YS fornøyd med bedre strømstøtte til husholdningene, men advarer mot støtte til bedriftene

-Vi ser nå at store aktører tar til orde for at bedriftene også skal få støtte til å betale strømregningene. Men med koronastøtten friskt i minnet må vi tenke oss veldig nøye om før vi begynner med slike subsidier, sier han. Resultatet kan fort bli økende forskjeller.

Skjæggerud peker på at eiere tar risiko når de starter og driver næringsvirksomhet. Går bedriften bra, beholder de gevinsten av sine investeringer. Motstykket er at de opplever tap når det går dårlig.

- Dette er et grunnprinsipp bak en sunn markedsøkonomi, og som sikrer at investorer gjør realistiske og bærekraftige vurderinger av ulike prosjekter. Hvis en bedrift skal få støtte hver gang det går dårlig, men slipper å betale tilbake når det går bra, er det vi som skattebetalere som bærer risikoen, ikke bedriftseieren, sier han.

-Dessuten er det viktig å minne om at norsk næringsliv går veldig  godt, og det er sterk etterspørsel etter arbeidskraft. Det er derfor liten sannsynlighet for at konkurser i dagens situasjon vil føre til store og langvarige problemer på arbeidsmarkedet.

Skjæggerud mener også at bedriftene har andre måter å finansiere svingninger i prisene.

- De fleste bedriftseiere vil ha mulighet til å sikre seg mot midlertidige problemer på grunn av økte kostnader ved å hente inn kapital i markedet. En del bedrifter kan dessuten velte økte kostnader til råvarer og energi over i prisene til forbruker. Dette skjer hele tiden i markedet, sier han.

Til slutt retter Skjæggerud en advarsel til norske politikere og interesseorganisasjoner.

-Under pandemien pøste vi penger inn i næringslivet for å holde arbeidsplassene i gang. Dette støttet vi fordi konsekvensene for samfunnet ville blitt for store hvis mange mistet jobben samtidig. Men vi må ikke komme i en situasjon der alle kriser, både små og store, møtes med å pumpe skattepenger inn i bedriftene, sier 1. nestleder i YS, Hans-Erik Skjæggerud.