Vill vri på fredagstacoen

Vi nordmenn elsker taco og pizza i helgene, og begge rettene er supre for nye spennende smaker. Her er to ville varianter av favorittene, med reinsdyrkjøtt i hovedrollen. Gjør deg klar for reinsdyrtaco med multesalsa og pizza med reinsdyrbiff og pære.
Reinsdyrtaco er perfekt når du ønsker en ny og spennende vri på den klassiske fredagstacoen. Server den med multesalsa, syltet rødløk, tyttebær og pære.  Foto: MatPrat/Sara Johannessen
Reinsdyrtaco er perfekt når du ønsker en ny og spennende vri på den klassiske fredagstacoen. Server den med multesalsa, syltet rødløk, tyttebær og pære. Foto: MatPrat/Sara Johannessen

- Reinsdyrkjøtt er i sesong nå om høsten, og dette ferske kjøttet fra vidda og fjellet lar deg nyte smaken av norsk natur, sier Anette Fjelleng Hansen, kokk i MatPrat.

Søt pære, deilig sopp på pizzaen og syltet rødløk og multesalsa til tacoen er alle smukke venninner til det smakfulle reinkjøttet. Hansen mener taco og pizza er ypperlige retter for nordisk vri, og synes det er spennende å ta turen fra Mexico og Italia til den norske vidda.

- Vi er så vant med å lage taco og pizza at vi nærmest gjør det på autopilot og på samme måten hver gang. Dette er i utgangspunktet svært enkle retter, og lar seg lett fornye til andre smaksbilder. Prøv noe nytt i høst, og lag en norsk og vill vri på helgekosen med ferskt reinkjøtt, sier hun.

Reinsdyrbiff på hvit pizza med pære og sopp

Pizzabunnen lager du som du pleier, og smører kremet hvit pizzsaus på. Hvitost og litt blåmuggost løfter smaken på tynne skiver av reinsdyrbiff. Det ferske kjøttet trenger annen varmebehandling enn pizzaens steketid.

- Deilig sopp gir dybde, mens pære tilfører friskhet og sødme. Dette er en skikkelig smaksbombe, og hvis barna ikke er modne for blåmuggost, kan du bare sløyfe den, sier Hansen.

Oppskriften finner du her

Et alternativ, om du ikke får tak i ferskt kjøtt, er å bruke reinskav på pizzaen. Med en pose skav i fryseren, kan du ta ut den mengden du trenger til retten.

Reindyrtaco med multesalta og syltet rødløk

Fersk reinsdyrbiff tar fredagstacoen til nye høyder. Med spicy multesalsa og tyttebær til er dette perfekt høstmat der du også får brukt fryserens bærskatter.

- Bruk litt ekstra tid på en skikkelig digg multesalsa. Fres løk og jalapeño i en liten kjele med olje. Ha i multer, revet ingefær, sukker og eddik, og kok opp. La salsaen småkoke til den tykner, sier Hansen.

- Dette er en deilig fusion fra Mexico til den norske vidda. Alt kan gå i lefser/ tortillas, og det er gøy å utfordre andre lands signaturretter som taco med urnorske råvarer. Reinkjøtt er næringsrikt og magert kjøtt, og supert å bruke nå når det er ferskt i sesong, sier hun.

Oppskriften finner du her

Nesten halvparten av oss vet ikke hvordan reinsdyrkjøtt tilberedes

• 4 av 10 sier de ikke vet hvordan de tilbereder reinsdyrkjøtt
  • 4 av 10 sier de ikke vet hvor de får tak i reinsdyrkjøtt

Kilde: Posisjoneringsstudie reinkjøtt 2020 (Norstat/ Skuterud Kløvstad)

- Det er overraskende mange som ikke har kunnskap om kjøp og håndtering av reinkjøtt.Det fine med høsten er at reinkjøtt s i fersk utgave i butikkene flere steder i landet, i motsetning til hovedregelen resten av året, som er at du finner kjøttet i frysedisken. Reinkjøtt er veldig anvendelig, og lærer du deg noen enkle steketips, vil du garantert lykkes med råvaren, sier Ragnhild Kolvereid, prosjektansvarlig for reinkjøtt i MatPrat.

De som spiser reinsdyr oftest, er:

• de mellom 18 og 39 år
  • familier med yngre barn

Kilde: YouGov for MatPrat, januar 2021

- De som spiser reinkjøtt oftest finnes i samme gruppe som de som spiser taco og pizza i løpet av helga. Vi tror oppskriftene der vi bruker ferskt reinkjøtt i helgefavorittene vil treffe godt, også hos den yngre generasjonen, sier Kolvereid.

Det er lett å gjøre en norsk og vill vri på tacoen. Med ferskt reinsdyrkjøtt fra vidda og bærskatter fra fryseren får du et nytt og spennende smaksbildet på helgekosen. Foto: MatPrat/Sara Johannessen.
Hvit pizza med reinsdyrbiff får selskap av deilig sopp og søt pære. -Dette er en skikkelig smaksbombe, og hvis barna ikke er modne for blåmuggost, kan du bare sløyfe den, sier  Anette Fjelleng Hansen, kokk i MatPrat. Foto: MatPrat/Sara Johannessen.
Hvit pizza med reinsdyrbiff får selskap av deilig sopp og søt pære. -Dette er en skikkelig smaksbombe, og hvis barna ikke er modne for blåmuggost, kan du bare sløyfe den, sier Anette Fjelleng Hansen, kokk i MatPrat. Foto: MatPrat/Sara Johannessen.
Pizza er en av nordmenns absolutte helgefavoritter. Her har den reist fra Italia til Norge, og er toppet med hvit saus, reinsdyrbiff, sopp, pære, hvitost og blåmuggost. Foto: MatPrat/Sara Johannessen.
-Vi er så vant med å lage taco og pizza at vi nærmest gjør det på autopilot på samme måten hver gang. Prøv noe nytt i høst, og lag en norsk og vri på helgekosen med ferskt reinkjøtt, sier kokk i MatPrat Anette Fjelleng Hansen. Foto: MatPrat/Tore Meek.

Lørenveien 40
0585 Oslo