Hafslund

- Dette er et anlegg andre kan lære av

Det mener statssekretær Aleksander Øren Heen i Klima- og miljødepartementet, som foretok den offisielle åpningen av Mork kraftverk i Lærdal kommune i Vestland fylke i dag.
Statssekretær Aleksander Øren Heen i Klima- og miljødepartementet klipper snoren som markerer den offisielle åpningen. Daglig deler i Mork kraftverk, Halvor Kr. Halvorsen bistår.

- Det er ei utbygging som vil være et forbilde for de som skal bygge ut kraftverk i tiden som kommer. Utbyggingen har lave klimagassutslipp. Den har vært skånsom og ivaretatt de flotte naturverdiene som vi har, og anlegget bidrar med ny fornybar energi. Dette er et anlegg som en har all grunn til å være stolt av, sier Øren Heen.

Utbyggingen av Mork kraftverk startet i 2019 og ble ferdigstilt i juni i år. Anlegget er bygget uten alvorlige skader og tilpasset framtidens krav til natur, miljø, klima og bærekraft.

Anlegget er bygget med små miljøinngrep og høye krav til minstevannføring. Tunnelen er elektrisk boret, noe som har bidratt til et lavt klimafotavtrykk. Hovedentreprenør har vært Norsk Grønnkraft Utbygging AS og anlegget skal driftes av Hafslund Ecos personell i Aurland.

Godt lokalt samarbeid

Anlegget er eid av Hafslund Eco med 67 prosent og 33 prosent av fire lokale grunneiere.

- Godt lokalt samarbeid er viktig for Hafslund i slike prosjekter, og selskapet har hatt et veldig godt samarbeid med grunneierne og Lærdal kommune i denne utbyggingen. Utbyggingen bidrar med lokal verdiskapning, både i form av skatter og avgifter, fall-leie til grunneiere, utbytte til lokale eiere og kjøp av varer og tjenester. Og med dette anlegget styrker vi våre lokale arbeidsplasser i Indre Sogn, sier administrerende direktør Kristin Lian i Hafslund Eco Vannkraft AS,

Mer kraft

Mork kraftverk vil ha en årlig produksjon av fornybar energi på ca. 42,5 GWh og hovedsakelig produsere om sommeren.

- Vi i Hafslund snur nå hver stein for å kunne bidra til mer produksjon. Hafslund er et stort konsern som jobber med energi på mange områder: Fjernvarme, havvindsatsing, distribusjon av kraft i nettvirksomhet og satsning på nye energiløsninger. Men vi har vårt hovedfokus på vannkraft. Vi er Norges nest største vannkraftprodusent med 80 kraftverk som vi kontinuerlig oppgraderer og utvider, tilsvarende mellom 20-40 GWh i året. De siste fire årene har vi også bygget og satt i drift seks nye kraftverk tilsvarende ca. 1 TWh ny fornybar energi, med kraftverkene Rosten, Nedre Otta, Hinøgla og Tolga i Innlandet, Vamma i Viken og nå Mork i Lærdal kommune i Vestland. I tillegg ønsker vi å bygge nye anlegg. Med dagens kraftsituasjon, der Norge trenger mer kraft, er det fint å kunne være med på å bidra til det. Derfor jobber vi aktivt for å bygge ut mer produksjon, og vi har i dag 10 prosjekter under utvikling. Dette er prosjekter som ikke ville vært mulig å realisere uten endringene i kraftverksbeskatningen, som kom i 2021, sier Lian.

Bilder

Om Hafslund

Hafslund
Postboks 990 Skøyen

24 11 65 00https://hafslund.no/

Vi jobber "For en verden i balanse, med fornybart"

I Hafslund går vi på jobb hver dag for å sikre at Norge har tilgang på ren, fornybar energi – og dette er noe vi har gjort i hele 130 år. Hvert år produserer vi 21 TWh vannkraft fra våre anlegg, eller sagt med andre ord, vi forsyner over 2,6 millioner innbyggere med strøm. I tillegg leverer vi 1,9 TWh fjernvarme til 400 000 mennesker og bedrifter i Oslo og har 900 000 nettkunder gjennom eierskapet i Elvia.

Følg pressemeldinger fra Hafslund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Hafslund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Hafslund