YS fornøyd med signering av ny Samfunnskontrakt for flere læreplasser

- Vi må aldri gi opp arbeidet med å skaffe læreplasser til alle som er kvalifisert for det, sier Hans-Erik Skjæggerud, nestleder i YS.
1. nestleder i YS, Hans-Erik Skjæggerud

-- Det er en stor utfordring, både for den enkelte og for samfunnet, at så mange hvert år ikke fullfører videregående opplæring. Derfor trenger vi å forlenge Samfunnskontrakten, sier YS’ nestleder, Hans- Erik Skjæggerud.

Antallet nye lærekontrakter har økt med 24 prosent siden den første Samfunnskontrakten for flere læreplasser ble inngått i 2012. I samme periode har antall søkere til læreplass også økt, så målet om læreplass til alle er ikke nådd. I fjor fikk 76 prosent av de som søkte lærekontrakt og startet i lære. Det betyr at nesten 7 000 søkere sto uten læreplass. 4 400 av dem var ungdommer.

- Vi må alle gjøre en innsats for fjerne barrierene for å fullføre videregående opplæring, slik at unge slipper inn i arbeidslivet og arbeidslivet får kompetansen det er behov for, understreker han.

Skjæggerud kommer også med en klar oppfordring til arbeidsgiverne:

-I det siste har vi hørt flere historier om at skolen du har gått på eller navnet du har har vært et hinder for å få læreplass. Det er uakseptabelt. YS oppfordrer arbeidsgivere sterkt til også å gi søkere som ikke kan skilte med toppkarakterer en sjanse, sier Skjæggerud.

Avtalen som nå er signert gjelder for perioden 2022-2026, og er signert av Kunnskapsdepartementet, Kommunal- og moderniseringsdepartementet, YS, LO, Unio, NHO, Virke, Arbeidsgiverforeningen Spekter, KS, Maskinentreprenørenes Forbund, og Norges Rederiforbund.

1. nestleder i YS, Hans-Erik Skjæggerud