Vinner av årets Bygdeutviklingpris i Oslo - Geitmyra Matkultursenter - Landbruk midt i hovedstaden
- Vi er stolte og glade over å motta denne prisen. Det er en stor annerkjennelse og den hjelper oss å sette fokuset på barns kunnskap om mat og råvarer, sier Lene Gjelsvik, daglig leder på Geitmyra matkultursenter for barn.
Lokalmat og samfunnsansvar
Å se maten inn i en større sammenheng gir elvene en forståelse for landbrukets og matproduksjonens rolle i samfunnet som gir større respekt både for maten og for de som dyrker og produserer den.
- Geitmyra matkultursenter ønsker å inspirere andre aktører til å starte aktiviteter knyttet til matkunnskap og deler gjerne inspirasjon og råd til andre aktører som ønsker å etablere matkulturaktiviteter. Vi har nå kontakt med aktører over store deler av landet, forteller Gjelsvik.
Gjennom praktisk undervisning om bærekraftig mat, råvareopprinnelse, smak, matkultur og matlaging overfor barn og unge er målet er å styrke barns matkunnskap, gi dem muligheten til å ta egne valg og leve sunne og meningsfulle liv. På sikt gir dette en stor helsegevinst i form av blant annet mindre fedme.
Flott representant for det bynære landbruket
- Vi er stolte over å representere Norges største bygd, sier Andreas Viestad. Naturen finnes overalt - og kan brukes både til å dyrke og sanke mat.
Prisen skal synliggjøre hovedstadens betydning for norsk landbruk, som marked og innovasjonsarena. Stiftelsen Geitmyra matkultursenter for barn er en verdig vinner og en flott representant for det bynære landbruket, skriver juryen i sin begrunnelse.
- Årets vinner i Oslo oppfyller på en god måte kriteriene som er satt for prisen. Vinneren er innovativ ved at de utnytter alle gårdens ressurser og gårdens beliggenhet på en forbilledlig måte. Barns kunnskap om hvordan dyrke sunn mat midt i byen er fremtidsrettet og nyttig sier juryleder Ivar G. Karlsen, leder i styret for Innovasjon Norge Oslo, Akershus og Østfold.
SE VINNERNE FORTELLE OM Geitmyra Matkultursenter
Kort om Bygdeutviklingsprisen:
Innovasjon Norge har siden 1997 årlig delt ut Bygdeutviklingsprisen i alle landets fylker. I 2012 ble det for første gang i historien utdelt en egen pris i Oslo. Tidligere har det vært en felles pris for Oslo og Akershus. Det er en bedrifts- og næringsutviklingspris for de som har etablert en vellykket bedrift eller næring med basis i bygdenes og landbrukets ressurser. Det kåres en vinner i hvert fylke som mottar 50 000 kroner. Fylkesvinnerne går videre til den nasjonale konkurransen, hvor prisen er 250 000 kroner.
Kandidatene vurderes etter følgende kriterier:
- Nyskaping / orginalitet
- Økonomisk resultat/lønnsomhet
- Sysselsetting, særlig for kvinner og ungdom
- Sosial og miljømessig bærekraft, herunder utnytting av lokale ressurser, fortrinn og ringvirkninger i lokalsamfunnet
Juryen:
- Styreleder i styret for Innovasjon Norge Oslo, Akershus og Østfold Ivar G. Karlsen
- Oslo og Akershus Bondelag v/leder Odd Einar Hjortnes
- Fylkesmannens Landbruksavdeling v/landbruksdirektør Morten Ingvaldsen
- Oslo og Akershus Bonde- og Småbrukarlag v/ Marius Andresen
- Oslo kommune v/Kjersti Helgeland Bohlin
Juryens begrunnelse:
Årets vinner i Oslo oppfyller på en god måte kriteriene som er satt for prisen.
Vinneren er innovativ ved at de gjennom sin virksomhet setter fokus på kunnskap om bærekraftig mat, råvareopprinnelse, dyrking, smak, matkultur og matlaging. Dette gjøres ved overføring av kunnskap både lokalt, regionalt og nasjonalt hovedsakelig til barn og unge, men også til voksne. Egen produksjon av råvarer, tilberedning, videreforedling og servering av maten fører til kunnskap og forståelse for hva som er helsemessig bra mat og behovet for et aktivt norsk landbruk.
I møte mellom det urbane og landbruket bygger vinneren relasjoner mellom by og land som gir positive ringvirkninger for det norske landbruket. Det å se maten inn i en større sammenheng gir barn og unge en forståelse for landbrukets og matproduksjonens rolle i samfunnet, og det gir også større respekt både for maten og for de som dyrker og produserer den.
Vinneren er den eneste på sitt område i dag og de ønsker å inspirere andre aktører til å starte aktiviteter som handler om å spre kunnskap om mat. De driver derfor rådgivnings- og inspirasjonsvirksomhet overfor aktører i store deler av landet.
Vinneren er flink og får stor medieoppmerksomhet rundt sin virksomhet både i lokale og nasjonale medier. Vinnerens visjon er: «Vi skal bidra til at så mange barn og unge som mulig blir glade i mat som gjør dem godt»
Vinneren er Stiftelsen Geitmyra Matkultursenter for barn v/Lene K. Gjelsvik og Andreas Viestad
Kontaktperson:
Ingeborg Knevelsrud
Mobil: 99293639
Epost: inkne@innovasjonnorge.no
Bilder

Om Innovasjon Norge
Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Enorm respons fra næringslivet på Innovasjon Norge-kontor i Kyiv10.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske bedrifter vil være med å gjenoppbygge Ukraina og hjelpe landet med å forsvare seg. Etter 5 måneder tilstede i Ukraina opplever Innovasjon Norge stor pågang fra norsk næringsliv.
Åtte av ti vil velge norske varer8.8.2025 12:58:09 CEST | Pressemelding
En ny undersøkelse viser at de fleste forbrukerne vil velge norske produkter, men mange sliter med å finne dem. Det vil merkeordningen Made in Norway gjøre noe med.
Sterk vekst i lånegarantier fra Innovasjon Norge7.8.2025 15:37:04 CEST | Pressemelding
Flere innovative og raskt voksende bedrifter etterspør lånegaranti fra Innovasjon Norge. Ordningen med vekstgaranti har økt med 55 prosent i første halvår i år.
Sterk juni for reiselivet – flere turister sprer seg over hele landet1.8.2025 15:11:12 CEST | Pressemelding
Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at det var hele 4,8 millioner kommersielle overnattinger i juni, en økning på fire prosent fra i fjor og 13 prosent fra juni 2019, som var siste normalår før pandemien.
Eksportverdien i reiselivet øker26.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Flere overnattinger og høyere forbruk, både fra nordmenn og utlendinger sammenlignet med tidligere.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom