Vinner av årets Bygdeutviklingpris i Oslo - Geitmyra Matkultursenter - Landbruk midt i hovedstaden

Det er unikt i verdenssammenheng at en hovedstad har et levende landbruk midt i byen, slik Oslo har. På Geitmyra Matkultursenter ved Sagene får barn være med på hele prosessen fra jord til bord, fra slakting av dyra, til maten er servert og klar til å nytes. I dag mottar Geitmyra Matkultursenter Bygdeutviklingsprisen i Oslo.
Landbruk midt i byen. Foto: Geitmyra Matkultursenter

- Vi er stolte og glade over å motta denne prisen. Det er en stor annerkjennelse og den hjelper oss å sette fokuset på barns kunnskap om mat og råvarer, sier Lene Gjelsvik, daglig leder på Geitmyra matkultursenter for barn.

Lokalmat og samfunnsansvar
Å se maten inn i en større sammenheng gir elvene en forståelse for landbrukets og matproduksjonens rolle i samfunnet som gir større respekt både for maten og for de som dyrker og produserer den.

- Geitmyra matkultursenter ønsker å inspirere andre aktører til å starte aktiviteter knyttet til matkunnskap og deler gjerne inspirasjon og råd til andre aktører som ønsker å etablere matkulturaktiviteter. Vi har nå kontakt med aktører over store deler av landet, forteller Gjelsvik.

Gjennom praktisk undervisning om bærekraftig mat, råvareopprinnelse, smak, matkultur og matlaging overfor barn og unge er målet er å styrke barns matkunnskap,  gi dem muligheten til å ta egne valg og leve sunne og meningsfulle liv. På sikt gir dette en stor helsegevinst i form av blant annet mindre fedme.

Flott representant for det bynære landbruket

- Vi er stolte over å representere Norges største bygd, sier Andreas Viestad. Naturen finnes overalt - og kan brukes både til å dyrke og sanke mat.

Prisen skal synliggjøre hovedstadens betydning for norsk landbruk, som marked og innovasjonsarena.   Stiftelsen Geitmyra matkultursenter for barn er en verdig vinner og en flott representant for det bynære landbruket, skriver juryen i sin begrunnelse.

- Årets vinner i Oslo oppfyller på en god måte kriteriene som er satt for prisen. Vinneren er innovativ ved at de utnytter alle gårdens ressurser og gårdens beliggenhet på en forbilledlig måte. Barns kunnskap om hvordan dyrke sunn mat midt i byen er fremtidsrettet og nyttig sier juryleder Ivar G. Karlsen, leder i styret for Innovasjon Norge Oslo, Akershus og Østfold.

SE VINNERNE FORTELLE OM Geitmyra Matkultursenter

Kort om Bygdeutviklingsprisen:
Innovasjon Norge har siden 1997 årlig delt ut Bygdeutviklingsprisen i alle landets fylker. I 2012 ble det for første gang i historien utdelt en egen pris i Oslo. Tidligere har det vært en felles pris for Oslo og Akershus. Det er en bedrifts- og næringsutviklingspris for de som har etablert en vellykket bedrift eller næring med basis i bygdenes og landbrukets ressurser.  Det kåres en vinner i hvert fylke som mottar 50 000 kroner. Fylkesvinnerne går videre til den nasjonale konkurransen, hvor prisen er 250 000 kroner.

Kandidatene vurderes etter følgende kriterier:

• Nyskaping  / orginalitet
  • Økonomisk resultat/lønnsomhet
  • Sysselsetting, særlig for kvinner og ungdom
  • Sosial og miljømessig bærekraft, herunder      utnytting av lokale ressurser, fortrinn og ringvirkninger i lokalsamfunnet

Juryen:

• Styreleder i styret for Innovasjon Norge Oslo, Akershus og Østfold Ivar G. Karlsen
  • Oslo og Akershus Bondelag v/leder Odd Einar Hjortnes
  • Fylkesmannens Landbruksavdeling v/landbruksdirektør Morten Ingvaldsen
  • Oslo og Akershus Bonde-  og Småbrukarlag  v/ Marius Andresen
  • Oslo kommune v/Kjersti Helgeland Bohlin

Juryens begrunnelse:
Årets vinner i Oslo oppfyller på en god måte kriteriene som er satt for prisen.

Vinneren er innovativ ved at de gjennom sin virksomhet setter fokus på kunnskap om bærekraftig mat, råvareopprinnelse, dyrking, smak, matkultur og matlaging. Dette gjøres ved overføring av kunnskap både lokalt, regionalt og nasjonalt hovedsakelig til barn og unge, men også til voksne. Egen produksjon av råvarer, tilberedning, videreforedling og servering av maten fører til kunnskap og forståelse for hva som er helsemessig bra mat og behovet for et aktivt norsk landbruk.

I møte mellom det urbane og landbruket bygger vinneren relasjoner mellom by og land som gir positive ringvirkninger for det norske landbruket.  Det å se maten inn i en større sammenheng gir barn og unge en forståelse for landbrukets og matproduksjonens rolle i samfunnet, og det gir også større respekt både for maten og for de som dyrker og produserer den.

Vinneren er den eneste på sitt område i dag og de ønsker å inspirere andre aktører til å starte aktiviteter som handler om å spre kunnskap om mat. De driver derfor rådgivnings- og inspirasjonsvirksomhet overfor aktører i store deler av landet.

Vinneren er flink og får stor medieoppmerksomhet rundt sin virksomhet både i lokale og nasjonale medier.  Vinnerens visjon er: «Vi skal bidra til at så mange barn og unge som mulig blir glade i mat som gjør dem godt»

Vinneren er Stiftelsen Geitmyra Matkultursenter for barn v/Lene K. Gjelsvik og Andreas Viestad

Kontaktperson:
Ingeborg Knevelsrud
Mobil: 99293639
Epost: inkne@innovasjonnorge.no

Landbruk midt i byen. Foto: Geitmyra Matkultursenter
Lene K. Gjelsvik og Andreas Viestad. Foto: Geitmyra Matkultursenter

Innovasjon Norge støtter Beyonder med 75 millioner til batteriprosjekt14.3.2024 10:00:00 CET | Pressemelding

Beyonder i Rogaland mottar 75 millioner kroner i tilskudd til batteriprosjekt fra Innovasjon Norge. - Beyonder er et strålende eksempel på at Rogalandsgründere virkelig satser på verdiskaping og eksport i nye grønne verdikjeder, og styrker det som allerede er et svært interessant økosystem knyttet til energistyring, lading og elektrifisering i fylket vårt, sier Kari Holmefjord Vervik, regiondirektør i Innovasjon Norge.