Viken størst på lokal mat og drikke
Fredag 25. november fikk landbruks- og matminister Sandra Borch overlevert rapporten på salgstall for lokalmat og drikke for siste år.
- Lokalmatprodusentene har hatt store utfordringer tilknyttet nedstengingen av samfunnet siste årene, og de møter store utfordringer tilknyttet prisstigning og økende grensehandel. Det er gledelig at til tross for dette har salget økt, sa statsråd Sandra Borch under overrekkelsen av salgsrapporten som fant sted på Helmersens Delikatesser i Tromsø.
Nytt i år er at salgskanalene har fordelt seg forskjellig fra tidligere år. Det er en nedgang i salget i dagligvarehandelen og en økning i HORECA og storhusholdningen. Dagligvarehandelen er det store lokomotivet i salg av lokalmat og nedgangen her er på 4,9 %.
- Flere av kjedene har satset på lokalmat og drikke og nå er det viktig at denne satsingen fortsetter, fortsetter Borch.
Nord-Norge er et lyspunkt for salg av lokalmat i dagligvare. Selv om salget går ned her også, har de nordligste fylkene faktisk den laveste nedgangen: bare 1-2 %.
- Her kan søringer lære noe av nordlendinger! Selv om vi vet at presset på kjøpekraften har vært noe mindre i nord, så har likevel vi her i nord vært flinkere til å handle lokalmat og -drikke enn de sørover i landet, sier landbruks-og matministeren.
Samtidig har tallene for HORECA, storhusholdning og direktesalg økt. Dette betyr bl.a. at vi kjøper mer mat og drikke med lokal identitet når vi er ute på reise i Norge eller er på restaurant.
- Å ha lokale heia-gjenger som støtter opp om lokale produsenter i tøffe tider er helt nødvendig for å opprettholde lokale arbeidsplasser, lokal mathistorie og ikke minst – lokale og unike smaksopplevelser, avslutter Borch.
Noen tall fra rapporten
- Totalomsetningen av lokalmat 2021/2022 vs. 2021/2020 har økt med 2,2%.
- Tilbakegangen i dagligvarehandelen er et uttrykk for normalisering av handlevanene bl.a. åpning av grensene høsten 2021 og gjenåpningen av utelivet i starten på 2022.
- Lokalmat går mer tilbake enn matvarer generelt på dagligvaremarkedet: -4,9% for lokalmat og -4,0% for matvarer generelt.
- Salget av øl fra småskalabryggeriene går kraftig tilbake i dagligvarehandelen med 100 mill/-20%.
- Salget av øl fra småskalabryggeriene til utelivet vokser i storhusholdning 2021-2022 med 15%.
- Rapporten viser vekst i lokalmatsalget i storhusholdning for kalenderåret 2021 mot 2020 på 16%.
Fakta om salgsrapporten
Rapporten er utarbeidet av Stiftelsen Norsk Mat i samarbeid med Reiler Consulting. På grunn av ulike rapporteringstidspunkt for ulike tall er måleperiodene noe forskjellig for ulike deler av tallene. Men vi måler likt fra år til år, så for å følge utvikling kan disse tallene sammenlignes. Se mer detaljert forklaring i vedlegget.
Kontakter
Nina SundqvistAdministrerende direktør
Tel:+47 917 85 620nina.sundqvist@norskmat.noBilder
Dokumenter
Om Stiftelsen Norsk Mat
Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.
Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.
Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
20 år som ridder av norsk mat- og drikkekultur19.3.2024 14:32:35 CET | Pressemelding
Landbruks- og matminister Geir Pollestad hyllet merkeordningen Beskyttede betegnelser på 20-årsdagen. - Det er en ære å gratulere de som har vært en del av denne utrolige reisen. En spesiell takk går til Rørosmeieriet og «Økologisk Tjukkmjølk fra Røros», pioneren fra 2004, sa Pollestad på Kokke-EMs åpningsdag i Trondheim.
Hardanger, Telemark, Gloppen og Sunnmøre med lokal drikke i særklasse15.3.2024 15:15:04 CET | Pressemelding
- At 9 produkter har kommet gjennom nåløyet til det drikkefaglig sterke dommerpanelet vitner om det svært høye nivået innenfor norsk drikke, sier adm. dir. i Stiftelsen Norsk Mat Nina Sundqvist under utdelingen av Spesialitetsmerket under Norges Beste Drikke på Rampen i Oslo.
Margit Dale fra Valle i Setesdal vinner Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris15.2.2024 16:16:32 CET | Pressemelding
- Skal vi bevare norske mattradisjoner er vi helt avhengige av brobyggere mellom generasjoner. Årets vinner er nettopp en slik brobygger, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad da han delte ut Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris på Sentralen i Oslo.
Unik havrekjeks fra Trøndelag hedret med Spesialitetsmerket i Berlin19.1.2024 13:00:00 CET | Pressemelding
– Å bruke eget korn i eget bakeri gir en helt spesiell kvalitet og dette er virkelig et produkt å være stolt av, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad da han delte ut Spesialitetsmerket for lokalmat i særklasse til «Havrekjeks» fra Røra bakeri, under åpningen av Internationale Grüne Woche i Berlin.
Dette er finalistene til Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris21.12.2023 10:30:32 CET | Pressemelding
Blir det en kandidat fra Valle i Setesdal, Jølster, Sandefjord eller Oslo som vinner Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris i år? Nå kan publikum stemme på sin favoritt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom