Warholm er TV-favoritten i Berlin

Karsten Warholm er nordmenns TV-favoritt av de norske friidrettsutøverne under EM i friidrett som starter 6. august. Hele 70 prosent sier at Karsten Warholm er deres TV-favoritt i en landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Ipsos på vegne av TV-distributøren RiksTV.
Kommersiell direktør i RiksTV, Ole André Skarbøvik tror og håper på flere TV-øyeblikk under årets friidretts-EM

Det er ingen tvil om hvem som er nordmenns store TV-helt under EM i Berlin 6. til 12. august. Hele 70 prosent svarer Warholm på spørsmålet «Hvis du må velge, hvem er din norske TV-favoritt under EM i friidrett?».

Gullvinneren på 400 meter hekk fra fjorårets VM i London er ikke bare TV-favoritt, men en soleklar TV-favoritt blant det norske folket. Han ligger langt foran mellomdistanseløperen Filip Ingebrigtsen, som tar andreplassen med 12 prosent.

Hekkeløperen Isabelle Pedersen er nummer tre med seks prosent, mens Henrik Ingebrigtsen er nummer fire med fem prosent. Tre prosent svarer Sondre Nordstad Moen, to prosent Karoline Bjerkeli Grøvdal. Yngstemann i trekløveret Ingebrigtsen, Jakob Ingebrigtsen, var ikke inkludert i undersøkelsen som ble foretatt tidlig i sesongen.

– Det er liten tvil om at Norge har fått en gullgutt fra Ulsteinvik på arenaen for friidrett. Warholms seier på 400 meter hekk under VM i fjor var også nominert til «Årets TV-øyeblikk» under Gullruten i Bergen i mai. Vi får satse på at Karsten Warholm skaper store TV-øyeblikk også under EM i Berlin, sier kommersiell direktør i RiksTV, Ole André Skarbøvik.

Karsten Warholm topper blant de norske TV-favorittene under EM i Berlin både hos kvinner og menn. Mens 76 prosent av mennene svarer Karsten Warholm, sier 62 prosent av kvinnene det samme. Warholm løper både 400 meter hekk og 400 meter flatt under EM.

Han er også TV-favoritten i samtlige fylker. I hjemfylket Møre og Romsdal sier 84 prosent at Ulsteinvik-gutten som representerer Dimna er TV-favoritten. Blant folk i Oslo svarer 89 prosent at Warholm er TV-favoritten. I Troms fylke står Warholm svakest. Der sier «bare» 30 prosent at Karsten Warholm er den norske TV-favoritten.

– Karsten Warholm står sterkt i hele landet. Han har i løpet av kort tid blitt en av norsk idretts store yndlinger. I RiksTV liker vi personer som skaper høy stemning på TV, sier Ole André Skarbøvik hos RiksTV.

22 prosent av de spurte sier de kommer til å følge med på TV fra EM i Berlin, mens 23 prosent svarer «vet ikke» på det samme spørsmålet. Det er NRK som har rettighetene til mesterskapet.

Totalt deltok 1004 respondenter i den landsrepresentative undersøkelsen som ble foretatt første uken i mai.