingjerd Thurmer at nedgangen i inkassosaker er på hele 13 prosent i 2020. Foto: Jo Michael

Inkassosakene minker. Årsaken, hevder Kredinor, er at folk er føre var og kontakter banken sin når de merker at de kommer til å få betalingsproblemer. Dette har ført til betalingsutsettelse framfor at forfallet har gått til inkasso. Samtidig er korona en vesentlig faktor som spiller inn i nedgangen, skriver Dinero.no i en pressemelding.

– Aktivitetsnivået i samfunnet har gått ned under koronapandemien sånn at folk ikke parkerer, reiser, overnatter, kjører gjennom bomring eller forbruker ting de ellers ville fått krav på. Når de ikke bruker kreditt vil de heller ikke ende med inkassosak, sier markedssjef i Kredinor, Ingjerd Thurmer, til Dinero.no.

Utlånsbegrensninger og gjeldsregister tydelige påvirkninger

Thurmer påpeker at forskriften som kom våren 2019, samt innføringen av gjeldsregister sommeren samme år, har påvirket antall inkassosaker i Norge.

Forskriften påvirker hvor mye privatpersoner kan ta opp i gjeld, og stiller krav til både lånsøker og utlåner hva angår kredittvurdering, hypotetisk renteøkning, løpetid og lignende. Denne skal hindre personer i å ta opp mer forbrukslån enn deres økonomien tåler, og omfatter også kredittrammen på kredittkort.

Gjeldsregistrene har også som hensikt å hindre at mennesker som ikke skal få lån, kan ta opp disse likevel. Årsaken er at de gir et sanntidsbilde på søkerens økonomi, og dersom gjeldsgraden eksempelvis er for høy, vil søkeren få avslag.

– Allerede ved inngangen til året så vi at antall inkassosaker gikk ned som en følge av myndighetenes reguleringer for å dempe forbruksgjeldsveksten, gjennom innføringen av gjeldsregisteret i juli 2019 og forskriften om krav til utlånspraksis for forbrukslån fra myndighetene, sier hun.

Det generelle forbruket som følger av korona mener hun også har vært en utslagsgivende faktor for at inkassosakene har avtatt.

– Når kreditt ikke forbrukes faller grunnlaget for mislighold bort. Nå når samfunnet er i gang igjen vil mekanismene igjen spille sammen slik at antall inkassosaker nok kommer til å øke noe.

Spår nedgang totalt, men regner med at sakene vil tilta

Som Norges største inkassoselskap basert på antall saker, har Kredinor en markedsandel på 22,5 prosent i inkassobransjen. I 2019 mottok selskapet 1,5 millioner rene inkassosaker. Nedgangen har vært betydelig.

– Totalt for året til og med mai har vi i Kredinor en nedgang på om lag 13 prosent i antall inkassosaker. Selv om inkasso er vår kjernevirksomhet vil vi betegne nedgangen som positiv fordi den viser at tiltak fra myndighetenes side har en effekt, sier Thurmer.

Markedssjefen spår at antall inkassosaker totalt i 2020 vil være færre sammenlignet med tidligere år, men at vi kommer til å se en økning igjen før året er omme.

– Det virker heller ikke som om vi får noen stor økning i antall inkassosaker i tiden som kommer, selv om vi må regne med noe økning til høsten. Jeg tror at vi i 2020 kan komme til å ende på en nedgang i antall inkassosaker totalt sett, men det er litt for tidlig å si akkurat nå.