Windows 11: – En ny milepæl for Windows og Microsoft

Tirsdag 5. oktober lanseres Windows 11 verden over. Den nye brukeropplevelsen byr på en rekke oppgraderinger og nytt innhold, inkludert bedre sikkerhet, en enklere måte å jobbe på, samt en heftigere spillopplevelse. Microsoft er stolte over å lansere Windows 11.
5. oktober lanseres Windows 11  verden over.
5. oktober lanseres Windows 11 verden over.

–Vi er svært gira over å endelig kunne lansere Windows 11, og vi håper løsningen vil inspirere deg til å skape og øke produktiviteten din. Hele brukeropplevelsen bringer deg nærmere det du liker å gjøre, den setter deg i stand til å produsere og være kreativ. Målet er at Windows 11 skal gi deg en følelse av å være hjemme, sier Christian Almskog, leder for Surface i Microsoft Norge.

– Alle skal kunne mestre Windows 11

Dag Nyrud, leder for Modern Work i Microsoft Norge, gleder seg til utrullingen av Windows 11 i markedet.

– Alle skal kunne mestre Windows 11. Vi har designet det slik at du uavhengig av alder, funksjonsevne, og bruksområde skal få den samme gode brukeropplevelsen. Det at operativsystemet skulle være tilgjengelig for alle, har vært en viktig forutsetning fra dag én, sier Nyrud.

Modern Work-sjefen sier nye Windows 11 skal være enkelt å bruke, enkelt å lese og enkelt å snakke til.

– Vi er stolte over at Windows 11 er den mest inkluderende versjonen av Windows noensinne, bygget sammen med og for personer med funksjonsnedsettelser, sier Nyrud.

Styrker produktiviteten og inspirerer til kreativitet

Vi multitasker mer enn noen gang på PC-en vår. Vi jobber gjerne på flere skjermer, har flere faner åpne og jobber på flere dokumenter i Word, PowerPoint og Excel samtidig.

– Med Windows 11 gjør vi det enklere for deg å fokusere og være i din egen arbeidsflyt. Med Snap Layouts, grupper og Desktop kan man enkelt tilpasse arbeidsområdet slik at man maksimerer egen effektivitet – også når man bruker flere skjermer, sier Almskog.

Utviklet for en hybrid arbeidshverdag

Windows 11 er også laget for at du skal lykkes med din hybride arbeidshverdag og læring. Korona-pandemien har ikke bare skapt en digital transformasjon, men den har også illustrert viktigheten av å kunne jobbe fra andre plasser enn kontoret.

– Med overgangen til en hybrid arbeidshverdag, har vi forstått hvor viktig det er med digitale verktøy som er fleksible og ikke minst trygge og sikre å jobbe med, uavhengig av hvor du jobber. Derfor er Windows 11 bygget på fundamentet til Windows 10, noe som gjør den kompatibel og gjenkjennbar for dagens Windowsbrukere, avslutter Nyrud.

Om du ønsker mer informasjon om lanseringen kan du ta en titt på bloggen vår her.

10 kjappe fakta om Windows 11:

• Den nye startmenyen er nå plassert i midten, noe som gir deg enkel tilgang til applikasjoner og innhold.
  • Gjennom skyen og Microsoft 365 (selges separat) vil du ha enkel tilgang til nylig brukte filer, uavhengig av hvilken enhet du brukte sist, enten det var Android eller en iOS-enhet.
  • Vi introduserer Widgets, en ny personalisert feed som er støttet av kunstig intelligens.
  • Chat, et nytt forbrukerprodukt fra Microsoft Teams, gjør at du kan holde kontakt med venner og familie gjennom et enkelt klikk, uavhengig av hvilken enhet de bruker.
  • Nye Microsoft Store på Windows gjør det lettere å finne og søke opp nytt innhold. Apper som Canva, Disney+, Zoom og the Epic Game Store er tilgjengelig fra lansering.
  • Snap Layouts og Groups gjør det enklere å multitaske og optimalisere hele skjermen. Med en ny tredelt utforming for større skjermer, har det aldri vært enklere å ha alt innholdet du trenger på skjermen din arrangert ved siden av hverandre.
  • Med oppdatert skrivebordsfunksjon kan du plassere ulike applikasjoner i egne skrivebord for å enkelt holde oversikten.
  • Med Windows 11 jobber maskinvare og programvare sammen for å ivareta sikkerheten helt fra prosessoren og opp til skyen. Dette gjør at brukerne kan jobbe hybrid, uten at det går utover sikkerheten.
  • Dersom PC-en har en HDR-skjerm vil Auto HDR automatisk oppgradere over tusen DirectX 11- og -12-spill til en høy dynamisk rekkevidde, noe som gir bedre farger og lysstyrke.
  • Xbox-appen gir gjennom Game Pass for PC (et medlemskap solgt separat) tilgang på en rekke spilltitler av høy kvalitet, og gjennom Game Pass Ultimate får spillerne tilgang på over 100 Xbox-konsollspill direkte på PC-en uten å måtte vente på at de skal lastes ned.

5. oktober lanseres Windows 11  verden over.
5. oktober lanseres Windows 11 verden over.
Dag Nyrud, leder for Modern Work i Microsoft Norge
Christian Almskog, leder for Surface i Microsoft Norge
Få tilgang til massevis av spilltitler gjennom Xbox Game Pass
Startmenyen er nå plassert på midten.
Snap Desktops gjør det lettere å jobbe i flere vinduer samtidig.

Om Microsoft Norge

Dronning Eufemias gate 71