YS krav til NHO: Kjøpekraften må sikres

I dag overleverer YS sine krav til NHO i frontfagsoppgjøret. - Det er viktig for oss å sikre kjøpekraften til medlemmer våre, sier Eirik Bornø, leder av YS Privat.

Eirik Bornø, leder YS Privat

- Koronapandemien har ført til lavere aktivitetsnivå i økonomien og høy ledighet. Samtidig har de kraftige økonomiske tiltakspakkene det siste året bidratt til å begrense ringvirkningene. Derfor venter vi god vekst i norsk økonomi når vaksineringen blir utbredt og smitteverntiltakene lempes på. På denne bakgrunnen krever vi at kjøpekraften må opprettholdes i privat sektor, sier Bornø.

YS Privat krever også at alle de som er permittert i løpet av pandemien skal kunne delta i opplæring og kompetansetiltak i den tiden de er permittert.

- Vi må sikre at de som nå er permittert står enda bedre rustet til å møte en ny normalsituasjon etter pandemien, sier Bornø.

- Klimakrise, eldrebølge, digitalisering og globalisering er fortsatt de store utfordringene. Det siste året har bare understreket behovet for å satse på livslang læring og sikre at arbeidstakerne har relevant kompetanse og forblir attraktiv arbeidskraft de neste tiårene. Sysselsetting og kompetansehevende tiltak må sees i sammenheng, påpeker han.

Forhandlingene omfatter om lag 15 000 medlemmer fra følgende YS-forbund: Delta, Negotia, Parat, Safe og YTF.

Eirik Bornø, leder YS Privat

YS er en partipolitisk uavhengig hovedorganisasjon. YS forhandler om lønns- og arbeidsvilkår på vegne av 226 000 medlemmer i våre 13 YS-forbund.

Følg saker fra YS

Siste saker fra YS