Vidar Vang er ute med nytt album

Foto: Gunnar Bjørklund

I dag gir den nordnorske sangskriveren og artisten Vidar Vang ut sitt tiende album - Mann fra nord. Albumet er hans fjerde på norsk, og tar Vidar tilbake til et americana-inspirert lydbilde - en genre han var en foregangsmann for i Norge da han debuterte med den Spellemannsnominerte Rodeo i 2002.

Hør albumet her!

Mann fra nord er spilt inn i Geir Sundstøls Studio Intim i Oslo, med et stjernelag av norske musikere: Sundstøl på gitarer, Erland Dahlen på trommer, Bjørn Holm på kontrabass, Mikael Lindqvist på piano og Lise Voldsdal på fiolin.

Albumet ble spilt inn raskt og inspirert. Vidar forteller:

– Denne gangen ville jeg spille inn sangene mine live i studio. Klokken halv ti tirsdag 12. februar 2019 møttes jeg og en fantastisk gjeng musikere i Studio Intim, uten å ha øvd et sekund sammen på forhånd. Vi tok oss en kaffe, snakket litt om hvilken sang vi skulle begynne med, plugga inn instrumentene og stilte litt lyd. Så telte Erland opp. Fire minutter senere var «Greit uten dæ» spilt inn. Det var nesten så jeg ikke fikk det med meg.

– Og slik fortsatte det, med syv låter til i løpet av et par dager. Jeg har aldri spilt inn et band-album så spontant før.

Tekstlig er Mann fra nord et album om voksenliv og røtter.

– Jeg har to steder jeg kaller «hjem»: Bjerkvik, den lille bygda i Nordland hvor jeg vokste opp, og Oslo, hvor jeg har bodd i snart 20 år. Jeg er en mann fra nord, det er bare et faktum, liksom. Og jeg er gift med ungdomskjæresten min, en kvinne fra nord. Men vi har nå et liv sammen på Etterstad i Oslo, med to barn som begge definitivt er «søringer». Det ligger en spenning og et perspektiv der som utforskes i tekstene på Mann fra nord.

Coverbildet til Mann fra nord er tatt på Hesjeberg i Gratangen, utenfor huset til Vidars besteforeldre. Albumet trekker lange linjer:

– En gang var det båtanløp og nybygd kai på Hesjeberg, og bestemor og bestefars hjem huset både Posten, telegraf, rikstelefon og butikk i første etasje. Nå er det færre og færre spor igjen etter det livet de bygde sammen og levde. Sangene på Mann fra nord handler mye om hvordan mine forfedres historie, min historie og nå min sønn og datters historie henger sammen - og hvordan de skiller lag.

Mann fra nord er et album om å kjempe:

– Enten du driver butikk, som oldefar og bestefar, jobber i bank, som faren min eller er musiker som meg, er det mange kamper i tilværelsen. Det er mange ganger du møter motgang, mange ganger du vil gi opp. Men så går du på, en gang til. Fordi du vil «Få te’ nå», som en av sangene på Mann fra nord heter. Når man runder 40, entrer man en fase i livet der man begynner å kjenne på hvor man er, hvor man har landet, og hvor man er på vei. Vi var mange som dro fra bygda, inn til byene. Noen går det bra med, noen har hatt det, og har det tøft. Ikke alle er her lenger. Vi har alle kjempet, og kjemper, med det vi har. Mann fra nord er sanger om fortvilelse og trøst, men også om håp.

Foto: Julia Marie Naglestad
Albumcover for Mann fra nord

deLillos slipper «Juletrær, nysnø og Jesus» med No. 4!8.11.2019 10:59:10 CETPressemelding

To av landets mest folkekjære band har slått seg sammen om å slippe denne herlige nye julelåta. Hør «Juletrær, nysnø og Jesus» her! Da Lars, Lars, Øystein, og Lars samarbeidet med Emilie, Ingeborg og Julie første gang, skapte de en ny fan-favoritt med «Halvveis rundt jorden». Etter å ha opptrådt med «Juletrær, nysnø og Jesus» live flere ganger sammen, bestemte denne «supergruppen» seg for å spille den inn. – Vi er veldig glad for at vi fikk med No. 4 på denne også, både fordi vi selvsagt er glade i dem, men også fordi de selv er et band som har teken på dette med å lage julesanger, forteller Lars Lillo-Stenberg. Om teksten forteller Lars at han ofte har tenkt på at det er nysnø som får ham til å tenke på beretningen om Jesus, enda den historien er fra et land der det neppe daler iskrystaller ned fra himmelen. – Vinter og mørketid appellerer til å drikke juleøl, sniffe granbar og synge litt om Jesus. De andre månedene er det helt andre ting som gjelder. I mitt liv er det ikke hyklersk,

Oslo Ess er ute med «Bygdøy allé»8.11.2019 09:16:35 CETPressemelding

I 2020 markerer Oslo Ess sitt 10-årsjubileum! Før det spiller de to førjulskonserter på Rockefeller i Oslo, og ikke minst slipper de ny singel i dag. Hør «Bygdøy allé» her! Etter å ha sluppet og turnert med Spellemann-nominerte Frie radikaler i fjor, er Oslo Ess endelig tilbake i dag med ny musikk. Denne singelen ble, ifølge frontfigur Åsmund Lande, skrevet på en dag hvor livet virkelig behandlet ham godt. – Faktisk bedre enn jeg følte at jeg fortjente også, sier han om smakebiten på det som er deres kommende album. – Det er derfor den er litt sosiografisk malplassert og heter det den gjør. Vi er sjukt fornøyde med innspillingen, og har på følelsen at dette kan bli en stayer i livesettet vårt. Det finner vi ut av på Rockefeller til jul! Den tradisjonelle førjulskonserten til Oslo Ess på Rockefeller ble rekordtidlig utsolgt i sommer. Derfor har de satt opp en ny dato 19. desember som du kan kjøpe billetter til nå!

Magne Furuholmen er årets juleartist for Frelsesarmeen1.11.2019 10:05:38 CETPressemelding

I dag kommer årets offisielle julelåt for Frelsesarmeen. For 2019 er det Magne Furuholmen som tar over stafettpinnen med «There Goes Another Year». Hør «There Goes Another Year» her! Forrige fredag slapp han sitt nye soloalbum White Xmas Lies; en noe annerledes juleplate. Sammen med singler som «This Is Now America» og «The Light We Lost» finner vi der også åpningssporet «There Goes Another Year». Vi er glade for at Frelsesarmeen har valgt denne sangen som deres offisielle julelåt for 2019, som dermed gjør Furuholmen til årets juleartist for organisasjonen. – I perioder hvor det skjer noe dramatisk i livet, så er julefeiringen nesten en absurd tid hvor man egentlig føler seg utenfor. Jeg føler vel også det at den kjennskapen jeg har til Frelsesarmeens arbeid på en måte er representert i teksten. Det føles bare riktig at den låten knyttes til det arbeidet som Frelsesarmeen gjør, sier Furuholmen selv om samarbeidet.

The Dogs slipper første singel fra kommende album25.10.2019 10:27:00 CESTPressemelding

«The Moment of Truth» fra The Dogs kommende album Crossmaker er herved tilgjengelig for allmennheten nå! Hør «The Moment of Truth» her! Dette betyr så mangt; at vi snart skal flytte klokka til vintertid, at 2020 ikke er langt unna og, ikke minst, at vi endelig kan få en første pekepinn på hvilken retning Norges mest hardtarbeidende band vil bevege seg med sitt åttende (!) album på like mange år. Vi lar frontmann Kristopher Schau forklare: – SÅ jævla mye får dere ikke greie på med denna singelen, for albumet er mere variert enn noensinne. Men, ja, det er en bekreftelse på at 2020 skal bli enda bedre enn de foregående åra for oss. Bedre låter, flere spillejobber, mere å gjørra. Alt det vi liker og håpa på. Vi landa på denne som førstesingel fordi den er så gøy å spille at vi veit den skal inn på livesettet samma faen. Og så har vi et lønnlig håp om at Kenneth Berg vil ha den som fast walk-in låt når han går kamper. Jeg har ikke mailadressa hans, så han har ikke hørt den enda. Singelen er

Magne Furuholmen er ute med albumet White Xmas Lies25.10.2019 09:50:37 CESTPressemelding

White Xmas Lies er Magne Furuholmens tredje soloalbum, og som tittelen antyder er dette et litt annerledes julealbum. Hør og bestill albumet her! Dette er et melankolsk vinter-album med julen i fokus bestående av 15 nye original-låter skrevet av Furuholmen, pluss to ganske overraskende cover-låter. Furuholmen har ønsket å lage et album som en motvekt til den glatte og intetsigende julemusikken som pøses ut hvert år, i en tilsynelatende uendelig strøm av dårlige versjoner av eksisterende julelåter. – Jeg er heldig som har en familie rundt meg, men for mange mennesker er julen en vanskelig tid - en tid der tap, lengsel, og ensomhet oppleves enda mer akutt. Jeg har ønsket å lage et album som kanskje vil kunne bety noe også for de som faller utenfor den kommersielle julegalskapen vi alle er en del av - et album rundt de mer melankolske, mørkere sidene av jula; fragmenterte familebånd og ting som feies under teppet, bitterhet og misunnelse gjemt bak påtatte smil. Et album til refleksjon, og