YS ber regjeringen forberede justert lønnsstøtteordning

-Hvis koronatiltakene forlenges utover to uker eller vi får enda mer inngripende tiltak, trenger vi en lønnsstøtteordning som holder folk i jobb og som stimulerer til aktivitet fremfor passivitet, sier YS-leder Erik Kollerud.

YS-leder Erik Kollerud

-Vi ber derfor regjeringen forberede en slik ordning som raskt kan tas i bruk, sier han.

-Hvis vi nok en gang kommer i en situasjon der deler av arbeidslivet har lavere aktivitet, må vi innrette lønnsstøtten til at den stimulerer til kompetanseheving og omstilling. Erfaringen vår fra det siste halvannet året er at virksomheter som har brukt støtteordningene til å utvikle sine ansatte er betydelig bedre rustet for fremtiden enn andre.

Han er opptatt av at tiltak som iverksettes også bidrar til at ledige jobber finner ledige hender.

-Der en vet at virksomheten vil trenge færre ansatte framover bør en også kunne jobbe sammen for å omstille seg til andre jobber.

Kollerud peker på at NAV også forberedes til å ta en mer aktiv rolle.

-Et NAV som er enda tettere på permitterte og ledige er nøkkelen til å redusere konsekvensene av strengere koronatiltak og lavere aktivitet. Vi ber derfor regjeringen om å sørge for tilstrekkelige ressurser til NAV, sier YS-lederen.

YS-leder Erik Kollerud