Microsoft lanserer AI-drevne Surface-modeller for bedrifter

Microsoft lanserer to nye PC-er som gjør det enklere for bedriftskunder å ta i bruk AI-drevne funksjoner og verktøy.

I april lanserer Microsoft sine første AI-PC-er laget spesielt for bedrifter: Surface Pro 10 for Business og Surface Laptop 6 for Business.

De nye PC-ene setter en ny standard for brukervennlig design og er fullspekket med funksjoner spesielt tilpasset bedriftskunder. Blant stikkordene er:

• kraftig ytelse

• lang batterilevetid

• flere tilkoblingsmuligheter

• bedre sikkerhetsfunksjoner

• tilpassede og slitesterke antirefleks-skjermer

Begge PC-ene er drevet av de nyeste Intel® Core™ Ultra-prosessorene, noe som merkes godt: Surface Laptop 6 er dobbelt så rask som Laptop 5, mens Surface Pro 10 er hele 53 prosent raskere enn sin forgjenger Pro 9.

I tillegg til prosessorkraft, gir samarbeidet med Intel og integreringen av AI-akseleratorer (NPU) bedriftskunder mulighet til å utnytte alle nye AI-funksjoner, som Windows Studio Effects og Live Captions.

For utviklere gir det også langt større spillerom for å bygge egne AI-apper og opplevelser.

Bli kjent med Surface Pro 10 for Business

Surface Pro 10 er like kraftig som den er allsidig, enten den brukes som nettbrett for ansatte på farten, eller som en laptop på kontoret.

Til tross for mye ny teknologi, er Surface Pro 10 enkel å bruke med både skjermberøringer, talekommandoer og håndskrevne meldinger med Surface Slim Pen – noe som i tillegg gjør det enkelt å ta i bruk eksisterende og kommende AI-funksjonalitet.

Skjermen er den beste noensinne til en Surface Pro. Enten du jobber i kontorbelysning eller ute på farten, ser skjermen like skarp ut i så å si alle lysforhold. Skjermen har blitt 33 prosent lysere og har et høyere kontrastforhold, i tillegg til at det har fått et spesialdesignet, slitesterkt antirefleksbelegg – uten at det går ut over berøringsfunksjoner med hverken fingre eller penn.

For å gjøre opplevelsen bedre i Teams og andre videoapper har Surface Pro 10 fått et nytt Ultrawide Studio-kamera, som er det beste frontkameraet som noen gang har blitt satt inn i en Windows 2-i-1 eller laptop. Det er også den første Windows-PC-en med et synsfelt på hele 114°, som i tillegg kan ta opp video i 1440p og bruke AI-drevne Windows Studio-effekter for å sikre at du hele tiden er i fokus og viser deg fra din beste side under videosamtaler.

Surface Pro 10 leveres også med bransjeledende sikkerhetsfunksjoner, blant annet forbedret påloggingssikkerhet (ESS) som standard, og en helt ny NFC-leser designet for å gjøre sikker passordløs autentisering enda enklere – med NFC-sikkerhetsnøkler som YubiKey 5C NFC.

Surface Laptop 6 for Business

Surface Laptop 6 for Business har mange av de samme funksjonene som storebroren Pro 10. Her kan du velge mellom 13,5-tommers og 15-tommers PixelSense-berøringsskjermer, som kommer med den samme antirefleks-teknologien som Pro-modellen.

Surface Laptop 6 kommer med et nytt Surface Studio-kamera som tar opp i 1080p-video. I likhet med Pro 10 kan du bruke AI-effekter fra Windows Studio i videosamtaler.

Microsoft har lansert en rekke copiloter i Norge de siste månedene. Nå er begge enhetene bygget med den kommende storsatsningen Copilot for Windows i tankene – blant annet med en ny Copilot-tast, som gjør at du raskt kan få tilgang til kraftige hjelpemidler på tvers av apper og plattformer. Inntil Copilot for Windows blir tilgjengelig i Norge, vil denne tasten gi rask tilgang til Windows-søket.

Som en del av Microsofts satsing på bærekraft er de nye Surface-enhetene ENERGY STAR-sertifiserte® og laget med resirkulerte materialer.

De nye Surface-enhetene blir tilgjengelig for norske kunder i april. Du kan lese mer om nyhetene i Microsofts offisielle bloggpost.