- Dypt bekymret for situasjonen i Øst-Jerusalem

Preses i Den norske kirke ber norske myndigheter bruke sin innflytelse for å få stopp på volden og stanse eskaleringen.

Preses i Den norske kirke Olav Fykse Tveit. Foto: Bo Mathisen/Kirkerådet

– Den norske kirke er dypt bekymret for situasjonen i Øst-Jerusalem, hvor volden nå eskalerer, sier preses i Den norske kirke Olav Fykse Tveit.

Jerusalem er en hellig by for tre religioner og to folk.

– Jeg er opprørt over den mangel på respekt for religionsfrihet som israelske myndigheter utviser gjennom bruk av vold mot muslimer som samles i Al Aqsa Moskeen ved avslutningen av Ramadan. Frustrasjon og sinne over at bosettere tvinger palestinere ut av deres hjem i bydelen Sheikh Jarrah, bidrar til å forsterke volden og gjør situasjonen svært utrygg. Vold løser ikke konflikten, og palestinerne må vise sin motstand mot uretten gjennom fredelig protest, sier han.

I dag har kirkelederne i Jerusalem bedt det internasjonale samfunn om å reagere på voldshandlingene og be om fred i Jerusalem.

– Jeg oppfordrer til forbønn og solidaritet og anmoder også norske myndigheter til å bruke sin innflytelse til å få stopp på volden, avslutter preses Fykse Tveit.

Preses i Den norske kirke Olav Fykse Tveit. Foto: Bo Mathisen/Kirkerådet

69 prosent av befolkningen er medlemmer av Den norske kirke. Kirken tilhører den evangelisk-lutherske kirkefamilien. Kirkens ledelse er samlet i Kirkemøtet som består av både bispekollegiet (alle biskopene) og de valgte medlemmene av elleve regionale bispedømmeråd.

Kirken er inndelt i 1174 menigheter som disponerer 1635 kirkebygg. Mer enn 8000 mennesker arbeider i kirken.