Nye lønnsveksttall fra TBU: -Diskusjonen om frontfagsmodellen må nå parkeres16.2.2024 09:31:27 CET | Pressemelding

- Over tid er lønnsveksten om lag den samme i privat og offentlig sektor, slik frontfagsmodellen forutsetter. Etter tre år med høyest lønnsvekst i privat sektor er bildet nå snudd, og det siste året har offentlig sektor kommet bedre ut. Dette er et godt utgangspunkt for lønnsoppgjøret, sier administrerende direktør i Arbeidsgiverforeningen Spekter, Anne-Kari Bratten, og legger til at diskusjonen om frontfagsmodellen må parkeres en gang for alle.

Spekter foreslår at regjeringen nedsetter en skolekommisjon16.1.2024 14:28:03 CET | Pressemelding

– Nærings- og arbeidslivets behov for kompetanse og arbeidskraft kombinert med de siste PISA-tallene viser at vi trenger et helhetlig grep i skolesektoren for å sikre at Norge klarer de omstillingene vi står overfor. Derfor foreslår vi at regjeringen nedsetter en bred skolekommisjon som kan se på forhold både i og utenfor skolen, sier Anne-Kari Bratten, administrerende direktør i Spekter.

- Ingen grunn til å forkaste frontfagsmodellen15.12.2023 10:04:35 CET | Pressemelding

- Ingen annen lønnsdannelsesmodell vil gi samme positive effekt for norsk økonomi, konkurranseevne og arbeidsplasser som frontfaget. Nå må vi ta Frontfagsmodellutvalgets advarsel på alvor og unngå en «alles kamp mot alle» om arbeidskraften som igjen utløser lønnsspiraler, sier Spekters administrerende direktør Anne-Kari Bratten i en førstereaksjon på utvalgsrapporten som ble fremlagt i dag.

Statsbudsjett 2024: Tid for tydelige prioriteringer6.10.2023 12:33:24 CEST | Pressemelding

– Vi er inne i en ny økonomisk virkelighet. Derfor er det mer enn noen gang behov for tydelige politiske prioriteringer og politisk nytenkning. Det er flere gode ansatser i statsbudsjettet for 2024, men fortsatt har vi åpenbart mye å gå på. Man kan starte med å prioritere nødvendig vedlikehold, framfor å prioritere politisk prestisjetunge nyinvesteringer sier Anne-Kari Bratten, administrerende direktør i Arbeidsgiverforeningen Spekter.
  • Siste
  • >>