WE slipper etterlengtede album i remastret prakt

Foto: Lars Martin

WE sine siste fire, karrieredefinerende album gjennoppstår der du strømmer musikk på fredag.

Stoner rock-heltene i WE hadde sine glansdager på 90-tallet og det første tiåret av det nye millenniumet. Men de siste ti årene har det vært lite action fra bandets side, selv om etterspørselen etter musikken deres og de eksplosive liveshowene deres aldri har forsvunnet.

Derfor er Drabant Music stolte over å kunngjøre at de fire siste albumene fra WE sin katalog vil bli tilgjengelig digitalt for første gang på mange år fra og med 26. juni - mer eller mindre 30 år siden bandet ble stiftet.

– WE har vært en komplett fiasko digitalt. Derfor elsker WE Drabant for å ta på seg ansvaret med både remastring og relansering av våre fire mest vitale album, sier WEs frontfigur Thomas Felberg.

Den første av disse platene, Dinosauric Futurobic (2002), er et rått og skittent album bestående av 11 låter som ble snekra sammen i en mørk Oslo-kjeller, bedre kjent som Hangaroundsounds Studios. Med dette albumet opplevde WE et gjennombrudd som sørget for at de kunne dra ut på flere turnéer i Europa og Skandinavia for å spille flere titalls konserter.

Året etter smalt den norske rockescenen igjen med Lightyears Ahead - et mini-album med seks kruttsterke låter som sørget for WE sin første Spellemann-nominasjon. Det fortsatte med Smugglers (2004) som sørget for at de ble klistra på avisforsidene og toppet VG Listas albumliste samme uke som plata ble sluppet. De påfølgende to årene dro de ut i verden for å spille. Smugglers fikk Alarmprisen for «Beste liveband» og «Beste rockealbum», og WE vant dessuten en Spellemann-pris i kategorien «Rock» for plata. I tillegg ble de enten belønnet med eller nominert til tittelen «Årets band» av flere fanziner rundt om i Europa.

Den fjerde og siste plata som kommer ut 26. juni er Tension & Release (2008), bandets siste album som var et resultat av tunge øvingstimer over lang tid, hvor de møysommelig formet musikken før de spilte den inn. Samme året spilte de sin siste konsert på Steinkjærfestivalen. Det sies at de før showet satt og talte hvor mange unger som satt hjemme og venta på dem. Det var 11 stykker; et fotballag.

WE gikk på scenen, spilte sin kosmiske biker rock for et helttent publikum, og spilte attpåtil tre ekstranumre før de forlot scenen. Den gikk de aldri på igjen.

Med andre ord er det mye essensiell norsk rock og rockehistorie lytteren får for penga når disse fire albumene slippes igjen, og de kommer til å høres bedre ut enn noensinne.

Foto: Lars Martin
Albumcover for Dinosauric Futurobic
Albumcover for Lightyears Ahead
Albumcover for Smugglers
Albumcover for Tension & Release

Jeg tror ikke på sjangere, jeg tror på musikk som har et punkt hvor du treffer et annet menneske. (Ole Paus)

Vi representerer deLillos, CC Cowboys, Oslo Ess, The Dogs, Ole Paus, Savoy, Anja Garbarek, Ida Jenshus, Inge Bremnes, Knut Anders Sørum, Magne Furuholmen, Anna Kajander, Temporary, Marianne Sveen, Raga Rockers, Michael Krohn, Lila, Falkevik, Viktor Wilhelmsen, Tommy Tokyo, WE, Rokusho, Narum, Casa Murilo, Munroe / Knutsen, Waaktaar & Zoe, The Sleepends, Beckstrøm Kvartett, Ingrid Lovise, Trang Fødsel, Zuma, Pine Lake, daelen, Follow That Dream, The Contenders og 4ETG.

Asbjørn Ribe kickstarter det nye året med ny singel!4.1.2021 07:00:00 CETPressemelding

Når selv visesangeren må ty til rock. Den nylig Spellemannsnominerte artisten Asbjørn Ribe er ute med singelen "Et perfekt bål", som er første smakebit fra hans kommende soloalbum som slippes høsten 2021. Hør "Et perfekt bål" her! Asbjørn Ribe er kjent for sine varme tekster og gode meloditeft, men den rolige stilen må nå legges litt til side. Etter 10 år og fire soloplater som bejublet norskspråklig vise-pop artist var tida inne for noe nytt. Noe større, noe mer ulydig, mer rock, flere ting oppi gryta, nye produsenter, nye musikere, nye studioer, og nye sterke sanger... Mer av alt! Nå er jeg veldig klar for et nytt år, et flammende bål, og det kan ikke vente – ny låt er ute første januar, og den måtte rocke mer!» Sier Ribe. Dropbox med WAV, cover, bilder og metadata Asbjørn Ribe Et perfekt bål - single Release: 01.01.21 Label: SkiPop Records/Altenburg Skivbolag Product code: ALT012S1 ISRC: NO36G2101020 UPC: 195497640256 Tekst og musikk: Asbjørn Ribe Produsent: Christian Engfelt Tromme