YS om rapporten fra Helsepersonellkommisjonen: - Profesjonskamp kan ikke stå i veien for god omsorg

- Vi må legge den utdaterte profesjonstankegangen bak oss, satse på oppgavedeling og se på hvordan vi kan jobbe tverrfaglig til det beste for brukerne. Det haster, det er tid for handling nå, sier Lizzie Ruud Thorkildsen, nestleder i YS og medlem av Helsepersonellkommisjonen.
Lizzie Ruud Thorkildsen, nestleder i YS og medlem av Helsepersonellkommisjonen. Foto: NTB Kommunikasjon/Thomas Brun

I formiddag la Helsepersonellkommisjonen frem sin rapport, med forslag til hvordan vi kan møte utfordringene i helse- og omsorgssektoren.

- To til tre yrkesgrupper kan ikke løse problemene alene. Vi trenger dyktige leger, sykepleiere og helsefagarbeidere, men de kan ikke løse utfordringene alene, påpeker Ruud Thorkildsen.

Oppgavene i helse- og omsorgssektoren må utføres av tverrfaglige team rundt brukeren, mener YS’ nestleder og viser til at vi har et trettitalls autoriserte yrkesgrupper som alle kan bidra på ulike måter; feks. audiografer, aktivitører, apotekteknikere, helsesekretærer, ernærings- og institusjonskokker, kokker, miljøterapeuter, renholdere og vernepleiere.

- Vi er på overtid. Nå haster det. Hvilke oppgaver skal løses? Hvilken kompetanse trenger vi? Og hvem har denne kompetansen? Behovet er størst i kommunene og her må det handles. Nytenkning og løsninger med oppgavedeling mellom yrkesgrupper er det første som må på plass, mener YS’ nestleder.