Vis oss det du vil kaste!

1. januar innfører BIR levering av avfall i gjennomsiktig avfallssekk på alle våre gjenvinningsstasjoner. Etter nyttår koster det 40 kroner ekstra per sort/farget sekk du leverer. Bakgrunnen for å fase ut de sorte og fargede sekkene er at de skjuler innholdet og eventuelle feilsortering av farlig avfall og litiumbatterier. Det kan skape problemer både når det gjelder miljø og brannsikkerhet.

– En del avfall, som småelektronikk og farlig avfall, kastes dessverre feil som restavfall. Gjennomsiktige sekker kan øke bevisstheten for god kildesortering og føre til at ressursene i avfallet blir utnyttet bedre og samtidig redusere antall branner i avfallsanlegg, sier kommunikasjonsrådgiver i BIR, Tina Skudal.

Om du besøker en av BIRs ti gjenvinningsstasjoner etter årsskiftet, ber vi deg om å levere mest mulig av avfallet løst og ellers velge å bruke gjennomsiktig sekk ved avfallsleveringen.

Gjennomsiktige sekker er til salgs i mange butikker, i ulike kvaliteter og priser, og på alle våre gjenvinningsstasjoner. Om du leverer avfall i sort/farget sekk må du være forberedt på å åpne sekken slik at innholdet kan sjekkes før det sorteres. Vi gir gjerne veiledning og informasjon om hvor det skal kastes.

Vi anbefaler å sorter avfallet før du reiser hjemmefra, så går det fortere på gjenvinningsstasjonen.

Karbonavgift på forbrenningsanlegg - en miljøskatt uten miljøeffekter7.10.2020 12:09:40 CESTKronikk