YS-lederen gir Støre strykkarakter i trepartssamarbeid

- Vi krever at regjeringen trapper opp trepartssamarbeidet. Det sviktende samarbeidet går ut over arbeidstakere og norsk økonomi, sier nyvalgt YS-leder, Hans-Erik Skjæggerud.
Foto: NTB Kommunikasjon/Thomas Brun

- Norge er i omstilling, og norske arbeidsplasser er i endring. For å sikre en bærekraftig omstilling av arbeidslivet må trepartssamarbeidet fungere. Det gjør det ikke per i dag, og det er ikke godt nok. Den norske modellen skjelver, sier Skjæggerud.

- Det handler om at arbeidsgiverne, arbeidstakerne og myndighetene spiller på samme lag. Da må alle partene få være med. Nå sitter  LO så tett på regjeringen at mange beslutninger fattes i  lukkede rom. Det betyr at flertallet av partene ikke får delta i møtene. Bredden av det norske arbeidslivet må være med, sier YS-lederen.

Skjæggerud viser til  at flertallet av norske arbeidstakere er organisert i andre organisasjoner enn  LO.

- YS tar politisk standpunkt i saker som angår våre medlemmer, men er ikke knyttet til ett bestemt politisk parti, forklarer han.

- Arbeidslivspolitikken bør forankres bredt. Da sikrer regjeringen  gjennomslag og gjennomføring i praksis. Det er dårlig ledelse å kun involvere sine nærmeste. Nå må Støre, som er kapteinen på skuta, endre kurs. Vi har samme mål; å få de beste løsningene for arbeidslivet. Da må flere forslag på bordet, og alle partene må snakke sammen, advarer Skjæggerud.

- Krisetid krever samhold og samarbeid. Her må vi alle jobbe tett. Vi vil gjerne bidra, sier  Skjæggerud.

Foto: NTB Kommunikasjon/Thomas Brun