Sterk juni for reiselivet – flere turister sprer seg over hele landet

Del

Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at det var hele 4,8 millioner kommersielle overnattinger i juni, en økning på fire prosent fra i fjor og 13 prosent fra juni 2019, som var siste normalår før pandemien.

Fredrik Ahlsen/Visit Norway

– Den gode veksten er positiv for norsk reiseliv og for mange lokalsamfunn. Norge står sterkt internasjonalt, samtidig som nordmenn fortsetter å utforske eget land, sier Aase Marthe J. Horrigmo, direktør for reiseliv i Innovasjon Norge.

– Samtidig minner veksten oss om hvor viktig det er å fordele trafikken både geografisk og gjennom hele året. Vi må fortsette å jobbe for at flere reisemål får ta del i veksten, slik at vi unngår overbelastning på utsatte områder og sørger for bærekraftig verdiskaping, legger Horrigmo til. 

Utenlandske turister står for veksten 

Økningen i juni skyldes særlig en kraftig vekst i utenlandske overnattinger, som er opp 15 prosent fra i fjor. Dermed stod utenlandske besøkende for 39 prosent av overnattingene, sammenlignet med 35 prosent i juni 2024.  

Antallet norske overnattinger gikk noe ned sammenlignet med juni i fjor (-2 %), men lå fortsatt åtte prosent over nivået fra juni 2019. 

– Det er fint å se at mange nordmenn fortsatt velger å feriere i eget land. Det viser at nordmenn setter pris på alt det Norge har å by på – samtidig som det er et viktig bidrag til både lokale arbeidsplasser og mer bærekraftig turisme, sier Horrigmo.  

Turistene sprer seg bedre

Tallene viser at veksten i kommersielle overnattinger sprer seg godt. Flere fylker opplever økning fra juni i fjor, og spesielt Vestfold skiller seg ut med en vekst på 31 prosent fra i fjor. Finnmark (+11 %), Akershus (+10 %), Buskerud og Telemark (+9 %) og Østfold (+7 %) viser også tydelig fremgang. 

– Det er positivt å se at turismen nå i større grad sprer seg utover landet. Når flere regioner tar del i veksten, bidrar det til lokal verdiskaping og reduserer risikoen for overbelastning i de mest besøkte områdene i sommermånedene, sier Horrigmo. 

Vestland på topp – Oslo med liten nedgang 

Vestland var fortsatt det mest besøkte fylket, med nesten 801 000 kommersielle overnattinger i juni. Det er en vekst på to prosent, særlig drevet av Bergensregionen (+8 %). Oslo hadde 663 000 kommersielle overnattinger, en nedgang på to prosent. Det er den første nedgangen i hovedstaden på lang tid. 

– At veksten fordeler seg bedre geografisk er viktig for å sikre bærekraftig utvikling i reiselivet. Målet er å skape gode opplevelser for både gjester og lokalsamfunn – året rundt og i hele landet, sier Horrigmo.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Bilde av Aase Marthe J. Horrigmo, direktør for reiseliv i Innovasjon Norge, på Norwegian Travel Workshop 2025 i Bodø.
Bilde av Aase Marthe J. Horrigmo, direktør for reiseliv i Innovasjon Norge, på Norwegian Travel Workshop 2025 i Bodø.
Siri-Ann Roska, Innovasjon Norge
Last ned bilde

Lenker

Vårt mål er å bidra til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Blant våre oppdrag er profilering av Norge som reisemål gjennom Visit Norway og utvikling av en bærekraftig reiselivsnæring gjennom våre tjenester.

Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye