Yara International ASA

Ny undersøkelse: Enorm mulighet for matindustrien til å redusere utslipp

Del
En av tre nordmenn vurderer klimautslippet på maten når de handler, viser en ny undersøkelse fra Yara.
Illustrasjonsfoto: Yara.
Illustrasjonsfoto: Yara.

Oslo, 09. mars 2023: Yara annonserer i dag funn fra en ny europeisk undersøkelse om bærekraftig mat, gjennomført av analysebyrået IPSOS på oppdrag fra Yara. Rapporten gir innsikt i nordmenns handlevaner og preferanser for bærekraftig mat.

- Rapporten viser at europeere er sterkt motiverte for å kjøpe bærekraftig mat for å redusere sitt eget klimaavtrykk. Dette burde være en oppvekker for hele matindustrien, sier Birgitte Holter, leder for forretningsutvikling av grønn gjødsel i Yara.

- Mens en av tre nordmenn anser klimaavtrykk som viktig når de kjøper mat, opplever majoriteten at det ikke er enkelt nok å forstå klimautslippene til maten de kjøper for å kunne ta bærekraftige valg. Over halvparten forbrukere ville foretrukket at matvarer var tydelig merket med karbonfotavtrykket, sier Holter.

Panelet i undersøkelsen bestod av 12.000 respondenter i Europa, inkludert Norge.

Verdens matproduksjon står for mer enn én fjerdedel av de globale klimagassutslippene. De norske forbrukerne mener imidlertid at det er vanskelig å vite hvilken mat som er klimavennlig. 57 prosent nordmenn ønsker at karbonfotavtrykket er tydelig merket på etiketten.

Rapporten viser også at 34 prosent av nordmenn anser klimaavtrykket som viktig når de handler mat og drikke. En tilsvarende stor andel nordmenn er dessuten villige til å betale mer for klimavennlige matvarer, det vil si mat produsert uten bruk av fossile energikilder.

En klar majoritet (65 prosent) av nordmenn sier at matprodusentene må jobbe for å redusere utslipp fra produksjonen sin.

- Dekarbonisering av matproduksjonen er mulig, og det er derfor vi utvikler grønn gjødsel. Disse helt frivillige valgene, må få tilstrekkelig politisk støtte. Dette kan løses på Europeisk nivå ved at EUs initiativ for et bærekraftig matsystem, planlagt for slutten av 2023, skaper sterkere incentiver for aktørene til å redusere karbonfotavtrykket, blant annet med bruk av grønn gjødsel, sier Holter.

Yara har flere dekarboniseringsprosjekter, og i Norge er målet at Yaras fabrikk på Herøya skal produsere grønn gjødsel uten bruk av fossile energikilder. Det vil resultere i avlinger med opptil 30 prosent lavere karbonfotavtrykk, og opptil 20 prosent redusert karbonfotavtrykk i maten som blir produsert. Dette er en virkningsfull løsning for mer bærekraftig matproduksjon. Produksjonen av grønn gjødsel er planlagt for oppstart i andre halvdel av 2023.      

Hovedfunnene i denne undersøkelsen:

  • 34 prosent av nordmenn anser klimaavtrykk som viktig når de handler mat og drikke

  • 44 prosent av nordmenn ville valgt et mer klimavennlig matalternativ fremfor et billigere alternativ (26 prosent ville valgt en fossilfri matvare, 43 prosent ville valgt en matvare som har lav utslipp av karbon)

  • 34 prosent av nordmenn sier seg villige til å betale mer for mat laget uten bruk av fossile energikilder

  • 17 prosent av nordmenn tar allerede bærekraftige valg når det gjelder sine egne handlevaner

  • Mer enn halvparten av nordmenn (57 prosent) ønsker å se karbonfotavtrykket på etiketten

  • Mer enn tre av fem nordmenn (65 prosent) mener matvareprodusentene må jobbe for å redusere utslipp fra produksjonen sin

Om undersøkelsen

Undersøkelsen om behovet for bærekraftig mat ble bestilt av Yara International og gjennomført av IPSOS. Undersøkelsespanelet bestod av 12.000 respondenter blant forbrukere i Frankrike, Tyskland, Storbritannia, Irland, Italia, Spania, Polen, Romania, Tyrkia, Norge, Sverige og Danmark (1.000 respondenter i hvert av landene). Dataene ble samlet inn gjennom intervjuer på nett i perioden 1.-14. desember, 2022. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Illustrasjonsfoto: Yara.
Illustrasjonsfoto: Yara.
Last ned bilde

Om Yara International ASA

Yara International ASA
Yara International ASA
Drammensveien 131
0277 Oslo

http://www.yara.com

About Yara

Yara grows knowledge to responsibly feed the world and protect the planet. Supporting our vision of a world without hunger and a planet respected, we pursue a strategy of sustainable value growth, promoting climate-friendly crop nutrition and zero-emission energy solutions. Yara’s ambition is focused on growing a nature positive food future that creates value for our customers, shareholders and society at large and delivers a more sustainable food value chain. 

To achieve our ambition, we have taken the lead in developing digital farming tools for precision farming and work closely with partners throughout the food value chain to improve the efficiency and sustainability of food production. Through our focus on clean ammonia production, we aim to enable the hydrogen economy, driving a green transition of shipping, fertilizer production and other energy intensive industries.


Founded in 1905 to solve the emerging famine in Europe, Yara has established a unique position as the industry’s only global crop nutrition company. We operate an integrated business model with around 18,000 employees and operations in over 60 countries, with a proven track record of strong returns. In 2022, Yara reported revenues of USD 24 billion.


This information is subject to the disclosure requirements pursuant to Section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act

Følg pressemeldinger fra Yara International ASA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yara International ASA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Yara International ASA

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye