WE slipper etterlengtede album i remastret prakt

Foto: Lars Martin

WE sine siste fire, karrieredefinerende album gjennoppstår der du strømmer musikk på fredag.

Stoner rock-heltene i WE hadde sine glansdager på 90-tallet og det første tiåret av det nye millenniumet. Men de siste ti årene har det vært lite action fra bandets side, selv om etterspørselen etter musikken deres og de eksplosive liveshowene deres aldri har forsvunnet.

Derfor er Drabant Music stolte over å kunngjøre at de fire siste albumene fra WE sin katalog vil bli tilgjengelig digitalt for første gang på mange år fra og med 26. juni - mer eller mindre 30 år siden bandet ble stiftet.

– WE har vært en komplett fiasko digitalt. Derfor elsker WE Drabant for å ta på seg ansvaret med både remastring og relansering av våre fire mest vitale album, sier WEs frontfigur Thomas Felberg.

Den første av disse platene, Dinosauric Futurobic (2002), er et rått og skittent album bestående av 11 låter som ble snekra sammen i en mørk Oslo-kjeller, bedre kjent som Hangaroundsounds Studios. Med dette albumet opplevde WE et gjennombrudd som sørget for at de kunne dra ut på flere turnéer i Europa og Skandinavia for å spille flere titalls konserter.

Året etter smalt den norske rockescenen igjen med Lightyears Ahead - et mini-album med seks kruttsterke låter som sørget for WE sin første Spellemann-nominasjon. Det fortsatte med Smugglers (2004) som sørget for at de ble klistra på avisforsidene og toppet VG Listas albumliste samme uke som plata ble sluppet. De påfølgende to årene dro de ut i verden for å spille. Smugglers fikk Alarmprisen for «Beste liveband» og «Beste rockealbum», og WE vant dessuten en Spellemann-pris i kategorien «Rock» for plata. I tillegg ble de enten belønnet med eller nominert til tittelen «Årets band» av flere fanziner rundt om i Europa.

Den fjerde og siste plata som kommer ut 26. juni er Tension & Release (2008), bandets siste album som var et resultat av tunge øvingstimer over lang tid, hvor de møysommelig formet musikken før de spilte den inn. Samme året spilte de sin siste konsert på Steinkjærfestivalen. Det sies at de før showet satt og talte hvor mange unger som satt hjemme og venta på dem. Det var 11 stykker; et fotballag.

WE gikk på scenen, spilte sin kosmiske biker rock for et helttent publikum, og spilte attpåtil tre ekstranumre før de forlot scenen. Den gikk de aldri på igjen.

Med andre ord er det mye essensiell norsk rock og rockehistorie lytteren får for penga når disse fire albumene slippes igjen, og de kommer til å høres bedre ut enn noensinne.

Foto: Lars Martin
Albumcover for Dinosauric Futurobic
Albumcover for Lightyears Ahead
Albumcover for Smugglers
Albumcover for Tension & Release

Vi representerer deLillos, CC Cowboys, Oslo Ess, The Dogs, Ole Paus, Savoy, Anja Garbarek, Ida Jenshus, Inge Bremnes, Knut Anders Sørum, Magne Furuholmen, Anna Kajander, Temporary, Marianne Sveen, Raga Rockers, Michael Krohn, Lila, Falkevik, Viktor Wilhelmsen, Tommy Tokyo, WE, Rokusho, Narum, Casa Murilo, Jess Morgan, Munroe / Knutsen, Waaktaar & Zoe, The Sleepends, Beckstrøm Kvartett, duve, Ingrid Lovise, Påls butikk, Trang Fødsel, Samuelsen, Zuma, Edeema, Pine Lake, daelen, Follow That Dream, The Contenders, Norwegian Thunderboys og 4ETG.

Casa Murilo slipper én singel til fra kommende album7.8.2020 07:42:00 CESTPressemelding

Hør den nye singelen «Secret Sun» her! Alle vet at Pulp-frontfigur Jarvis Cocker er den kuleste personen på jordens overflate. «Secret Sun» er Casa Murilos kjærlighetsbrev til mannen som «rulte Cool Britannia» gjennom 90-tallet. Faktisk var det Pulps historiske opptreden på Glastonbury i 1998 som inspirerte bandets medlemer Dan Hesketh og Chris Winfield til å plukke opp hver sin gitar for å lage musikk. – Uansett hvordan musikksmakene våre har forandret seg gjennom årene, har vi alltid funnet veien tilbake til britpopen som formet somrene da vi var ungdommer. Ingen har spilt en større rolle i det enn Jarvis, forteller Chris. «Secret Sun» er en upbeat sommerlåt som umiddelbart griper tak i oppmerksomheten og nekter å slippe tak. Det er låta som under de lange sommernettene umiddelbart vil ta deg tilbake til de beste somrene du har opplevd. Albumet Summer 1998 er ute 21. august.

Selected Temptations er ute med «Purple Woods»31.7.2020 12:11:52 CESTPressemelding

Selected Temptation er et nytt samarbeidsprosjekt fra bestående av artisten Mark Lean (Marius Koss), og produsentene BlueC (Adrian Tønnesen) og Fred Tâter (Fredrik Sæterdal). Den første singelen, «Purple Woods», er ute i dag, og er unik i sin stil som befinner seg innenfor neo-soul-jazz-segmentet. Singelen kan høres her. Mark Lean er vokalist, produsent og frontfigur. Han har hentet inspirasjon til musikken sin fra det urbane i Brooklyn i New York hvor han tilbrakte tre år og utviklet musikken sin i samarbeid med noen av de største produsentene innenfor sjangeren der. BlueC er produsent med spesiell kompetanse på piano. Han har hentet mye inspirasjon fra da han studerte på Liverpool Institute for Performing Arts (LIPA) som klassisk pianist og produsent. Fred Tâter er produsent og utviklet mye av sin kompetanse da han studerte på New Zealand. Sangen utgis av plateselskapet Red 'Lephnt. Kontaktperson er Red 'Lephnts CEO Emilie Eriksen: us@redlephnt.com.

Eksklusivt Lars Lillo-Stenberg-album slippes digitalt24.7.2020 09:09:48 CESTPressemelding

https://orcd.co/fromthebeginning Hør From The Beginning her! I dag kan du høre et splitter nytt coveralbum fra deLillos-frontfigur Lars Lillo-Stenberg. Denne plata, som har fått navnet From The Beginning, ble innspilt da landet var nedstengt. Albumet er en del av en konsertserie til støtte for og med hjelp fra Oslos største platebutikk, Big Dipper, hvor man kunne kjøpe vinylutgaven av plata i 24 timer etter konsertstart. Ettersom dette skjedde tidligere i sommer, vil albumet aldri bli fysisk tilgjengelig igjen. Om du ikke fikk henda dine i et eksemplar, er det nå heldigvis mulig å høre From The Beginning der du strømmer musikk. Her framfører Lillo-Stenberg låter av flere av hans favorittartister, og resultatet er en nydelig akustisk fullengder med covre av The Beatles, Neil Young, James Taylor, CSNY, Supertramp, John Martyn, ELP, Fleetwood Mac, The Allman Brothers Band, Loudon Wainwright III, og Francisco Tárrega.

Ingrid Lovise er ute med første singel fra kommende debutalbum17.7.2020 08:23:00 CESTPressemelding

Hør «This Will Get an Oscar» her! Hvis Taylor Swift og John Mayer fikk en datter, ville det vært Ingrid Lovise. «This Will Get an Oscar» er den første singelen fra hennes debutalbum Half of Her Heart - And The Other Part. De beste historiene er gjerne fra om helt normale folk og hverdagen deres, men det er noe som skjer når det blir filmatisert og vist frem på et lerret. Som om disse hverdagslige hendelsene er noe helt spektakulært. Ofte ser en på filmen og ønsker at ens eget liv var like pulserende, og når en gjennomskuer det hverdagslige i filmen, kan en har disse øyeblikkene selv i det enkle. Dette er grunnideen bak «This Will Get an Oscar», som handler om hverdagsmagien som skapes i de små øyeblikkene med venner, familie, og partnere; minnene vi har med oss hele livet. Du er hovedkarakteren i ditt eget liv, og det er lov å leve seg inn i det og oppleve det store i det små.

Casa Murilo er ute med nostalgibomben «Summer ’98»17.7.2020 08:12:00 CESTPressemelding

Hør Summer ’98» her! 90 dager i hjemmekarantene viste seg å være den mest kreative og produktive perioden i Casa Murlos karriere. Det var da Dan Hesketh og Chris Winfield vendte seg til nostalgien for å flykte fra hverdagen. Mens minner ble delt og historier ble fortalt og nedskrevet, endte de som oftest opp med å snakke om sommeren i 1998, den beste noensinne for dem. Etterhvert som ukene gikk begynte en konseptidé å ta form; en slags brit-pop-opera med en tenåring i protagonistens sko. Dette er det kommende albumet Summer 1998. Åpningssporet «Summer ’98» etterfølger førstesingelen som er den vemodige historien om ung romantikk i «The 132 to Hempstead Valley Drive». Noe av det magiske her er at disse låtene og resten av skiva er spilt inn med et par laptoper, USB-mikrofoner, gitarer og keyboards. Likevel høres det ut som helt autentisk brit-pop, som snytt ut av 90-tallet. Det mye glede, feel-good-vibber og sommerlige følelser å baske seg i når Dan og Chris inviterer lytterene til å lu

Trang Fødsel er ute med «Her skal vi bygge og her skal vi bo»10.7.2020 08:32:00 CESTPressemelding

Den nye singelen kan høres her! Siden Trang Fødsel gikk i studio for første gang i 1996, har de gitt oss flere store hits som «Kursiv», «Feber», «Drømmedame» og «Livet er helt ålreit». Bandet lever fremdeles i beste velgående både live og i studio, og har de siste par årene sluppet singler som «1000 karameller» og «Jeg er faen meg det beste som har skjedd deg». I dag er Hans Petter Aaserud og resten av bandet tilbake med ferske varer i form av singelen «Her skal vi bygge og her skal vi bo». På denne låta ser Aaserud tilbake på hvor livet har ført ham; at han vokste opp på Bjørkelangen, studerte i Bergen, fikk barn i Oslo, men endte opp i Asker. – Og hvorfor det? Jeg kunne like gjerne endt opp et helt annet sted, med helt andre venner og et ganske annet liv, sier Aaserud. – Men jeg er fornøyd da, heldigvis. Det hadde jeg kanskje vært hvor som helst?