Yara International ASA

Yara starter elektrifisering av fabrikken på Herøya

Yara bevilges 283,25 millioner norske kroner i støtte fra Enova for å utvikle et demonstrasjonsprosjekt for produksjon av grønn ammoniakk. Dermed iverksettes første skritt på veien til full avkarbonisering av ammoniakkanlegget på Herøya i Porsgrunn.
Yaras klimaløsere:  f.v. Karina Løbø Fimland, prosessfagoperatør, Muhammad Shamsiddinov, lærling, Jonas Skarvang, prosessfagoperatør, Alexander Knutsen, assisterende skiftleder. Copyright: Yara
Yaras klimaløsere: f.v. Karina Løbø Fimland, prosessfagoperatør, Muhammad Shamsiddinov, lærling, Jonas Skarvang, prosessfagoperatør, Alexander Knutsen, assisterende skiftleder. Copyright: Yara

Yaras gjødselfabrikk på Herøya er et av Norges aller største utslippspunkt utenom olje- og gassektoren med 800.000 tonn CO2-utslipp årlig. En avgjørende innsatsfaktor i gjødselproduksjonen er hydrogen, som omdannes til ammoniakk. I dag produseres dette ved hjelp av flytende petroleumsgass. Ved å produsere hydrogen basert på fornybar energi vil Yara fremstille utslippsfri ammoniakk.

- Norge har en unik mulighet til å ta en ledende posisjon i det grønne skiftet, men tidsvinduet varer ikke evig. Derfor er denne beslutningen så viktig, og vil kunne bidra til å sette fart på et nytt, norsk industrieventyr. Grønn ammoniakk er en allsidig, klimavennlig innsatsfaktor og energibærer av hydrogen. Utslippsfri ammoniakk er nøkkelen til å redusere utslipp fra verdens matproduksjon og langdistanse sjøtransport, sier Svein Tore Holsether, konsernsjef i Yara.

Setter grønn ammoniakk på verdenskartet

Yaras konsernstyre har fattet investeringsbeslutning for det 24 MW store demonstrasjonsanlegget hvor teknologien skal demonstreres og kvalitetssikres. Dette blir et av de største prosjektene i verden for produksjon av grønn ammoniakk.

- Yara vil være en av de første aktørene som gjennomfører et prosjekt for grønn produksjon av mineralgjødsel i en slik skala i nyere tid. Dette prosjektet vil bidra til å redusere barrierer for andre gjennom kunnskapsspredning og modning av teknologi, sier Nils Kristian Nakstad, adm. direktør i Enova.

Fornybar energi vil erstatte fossilt brensel og med dette redusere CO2-utslippene med ca. 41.000 tonn per år. Anlegget vil produsere nok hydrogen til å lage 20.500 tonn ammoniakk per år, som vil tilsvare mellom 60.000-80.000 tonn grønn fossilfri mineralgjødsel.

Skal kutte 30 prosent innen 2030

- Demonstrasjonsprosjektet tar sikte på å levere de første grønne ammoniakkproduktene i markedet allerede i midten av 2023, både som fossilfri gjødsel og som drivstoff for skip. Nå går vi fra ord til handling, investeringsbeslutningen er tatt og prosjektet begynner, sier Magnus Ankarstrand, direktør for Yara Clean Ammonia.

Holsether understreker at dette er et viktig steg for at Yara skal levere på sine planer om å kutte egne CO2-utslipp.

- Yara har allerede kuttet egne utslipp med omlag 45 prosent siden 2005, og skal kutte egne utslipp og utslipp fra kraftproduksjon med ytterligere 30 prosent innen 2030. Vi er veldig fornøyde med at myndighetene støtter satsingen gjennom nødvendige tillatelser og støtte fra Enova, sier Holsether.

Støtten fra Enova er gitt med forbehold om godkjenning av ESA.

Kristin Nordal
Kommunikasjonsdirektør, Yara
+47 900 15 550

Silje Nygaard
Direktør Investorrelasjoner, Yara
+49 957 04 843

Konsernsjef i Yara, Svein Tore Holsether, vil være tilgjengelig for intervjuer mellom 09:00-09:30 på fredag den 17. desember, og deretter etter avtale. Direktør i Yara Clean Ammonia, Magnus Ankarstrand er også tilgjengelig for intervjuer utover dagen.

Bilder

Last ned bilde
Hos Yara på Herøya skal det nå bygges et demonstrasjonsprosjekt for produksjon av grønn ammoniakk. Copyright: Yara
Last ned bilde

Om Yara International ASA

Yara International ASA

Yara International

Yaras oppdrag er å brødfø verdens befolkning på en bærekraftig måte samtidig som vi tar vare på jorda. Strategien vår er basert på bærekraftig verdiskaping gjennom å kutte utslippene fra produksjon av gjødsel og skape utslippsfrie energiløsninger, til glede for våre kunder, aksjonærer, ansatte og samfunnet generelt.

For å oppfylle ambisjonen vår å skape en matfremtid på lag med naturen, utvikler vi digitale verktøy til presisjonslandbruk og jobber tett med samarbeidspartnere i alle ledd i matverdikjeden for å fremme mer effektive og bærekraftige løsninger.

For å drive frem det grønne skiftet innen skipsfart, gjødselproduksjon og andre kraftintensive industrier, setter vi fart på hydrogenøkonomien gjennom vår satsning på ren ammoniakk.

Yara ble etablert i 1905 for å bekjempe hungersnøden i Europa og er i dag verdens ledende plantenæringsselskap. Yara har 17 500 ansatte i om lag 60 land, og bærekraft er en integrert del av vår forretningsmodell. I 2022 hadde Yara en omsetning på 24,1 milliarder USD.

About Yara Clean Ammonia (YCA)

Yara grows knowledge to responsibly feed the world and protect the planet. Yara Clean Ammonia is uniquely positioned to enable the hydrogen economy in a market expected to grow substantially over the next decades. We aim at significantly strengthening our leading global position as the world’s largest ammonia distributor, unlocking the green and blue value chains, and driving the development of clean ammonia globally.

Building on Yara’s leading experience within global ammonia production, logistics and trade, Yara Clean Ammonia works towards capturing growth opportunities in low-emission fuel for shipping and power, carbon-free food pro-duction and ammonia for industrial applications.

Yara Clean Ammonia operates the largest global ammonia network with 12 ships and has access to 18 ammonia terminals and multiple ammonia production and consumption sites across the world, through Yara. Revenues and EBITDA for the last 12 months were USD 3,638 million and USD 172 million respectively as per Q2 2022. Yara Clean Ammonia is headquartered in Oslo, Norway.

www.yaracleanammonia.com

Følg pressemeldinger fra Yara International ASA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yara International ASA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Yara International ASA