Zipcar satser på grønn bildeling i Trondheim

Zipcar ønsker å gjøre bildeling mer tilgjengelig i Trondheim og utvider nå tilbudet. Ambisjonen er å tilby 20 biler i Trondheimsområdet innen utgangen av august.
Zipcar ønsker å gjøre bildeling mer tilgjengelig i Trondheim og utvider tilbudet. To nye biler er allerede på plass på Brattørkaia.

Zipcar har siden høsten 2020 levert bildelingsløsninger til OBOS-medlemmer og beboere i Trondheim. Nå gjør selskapet bildeling mer tilgjengelig i Trondheim og utvider tjenesten med flere nye, miljøvennlige biler, som blir tilgjengelig for alle som laster ned Zipcar-appen. Bilene plasseres ut på sentrale lokasjoner rundt om i Trondheim, og allerede nå er to av bilene på plass på Brattørkaia, med kort avstand til sentralstasjonen, Hurtigrutekaien, BI og en rekke bedrifter.

-  Vi ønsker å bidra til at det blir enklere å reise på en miljøvennlig måte i Trondheim og ser frem til å få plassert ut en rekke biler på sentrale lokasjoner i byen i løpet av  våren og sommeren. Denne satsingen er et viktig steg i vårt arbeid med å tilby miljøvennlige transportløsninger i hele landet, sier Donald Hayes, Daglig leder i Avis Budget Group Norge, som eier Zipcar.

- Vi ser at kundene stadig blir mer bevisste på innvirkningen de har på verden rundt seg, og vi mener bildeling spiller en viktig rolle i fremtiden for miljøvennlige reiser, fortsetter Hayes.

Fleksibilitet for bedrifter

Målet med satsingen er å tilby bildeling til privatpersoner, men det vil også være mulig for selskaper å kjøpe en andel av bilene, for å sikre sine ansatte fast tilgang til bilene. En slik løsning gir selskapet tilgang på Zipcar-biler i nærheten av arbeidsstedet i arbeidstiden. Utover arbeidstid er bilene tilgjengelig for publikum.

Ved å kjøpe en andel får selskaper tilgang på bil når de trenger det, uten å binde opp mye kapital og være ansvarlig for håndtering av en egen-eid bilflåte.

Felles satsing for en grønnere by

Trondheim kommune og en rekke andre bedrifter jobber for tiden sammen om en stor miljøsatsing i Trondheim gjennom EU-prosjektet +City Exchange. Målet med satsingen er gjennom stor grad av innovasjon å demonstrere hvordan mindre byer kan bli mer energieffektive. Zipcar er med i prosjektet som eneste tilbyder av bildelingsløsninger, og de nye, miljøvennlige elektriske bilene skal kobles på dette prosjektet.

For mer informasjon om Zipcar, besøk www.zipcar.no

Pressekontakt Avis Budget Group Norge

Donald Hayes, Daglig leder i Avis Budget Group Norge, som eier Zipcar.