Virke: Desember ble nok en tøff måned for klær, sko og kosmetikk
− Dette er rekordtall vi ikke får se igjen i en normalsituasjon. Med tøffe tider for store deler av norsk økonomi har handelen vært viktig for sysselsettingen. Samtidig viser tallene hvor skjevt koronaen rammer handelen, og de som hadde et vanskelig 2020 har fått en enda vanskeligere start på det nye året, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel, og viser til at 350 000 nordmenn jobber i handelsnæringen.
SSBs detaljomsetningsindeks for desember viser en vekst på 16 prosent for detaljhandelen, sammenlignet med desember i 2019. Dette stemmer godt overens med Virkes prognoser for julehandelen, men siden desember er situasjonen snudd på hodet.
− Nå ser vi dessverre at pandemien har krevd stenging av handelen på deler av Østlandet. Vi håper vi sammen får stoppet spredningen av viruset, og at de som er stengt kan åpne igjen. Smittetrykket var stort i desember. På samme tid ble desemberhandelen gjennomført med gode smittevernsrutiner og ingen kjente smittetilfeller. Det forteller hvor gode butikkene og kundene er på å ivareta smittevernsrutinene, sier Andersen.
Jubel og fortvilelse i handelen
Vin og brennevin, byggevare, bredt vareutvalg og dagligvare var blant vinnerne i 2020 med en vekst på henholdsvis 28, 20, 19 og 16 prosent. Møbler og blomster har også hatt sterk vekst. På samme tid har klær og sko opplevd en nedgang på hele 9 og 20 prosent. Bensinstasjoner har hatt en nedgang på 10 prosent.
− Nordmenn har brukt mye av koronaåret 2020 i hjemmet. Dette viser igjen gjennom at vi har kjøpt inn ekstra mye mat og drikke til å nyte i hjemmet, og byggevarer for å gjøre det hyggelig. På samme tid har vi vært mindre sosiale, noe som har gitt mindre behov for å ta oss godt ut med nye klær og sko. Det har gitt deler av handelen en drastisk nedtur, sier Andersen.
Eksplosiv netthandelsvekst
Norske netthandelsbutikker har opplevd sterk vekst over lang tid. Koronasituasjonen har styrket veksten ytterligere. Sammenlignet med samme måned i fjor hadde netthandelen en vekst på hele 49 prosent i desember 2020.
− Stadig flere virksomheter tilbyr handel gjennom fysisk butikk og nettbutikk, og på samme tid opplever flere rene netthandelsaktører sterk vekst. Dette skaper kraftig netthandelsvekst. Selv om netthandelen er vekstvinneren i 2020, utgjør fysiske butikker den klart største delen av handelen. Derfor lider de stengte butikkene hardt under koronastengingen vi nå er inne i.
Bransje/kanal |
Desember |
Hele året |
Netthandel i norske nettbutikker |
48,9 % |
37,3 % |
Detaljhandel ekskl biler og bensin |
16,3 % |
13,5 % |
Butikkhandel |
14,00 % |
11,90 % |
Kjøpesenter |
4,60 % |
4,00 % |
Vin & brennevin |
35,5 % |
27,5 % |
Byggevare |
31,1 % |
19,3 % |
Dagligvare |
18,0 % |
15,9 % |
Elektronikk |
14,8 % |
17,3 % |
Bredt vareutvalg |
14,0 % |
18,5 % |
Møbel |
13,8 % |
14,1 % |
Sportsutstyr |
12,4 % |
10,1 % |
Apotek |
12,0 % |
10,0 % |
Blomster |
10,8 % |
23,0 % |
Ur, gull- og sølvvarer |
6,9 % |
-1,4 % |
Kosmetikk |
6,4 % |
-8,7 % |
Tekstiler & utstyrsvarer |
5,2 % |
8,6 % |
Annen butikkhandel i spesialforretninger |
4,0 % |
0,0 % |
Bøker |
-1,0 % |
1,8 % |
IKT-utstyr i spesialforretninger |
-2,7 % |
1,1 % |
Klær |
-5,4 % |
-9,1 % |
Bensinstasjoner |
-13,0 % |
-9,8 % |
Sko |
-14,1 % |
-20,1 % |
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Bilder
Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 24 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på dem som driver virksomhet.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Norsk kulturliv: – Dette kan bli årets vinner21.3.2024 16:41:19 CET | Pressemelding
Virkes analyse for kultursektoren viser at både 2022 og 2023 var meget gode år for Kultur-Norge. Trolig blir 2024 like bra.
Stabile tall for klesbransjen i 202321.3.2024 09:57:46 CET | Pressemelding
Klesbransjen fortsetter opphentingen fra et rekordsvakt 2020, og leverer en liten omsetningsvekst sammenliknet med fjoråret. Det viser en bransjerapport utarbeidet av Hovedorganisasjonen Virke. Høy prisvekst, kombinert med sterk konkurranse gjør imidlertid at marginene er under press.
Klar favoritt for nordmenn i påsken18.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Solvegg, klisterføre og årets første solkrem. Påsken nærmer seg, og ifølge Virkes undersøkelse Reisepuls, er det 34 prosent av nordmenn som planlegger påskeferie i år.
Stillstand i omsetningen av møbler og interiør11.3.2024 12:03:10 CET | Pressemelding
Salget av møbler og interiørvarer ble stående på stedet hvil i 2023, sammenliknet med året før. Det viser Hovedorganisasjonen Virkes ferske rapport om utviklingen i bransjen. Høyt rentenivå og svekket kjøpekraft hos forbrukerne får skylden for nullveksten
Historisk prisfall i februar11.3.2024 08:13:09 CET | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 6,3 prosent i februar. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom