Vi skifter navn

1. januar 2022 ble vårt morselskap Uninett AS, Unit og NDS slått sammen til Sikt – Kunnskapssektorens tjenesteleverandør.

Vi skifter derfor navn fra UNINETT Sigma2 AS til Sigma2 AS og fortsetter som et datterselskap under Sikt. Organisasjonsendringene påvirker ikke tjenestetilbudet vårt.

Det statseide aksjeselskapet Sigma2 AS er ansvarlig for å skaffe, drive og utvikle den nasjonale e-infrastrukturen for datavitenskap i Norge, og selskapet tilbyr tjenester innen høykapasitetsberegninger (HPC) og lagring.

Sigma2 samarbeider nært med universitetene i Oslo, Tromsø, Bergen og NTNU om å levere en attraktiv og bærekraftig e-infrastruktur til forskning og høyere utdanning i Norge. Samarbeidet går under navnet NRIS (Norwegian research infrastructure services), og dagens nasjonale anlegg står plassert på campus i Trondheim og Tromsø.

De årlige kostnadene til investering og drift av nasjonal e-infrastruktur er omtrent 150 millioner kroner og finansieres av Forskningsrådet og de fire universitetene. Sigma2 leder og koordinerer norsk deltakelse i internasjonalt samarbeid innenfor e-infrastruktur.

Den nasjonale e-infrastrukturen er tilgjengelig for alle forskningsinstitusjoner i Norge, og regnetid og lagringskapasitet tildeles på bakgrunn av vitenskapelig kvalitet. Norske klimaforskere har for eksempel nylig bidratt med simuleringer til FNs nye klimarapport. FHI har brukt anleggene til sine beregninger av R-tall, smittespredning og vaksineeffekt under pandemien.

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Sigma2 AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.